کسب و کار

متدهای آموزش مکالمه زبان انگلیسی

چکیده : در زمینه کلاسهای آموزش زبان انگلیسی که در آنها تاکید ویژه ای بر مکالمه روزمره و روان وجود دارد میتوان به نکاتی اشاره داشت در زمینه انتخاب روش تعلیمی همچون مستقیم و تعاملی و مبتنی بر قواعد گرامری که هر یک در کلاسها میتوانند استفاده شوند.

متدهای آموزش مکالمه زبان انگلیسی

همواره در نظر افرادی که در کلاسهای زبان انگلیسی در همه مقاطع شرکت میکنند, افزایش مهارتهای کلامی در حین صحبت کردن را میتوان به عنوان یکی از دغدغه ها و اهداف برای این دسته از متقاضیان در نظر گرفت. درواقع مهم است تا پس از ثبت نام و شرکت در دوره های آکادمیک تدریس خصوصی و گروهی بتوان در زمینه آموزش مکالمه مقدماتی تا پیشرفته به سطوح حرفه ای دست یافت و با استفاده از ترکیب کلمات و واژگان و همچنین گرامر یا همان دستور زبان صحیح بتوان به ارائه نکات شفاهی با دیگر گویشوران دست یافت. میتوان چنین اظهار داشت که در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی نوین که امروزه برگزار میشوند, روشها و متدهای آموزشی جدید و پیشرفته با استفاده از امکانات کمک آموزشی و تحصیلی همچون درسهای تصویری و صوتی به همراه کتابهای کار محصلین و دانشجویان بر اساس تمرین مکالمه سلیس و روان و همچنین در کنار گزیده ای از نکات برجسته گرامری بسیار پر طرفدار هستند.

روشهای تدریس مبتنی بر تقویت مکالمه و انجام تکالیف و گرامر

در کنار تعهد ارزشمند معلمین و مربیان در کلاسهای آموزشی, استفاده از روشهای تدریس متناسب با نیازهای دانشجویان در دوره های فشرده آموزش زبان انگلیسی مقدماتی تاپیشرفته میتواند در میزان و سنجش نهائی موفقیت فراگیران تاثیر داشته باشد. مثلا در حال حاضر در بسیاری از فضاهای آموزشی استفاده از برنامه های گوشیهای تلفن همراه در جهت داشتن ارتباط با معلمین امری عادی تلقی میشود و میتوان با استفاده از آنها به ارائه تستهای آموزشی و تکالیف و همچنین رفع اشکال دانش آموزان پرداخت. در روش جدید آموزشی که تمرکز آن بر تقویت مهارتهای محاوره ای دانشجویان است, با استفاده از دروس, فایلهای صوتی و تصویری که برگرفته از موقعیتهای زندگی حقیقی و اجتماعی افراد میباشند نکات مکالمه و گرامر نیز آموزش داده میشوند. در این دوره ها فراگیران به مرور می آموزند که از چه عبارات و اصطلاحاتی میتوانند در محیط واقعی و مثلا در سفرهای خارج از کشور استفاده کنند و به مرور به مکالمه روان و با حداقل اشتباه با گویشوران بومی بپردازند.

در این زمینه انتخاب منابع آکادمیک معتبر و ارائه شده توسط انتشارات برتر حائز اهمیت زیادی میباشد و دانشجویان در موقعیتهای گوناگونی قرار میگیرند تا به پرسش و پاسخ پرداخته و سطح توانش خود را در زبان انگلیسی افزایش دهند. در روش دیگری که در برخی کلاسها مورد استفاده قرار میگیرد, شرکت کنندگان با لیستی از تکالیف و نکات گرامری مواجه میشوند که در هر جلسه آموزشی به انجام رسیده و مورد مرور قرار میگیرند و کم کم سطح آنها در کلاسها بالاتر میرود. مطالب و موضوعاتی که در این تستها استفاده میشوند عموما جذاب بوده و محصلین با اشتیاق به انجام آنها همت می گمارند و میزان پیشرفت آنها در قبل, در حین, و پس از انجام تکالیف ارزیابی شده و به آنها نمراتی داده میشود. مثلا در یکی از این تکالیف در کلاس ممکن است از زبان آموزان درخواست شود که درباره یک موضوع خاص و یا عمومی به ایراد سخنرانی بپردازند و مسلما برای چنین تکلیفی از قبل نیاز به تحقیق و مطالعه و درک مطلب کتبی و همچنین نگارش مقاله آکادمیک دارند و طبیعتا در روز جلسه سخنرانی و خطابه با میزان زیادی از آمادگی حاضر میشوند و عموما از اعتماد به نفس بالاتری نسبت به مراحل نخستین کلاسها برخوردار میگردند.

متدهای آموزش مکالمه زبان انگلیسی

متدهای ادغام محتوا در آموزش و تعاملی و مستقیم

یکی دیگر از روشهای نوین آموزش زبان انگلیسی به ویژه در محیطهای آکادمیک از قبیل دانشگاهها ادغام نمودن متدهای مطالعه واژگان و گرامر با مطالب درسی در رشته های علوم انشانی, مهندسی, و پزشکی میباشد. درواقع در این روش تمرکز اصلی بر روی مطالعه واحدهای دانشگاهی و دروس پایه است و در عین حال با مطالعه کتابهائی که به انگلیسی نوشته شده اند میتوان سطح توانش مکالمه و درک مطلب شنیداری, کتبی و همچنین نگارش مقالات دانشجویان را نیز ارتقاء بخشید. با استفاده از این متد پژوهشی, حتی پس از فارغ التحصیلی دانشجویان خواهند توانست با مطالعه کتابهای کمک آموزشی سطح زبان خود را تا حد بالای متوسط و پیشرفته برسانند. روش تعلیم مستقیم از آنسو در بسیاری از کلاسهای تدریس خصوصی و همچنین آموزشگاهی مورد استفاده قرار میگیرد و عمدتا تمرکز مربیان و معلمینی که از آن در کلاسها و محیطهای آموزشی استفاده میکنند بر روی زبان مقصد و دوم میباشد و عمدتا همه نکاتی که شامل گرامر و محاوره روزمره میباشند در آن محیط انجام میپذیرند. شاید در نگاه اول و در اوایل کلاسها وفق دادن خود با این فضا برای دانش آموزان قدری دشوار باشد چون معلمین عمدتا صرفا از طریق زبان انگلیسی با آنها صحبت میکنند و حتی استفاده از لغتنامه های حاوی ترجمه در چنین دوره های فشرده و عمومی و ترمیک توصیه نمیشود.

درواقع اندیشه ای که در راستای پیاده سازی این روش وجود دارد این است که فراگیران با تفکر در زبان دوم میتوانند به مرور به انجام مکالمات روزمره بپردازند و محصلین اشتباهات خود را به طور طبیعی در کلاسها تصحیح مینمایند و با منابع کتبی و نگارش و صوتی و تصویری زیاد در محیطهای آکادمیک و چند رسانه ای با کمک و هدایت معلمین مواجه میشوند و به مرور سطح گرامر آنها نیز بهبود قابل ملاحظه ای پیدا میکند. صرفنظر از نامهائی که به متدهای آموزشی در کلاسهای تدریس زبان انگلیسی اطلاق میگردد, میتوان با فراهم آوردن محیط طبیعی که در آنها بدون استرس معلمین با دانش آموزان به مکالمه و تمرین گرامر و مطالعه کتاب داستانهای جذاب و همچنین تماشای فیلمهای انیمیشن و داستانهای خبری بپردازند, به مرور سطح گرامر و لغات و همچنین اعتماد به نفس فراگیران را افزایش داد و براساس تجربه بهتر است که مدرسین کمتر به اصلاح مداوم اشتباه دانشجویان در کلاس و در حضور دیگر همکلاسیها بپردازند تا از این طریق اعتماد به نفس محصلین نیز افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کند. یکی دیگر از تکالیف بسیار مؤثر در کلاسها درخواست از دانشجویان برای نگارش مقالات در سطوح مختلف مقدماتی تا پیشرفته درباره مطالب مورد بحث در کلاسها و ارائه آنها در جلسات بعدی کلاسها میباشد تا از این طریق نگارش و درک مطلب کتبی آنها نیز قویتر شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا