اقتصادی

بازگشت سکه به کانال ۱۴ میلیون تومانی

قیمت سکه که پس از افزایش قیمت دلار به کانال ۱۵ میلیون تومانی وارد شده بود امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ مجدد وارد کانال قبلی شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، افزایش انتظارات تورمی و همچنین روند صعودی قیمت دلار در مدت اخیر باعث مسیر افزایشی قیمت طلا و سکه شد. در این مدت طلا وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی و سکه وارد کانال ۱۵ میلیون تومانی شدند.

اما امروز قیمت سکه مجدد وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد. این فلز گرانبهای داخلی در لحظه تنظیم این گزارش ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

روند قیمتی طلا و سکه


نادر بذرافشان، دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران پیش از این در روز دوشنبه در مورد قیمت‌ها در بازار طلا و سکه گفته بود : نسبت به اواسط هفته گذشته بازار طلا و سکه مقداری روند کاهشی داشته است. قیمت سکه امروز و در اولین روز کاری هفته، حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافته.

او ادامه داد: در بازارهای جهانی نیز در این چند روز اتفاق خاصی نیفتاده است. باتوجه به نوسانات قیمت دلار و اتفاقات سیاسی در هفته گذشته، روند قیمت‌ها صعودی بود. این روند افزایشی بیش از حد بوده و اکنون بازار باید روندی کاهشی را در پی بگیرد که درحال وقوع است.

بذرافشان گفت: در آینده ممکن است بین یک تا سه درصد در بازار طلای داخلی کاهش یا افزایش داشته باشیم. اگر بانک مرکزی بر بازار ارز نظارت داشته باشد و آن را کنترل کند احتمال کاهش قیمت طلا و سکه وجود دارد.

سیگنال جدید برای بازارها


هنوز قطعنامه جدید شورای حکام منتشر نشده است. اما خبرنگار نشریه فارین پالسی درباره محتوای این قطعنامه توضیحاتی ارائه داده است.

براساس گزارش فارس، «استفانی لیختن اشتاین» خبرنگار اتریشی نشریه «فارین پالیسی» در توییت خود اطلاعاتی درباره این قطعنامه ارائه کرده است.

اول اینکه این قطعنامه فردا (چهارشنبه) عصر یا صبح پنجشنبه به رای گذاشته می‌شود.

دوم اینکه لحن این پیش‌نویس تند نیست و در آن هیچ اشاره‌ای به ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل نشده است.

سومین نکته اینکه در فرازهایی از این سند پیشنهادی که به رویت برخی رسانه‌های غربی رسیده، آمده است: شورای حکام آژانس از ایران می‌خواهد برای انجام تعهدات قانونی خود به صورت فوری اقدام کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس در مورد تعامل بیشتر برای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان‌های باقی مانده را بلافاصله بپذیرد.

پیش از این هم گفته شده بود که احتمالا کشورهای صادرکننده این قطعنامه از ایران بخواهند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری لازم را داشته باشد و اطلاعات و دسترسی‌های مد نظر آژانس را در اختیار بازرسان قرار دهد.

شورای حکام ۳۵ عضو دارد و گویا برای تصویب قطعنامه علیه کشورها به رای همه اعضا نیاز نیست و کسب اکثریت آرا کفایت می‌کند. ایرنا هم به نقل از شبکه‌های عربی اعلام کرده که آرای کافی برای تصویب قطعنامه علیه ایران وجود دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا