اقتصادی

قیمت‌ گوشی موبایل آیفون (جدول) / نوسانات قیمتی بعد از معرفی محصول جدید

شرکت اپل، حدود ۱۰ روز پیش از خانواده آیفون ۱۵ رونمایی و زمان عرضه و قیمت آنها را اعلام کرد. تجربه نشان داده است که با رونمایی و عرضه محصول جدید، نوساناتی در قیمت مدل‌های قدیمی‌تر رخ می‌دهد. قیمت‌ گوشی موبایل آیفون در مدت اخیر چه تغییری کرده است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، برند آیفون با وجود چالش‌هایی که به دلیل تحریم، برای استفاده از برخی امکانات آنها در کشور وجود دارد، طرفداران زیادی در میان ایرانیان دارد. در حالی که در بعضی موارد، قیمت‌ گوشی موبایل آیفون در کشور از ۱۰۰ میلیون هم فراتر می‌رود.

قیمت مدل‌های مختلف آن در بازار از حدود ۲۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و بسته به مدل و میزان تقاضا بالاتر می‌رود. شرکت اپل، روز ۲۱ شهریور از خانواده آیفون ۱۵ و مدل‌های جدید ساعت‌ هوشمند خود رونمایی کرد. در گذشته با رونمایی از هر مدل جدید، قیمت‌ گوشی موبایل آیفون در بازار ایران تغییراتی را تجربه می‌کرد که در بعضی موارد کاهشی بود. اما در روزهای گذشته، مدل‌های مختلف آیفون نوسانات محدودی را تجربه کردند که به نظر می‌رسد بیشتر تحت تاثیر قیمت دلار و جریان عرضه و تقاضا در بازار قرار داشت.

در روزهای گذشته برخی مدل‌ها از جمله آیفون ۱۳ نوسانات محدودتری را تجربه کردند اما بعضی افزایش قیمت بیشتری داشتند. برای مثال، آیفون ۱۴ پرومکس، روز گذشته اول مهر، یک میلیون تومان گران شد. این مدل در روزهای پایانی شهریور نیز افزایش قیمت یک میلیونی دیگری را تجربه کرده بود.

جدول قیمت‌ گوشی موبایل آیفون را در ادامه می‌بینید.

قیمت انواع گوشی موبایل ایفون - 2 مهر 1402
قیمت گوشی موبایل آیفون – مهر ۱۴۰۲

قیمت‌ گوشی موبایل آیفون ۱۵ در ایران چقدر می‌شود؟

هنوز مراسم رونمایی از خانواده آیفون ۱۵ برگزار نشده بود که مهدی عبقری دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، آب پاکی را روی دست طرفداران اپل در ایران ریخت و به صورت رسمی اعلام کرد که آیفون ۱۴ و ۱۵  در کشور رجیستر نمی‌شوند. به گفته او، واردات آنها به ایران قانونی نیست.

در ادامه، محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران نیز به تجارت‌نیوز گفت: از آن‌جایی که واردات نسل جدید گوشی‌های اپل به ایران به هر روش گمرکی و مسافری ممنوع است، احتمالا از هفته اول مهر آیفون ۱۵ قاچاق به‌راحتی در بازار یافت شود. از این رو در‌محاسبه قیمت این گوشی‌ها دیگر هزینه‌هایی نظیر تعرفه گمرکی و ریجستری اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب قطعا قیمت این مدل هم از نرخ روز آیفون ۱۳ پایین‌تر خواهد بود. برای به‌دست‌آوردن قیمت آیفون ۱۵ در بازار موبایل ایران کافی است قیمت جهانی آن ضرب در نرخ روز دلار در ایران شود. احتمالا فروشندگان حداکثر ۲۰ درصد هم سود فروش روی آن بکشند.

او یادآور شد: البته در ابتدای ورود پرچم‌دار جدید بازار که تب آن داغ است، احتمالا شاهد نرخ‌گذاری‌های عجیب و غریب هم باشیم، ولی پس از فروکش تب بازار و افزایش رقابت فروش، بعید است که آیفون ۱۵ پرومکس قیمتی بالاتر از ۶۰ میلیون تومان پیدا کند.

اپل چه محصولاتی را با چه قیمتی رونمایی کرد؟

شرکت اپل، در مراسم رونمایی از محصولات جدید خود، آیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو، آیفون ۱۵ پرو مکس، اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ را معرفی کردند.

این شرکت، آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس را به‌ترتیب ۷۹۹ و ۸۹۹ دلار قیمت‌گذاری کرده است. در واقع، قیمت پایه آیفون ۱۵ با محاسبه نرخ روز دلار (۴۹ هزار و ۳۵۰ تومان)، معادل حدود ۳۹ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان است. آیفون ۱۵ پلاس نیز به حدود ۴۴ میلیون و ۳۶۰ هزر تومان می‌رسد.

این شرکت همچنین قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو در کانفیگ پایه را که دارای ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی است، ۹۹۹ دلار اعلام کرده است. گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس در کانفیگ پایه که ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌سازی دارد، نیز با قیمت ۱٬۱۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. این قیمت‌ها معادل حدود ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۵۹ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان است.

همچنین این شرکت، اپل واچ سری ۹ را از ۳۹۹ دلار (معادل حدود ۱۹ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان) در آمریکا عرضه می‌کند که احتمالا براساس اندازه یا سایر ویژگی‌ها متغیر خواهد بود. اپل واچ اولترا ۲  نیز ۸۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است که به حدود ۳۹ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌رسد.

تغییر محل تامین ارز واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار

چندی پیش البته خبری منتشر شد که ممکن است روی بازار موبایل تاثیر بگذارد. نرگس باقری‌زمردی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که محل تامین ارز گوشی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار باید در سامانه جامع تجارت به «ارز صادراتی غیر» تغییر کند.

بر اساس گزارش ایسنا، تامین ارز به روش «ارز حاصل از صادرات خود»، به سوءاستفاده‌های کلان در واردات موبایل منجر شده است. همچنین به خاطر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و ۱۵ و توقف تولید آیفون ۱۳ و مدل‌های پایین‌تر، برخی صادرکنندگان، موبایل‌های دست دوم (رفرش) امارات و کشورهای دیگر را جمع و همان آیفون ۱۳ را به قیمت بالا در بازار ایران عرضه می‌کنند. بر همین اساس سازمان توسعه و تجارت تصمیم گرفته است که این روش را به تامین ارز از طریق «ارز صادراتی غیر» تغییر دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا