اقتصادی

ورود بازارساز به بازار ارز/ قیمت دلار نزولی شد

اگرچه قیمت دلار روز گذشته به مرز ۵۳ هزار تومان رسید اما امروز بازار روند نزولی داشت و قیمت دلار حدود ۳۰۰ تومان کاهش داشت. علت این کاهش چیست و آیا ادامه‌دار است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز ۱۸ مهر ۱۴۰۲ به ۵۲ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و به نظر می‌رسد که روند بازار نزولی است. چون روز گذشته هم به گزارش کانال‌های تلگرامی قیمت دلار فردایی حدود ۵۳ هزار تومان بود اما امروز دلار فردایی حدود ۲۰۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد.

از طرف دیگر قیمت دلار هرات هم به ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که نشان‌دهنده روند کاهشی قیمت دلار در بازار هرات است. این در حالی است که قیمت دلار هرات هم در چند روز گذشته افزایشی بود.

قیمت دلار امروز 18 مهر 1402

به گفته معامله‌گران زلزله افغانستان، بازار ارز این کشور را تعطیل و معاملات دلار را متوقف کرده بود. اما به نظر می‌رسد اکنون این بازار هم روند کاهشی دارد.
اما تنها کاهش قیمت دلار هرات بازار فردوسی را کاهشی نکرده است. علت اصلی افزایش قیمت دلار در بازار به قوت خود باقی است و آن جنگ میان حماس و اسرائیل است. تنشی که توانست یک روزه ثبات بازار ارز را از بین ببرد و دلار را از کانال ۴۹ هزار تومانی به آستانه کانال ۵۳ هزار تومان برساند.

نکته‌ای که معامله‌گران عنوان می‌کنند این است که این درگیری میان طرفین همچنان وجود دارد و مشخص نیست این درگیری چه زمان به نقطه پایان می‌رسد. البته نکته‌ای که وجود دارد این است که در دو روز اول این نگرانی در بازار ارز ایجاد شده بود که پای ایران هم به این جنگ باز شود که خوشبختانه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و سیگنال‌هایی هم در این باره به گوش می‌رسید، اکنون خاموش شده است.

اما به نظر می‌رسد عامل مهم‌تر برای کاهش قیمت دلار، ورود بازارساز به بازار است. چون روند افزایشی بازار متوقف شده و این مساله این گمانه را تقویت می‌کند که احتمالا دولت مجددا کنترل بازار ارز را در دست گرفته است.

قیمت مطلوب دولت برای دلار، ۴۹ هزار تومان است. اما بازار فعلا با رقم دلخواه دولت فاصله زیادی دارد و باید دید آیا قدرت بازارساز در حدی هست که بتواند موجب کاهش دو تا سه هزار تومانی قیمت دلار شود و دلار را به کانال ۴۹ هزار تومانی برگرداند یا نه.

البته افزایشی‌های بازار معتقدند دولت در چند ماه گذشته قیمت دلار را در محدوده ۴۹ هزار تومانی قفل کرده بود و اجازه رشد طبیعی قیمت به بازار را نمی‌داد. این گروه معتقدند جنگ میان حماس و اسرائیل، تلنگری بود تا قیمت دلار را از کنترل دولت خارج کند. این گروه معتقدند قیمت دلار روند کاهشی خواهد داشت اما به کانال قبلی بر نمی‌گردد و احتمالا در کانال بالاتری جا خوش می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا