اجتماعی

قیمت دستوری یکی از دلایل اصلی کمبود دارو

معاون حقوقی انجمن داروسازان ایران با اشاره به ضرورت واقعی شدن قیمت دارو گفت: قیمت دستوری یکی از دلایل اصلی کمبود دارو در کشور است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، بهزاد محیط مافی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در تبریز گفت: توزیع دارو با پلتفرم‌های مجازی بسیار خطرناک بوده و به زودی به یک معضل تبدیل خواهد شد.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۱۴۸۲ نفر داروساز در استان فعالیت می‌کنند، افزود: ۸۲۶ داروخانه در سطح استان و ۶۵۶ مسئول فنی داروخانه مجوز فعالیت دارند.

محیط مافی با بیان اینکه مصرف آنتی بیوتیک در کشور بالا است، گفت: مصرف آنتی بیوتیک در ایران نسبت به سایر کشورها بالا و حدود سه تا چهار برابر است.

وی سپس افزود: قبلاً به ازای هر ۲۰۰ متر مجوز یک داروخانه صادر می‌شد و همچنین داروخانه‌های شبانه روزی باید از همدیگر یک کیلومتر فاصله داشتند ولی با ورود شورای رقابت این موضوعات حذف شد و هم اکنون شاهد ازدیاد داروخانه در بسیاری از مناطق شهر تبریز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه سلامت حوزه رقابتی نیست، گفت: قیمت دارو به صورت دستوری توسط دولت کنترل می‌شود که باعث ایجاد مشکلات متعدد از جمله کمبود دارو در کشور شده است. قیمت دارو واقعی نبوده و همین موضوع باعث عدم کنترل مصرف می‌شود.

وی از فعالیت ۵۰۵ داروخانه در تبریز خبر داد و گفت: ۱۰ درصد داروخانه‌های کشور دولتی و ۹۰ درصد مربوط به بخش خصوصی است، ولی ۵۵ درصد فروش دارو مربوط به داروخانه‌های خصوصی است که نشان می‌دهد اصل ۴۴ رعایت نمی‌شود.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی گفت: سه ماه است که بیمه مبلغ ارزی را به حساب داروخانه‌ها واریز نکرده است و این باعث ضرر سنگین به داروسازان می‌شود. ورشکستگی داروخانه‌ها نزدیک است.

وی از نظارت جدی سازمان غذا و دارو از داروخانه‌ها خبر داد و گفت: کالای قاچاق در داروخانه‌ها نداریم و این موضوع به صورت مرتب توسط مسئولان امر نظارت می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا