کسب و کار

مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

مقدار میلگرد و آرماتور مورد نیاز برای یک ساختمان می‌تواند با توجه به مؤلفه‌های مختلفی تعیین شود. اینکه برای هر ساختمان به چه مقدار میلگرد نیاز داشته باشیم، را باید بر اساس نوع ساختمان و همچنین کاربری آن ساختمان تعیین کنیم، زیرا قیمت تمام شده میلگرد در هزینه نهایی سازه بسیار موثر است.

در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم تا در خصوص تمام نکات مربوط به این موضوع به طور کامل و جامع به شما توضیح دهیم. فراموش نکنید که اطلاع از این موضوع برای افرادی که در صنعت ساختمان سازی فعال هستند، می‌تواند نکته بسیار مهمی محسوب شود.

مقدار دقیق متریال‌های اولیه ساختمانی

در ابتدا بهتر است بدانیم که مقدار دقیق مواد اولیه‌ای که در یک ساختمان مصرف می‌شود به چه میزان است. این مقادیر با توجه به نوع ساختمان و همچنین کاربری ساختمان و ارتفاع آن تعیین خواهد شد. برآورد مقدار دقیق میلگرد مصرفی نیز همچون دیگر متریال‌های ساختمانی باید در همان ابتدای روند پروژه در نظر گرفته شود، زیرا همانطور که گفتیم قیمت میلگرد معمولاً به دلیل استفاده بسیار زیاد آن، می‌تواند بسیار مهم باشد که در ادامه به تفسیر آن خواهیم پرداخت.

متره چیست؟

به اندازه‌گیری کردن و محاسبه میزان مصالحی که برای اجرا و پیاده‌سازی پروژه ساختمانی مورد نیاز است، متره می‌گویند. دانستن مفهوم کلمه‌ای متره بسیار اهمیت دارد، زیرا اطلاع از میزان دقیق مصالحی که برای ساختمان‌سازی، پل‌سازی و تونل‌سازی به کار می‌روند، می‌تواند به سازندگان و فعلان حوزه ساخت و ساز و شهرسازی برای برآورد هزینه نهایی پروژه کمک کند.

آهن مصرفی در ساختمان

هرچند موضوع بحث در خصوص مقدار میلگرد مصرفی است. اما در یک ساختمان صرفاً از میلگرد استفاده نمی‌شود، بلکه علاوه بر میلگرد از انواع آهن مانند فولاد سنگین و فولاد سبک نیز استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها را باید در وزن‌های متفاوتی استفاده کرد که ساختمان در بهترین و همچنین مقاوم‌ترین حالت خودش باقی بماند.

در هر یک متر مربع از یک سازه به ۵.۳ تا ۵.۵ کیلوگرم فولاد سنگین، ۲ تا ۳ کیلوگرم فولاد سبک و همچنین ۶۰ تا ۶۷ کیلوگرم میلگرد مصرف می‌شود.

محاسبه مقدار میلگرد موردنیاز برای فوندانسیون

میلگرد‌هایی که در قسمت زیرین ساختمان و به اصطلاح در پایه‌های آن استفاده می‌شود، با نام میلگرد‌های فوندانسیونی شناخته می‌شوند. حساب کردن مقدار میلگرد‌های مورد نیاز برای این قسمت را می‌توانید با توجه به مؤلفه‌هایی که بیان می‌شود و همچنین با توجه به فرمول‌های تخصصی ریاضیات این حوزه، به دست‌ آورد.

در ابتدا باید سطح مقطع را در فوندانسیون به دست ‌آوده، پس از محاسبه سطح مقطع در فوندانسیون لازم است تا سقف و ستون‌ها را نیز محاسبه کرده و سپس به سراغ تخمین تعداد طبقات ساختمان‌ها بروید.

زمانی که قصد اجرای میلگرد‌ها در پی و یا همان فوندانسیون ساختمان را دارید، لازم است تا از این میلگرد‌ها به سه شکل طولی، عرضی و تقویتی استفاده شود. در واقع این موضوع به آن معنا است که فوندانسیون یک ساختمان بایستی به صورت محاسباتی در پیرامون قرارگیری سطح مقطع آن به شکل طولی و عرضی ایجاد شود. مقاطعی که مربوط به تقویت پی ساختمان نیز می‌شوند برای استحکام و تقویت قدرت اسکلت‌ها است.

مقدار میلگرد مصرفی در فونداسیون ساختمان

محاسبه مقدار میلگرد مقاطع طولی در فوندانسیون

مورد بعدی در خصوص محاسبه مقاطع طولی در قسمت پی و فوندانسیون ساختمان‌ها است. در صورتی که این مدل از سطح مقطع‌ها در طول محور پی اجرا شود، بدان معنی است که این مقاطع در ردیف‌های بالا و پایینی فوندانسیون قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم میزان وزن میلگرد‌هایی که در این قسمت قرار می‌گیرد را محاسبه کنیم، لازم است تا در ابتدا طول یک عدد میلگردی که در این محور استفاده می‌شود را حساب کنیم و سپس به تعداد میلگرد‌های مورد نیاز در ساختمان با توجه به متراژ مورد نظر، وزن کلی میلگرد‌ها را محاسبه کنیم.

توجه داشته باشید که برای محاسبه میلگرد در مقطع طولی در فوندانسیون باید به دو مؤلفه کاور و خم میلگرد نیز توجه داشته باشیم.

کاور میلگرد

کاور میلگرد چیست؟ به مقدار پوشش میلگرد‌ها، کاور میلگرد گفته می‌شود. اگر بخواهیم به زبان بهتر و ساده‌تر موضوع کاور را توضیح دهیم باید بگوییم که کاور به مقدار فاصله‌ای گفته می‌شود که میلگرد‌ها در هنگام اجرا در فوندانسیون باید از قسمت خارجی بتن فاصله داشته باشند. علت این فاصله‌گذاری هم به دلیل جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی میلگرد‌ها است و هم به خاطر اینکه راحت‌تر بتوان میلگرد‌ها را در محل‌های تعیین شده، جایگذاری نمود.

خم میلگرد

مورد بعدی در خصوص خم میلگرد است. برای آن که میلگرد به خوبی در بتن و سازه‌های ساختمانی جای گیرد، باید هر دو طرف میلگرد‌های طولی و عرضی را خم کنند.

قدم بعدی محاسبه کردن طول میلگرد است. با دانستن دو مفهوم خم میلگرد و کاور میلگرد، می‌توانید به سادگی و تنها با استفاده از فرمول زیر، طول میلگرد را محاسبه کنید. ضرب طول خم در عدد ۲ را منهای حاصل ضرب طول کاور در عدد ۲ می‌نماییم عدد به دست آمده را با طول محور فونداسیون جمع می‌کنیم، عددی که به دست می‌آید طول میلگرد است.

(۲* طول کاور)- (۲*طول خم)+ طول محور = طول میلگرد

مقدار میلگرد مصرفی در مقاطع طولی و عرضی

محاسبه مقدار میلگرد مقاطع عرضی در فوندانسیون

مورد بعدی در خصوص میلگرد‌هایی است که در مقاطع عرضی استفاده می‌شوند. برای محاسبه کردن مقاطع عرضی نیز همچون مقاطع طولی لازم است تا مراحل بیان شده را جز به جز اجرا کنید. با این تفاوت که در این مرحله عرض سطح مقطع را در نظر می‌گیرید و دو عدد کاور را از آن کم و دو عدد خم را به آن اضافه می‌کنید.

محاسبه مقدار میلگرد مقاطع تقویتی در فوندانسیون

مورد سوم که در خصوص کاربرد میلگرد‌ها در ساختمان مدنظر قرار گرفت، مقاطع تقویتی در پی و فوندانسیون ساختمان است. برای آن که بتوانید وزن میلگرد‌های مورد نیاز در سطح مقطع تقویتی را اندازه‌گیری کنید، لازم است تا طول آرماتور را در تعداد و همچنین وزن واحد طول آن ضرب نمایید.

جمع‌بندی

به طور کلی محاسبه مقدار میلگرد‌های مورد نیاز در فوندانسیون و کل ساختمان می‌تواند مربوط به موارد مختلفی باشد که برخی از این موارد همچون سطح مقاطع را در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار دادیم. فراموش نکنید میلگرد‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلفی از یک ساختمان و سازه استفاده شوند که هر کدام از این موارد به نوبه خود اهمیت بالایی دارند.

تیم همراه فلز با هدف تامین، تولید  و توزیع انواع میلگرد در کشور این امکان را فراهم کرده که در کوتاهترین زمان پیش فاکتور انواع میلگرد تمامی کارخانه‌ها را با پایین‌ترین قیمت ارائه کند و سفارش شما را در محل پروژه تحویل دهد. جهت ارتباط تماس بگیرید: ۷۹۲۱۷-۰۲۱

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا