کسب و کار

هر آنچه که باید در مورد کلاه ایمنی بدانید

تمامی محل های کار موظفند ایمنی کارکنان خود را از صدمات احتمالی سر و بدن تضمین کنند. هنگامی که در یک سایت صنعتی یا ساختمانی کار می کنید، همیشه باید از سر خود با کلاه مناسب محافظت کنید.

این نوع کلاه که معمولاً به عنوان کلاه سخت شناخته می شود در هر محیط کاری که خطر ضربه به سر یا آسیب به کارمندان وجود دارد، ضروری است. به عنوان مثال، در سایت های ساختمانی، سقوط اجسام یک نگرانی عمده است. کارگران صنعتی می توانند سر خود را به لوله ها، تیرها و سایر اجسام ثابت و سخت بکوبند.

محافظت از سر با انواع کلاه ایمنی همچنین برای جلوگیری از خطرات الکتریکی و محافظت از کارکنان در برابر باران، گرما، اشعه ماوراء بنفش، آب و پاشش مواد شیمیایی مفید هستند.

کمی پیشینه در مورد کلاه های سخت

آیا می‌دانستید کشتی‌سازان اولین افرادی بودند که کلاه ایمنی سخت بر سر گذاشتند؟ این کارگران سر خود را با قدیمی ترین نسخه کلاه پوشانده بودند. این کلاه ها را با قیر پوشانده و در زیر نور خورشید قرار می دادند تا خشک شوند. سپس، کشتی‌سازان این کلاه‌های سخت را برای محافظت از آن‌ها در برابر اشیایی که ممکن است از عرشه کشتی سقوط کنند، می‌پوشیدند. مستند شده است که اولین کلاه سخت در سال ۱۹۱۲ برای پادشاهی بوهمیا ساخته شده است. با این حال، شواهد کافی برای اثبات اینکه این منشاء واقعی کلاه سخت بود وجود ندارد. پوشش سر محافظ در حال حاضر از سال ۱۸۹۸ در ایالات متحده وجود داشت، یا احتمالاً حتی قبل از آن. یک شرکت در کالیفرنیا متعلق به ادوارد دیکنسون برای محافظت از سر کارگران کلاه های چرمی فروخت. بعداً پسرش با کلاه ایمنی از جنگ جهانی اول به خانه آمد. ادوارد کلاه ایمنی را بیشتر بهبود بخشید و بعداً در سال ۱۹۱۹ یک کلاه سخت را به ثبت رساند. این کلاه با بوم بخارپز ساخته شده بود و با رنگ مشکی پوشانده شده بود. پس از آن نیروی دریایی ایالات متحده، شرکت ادوارد را منصوب کرد تا یک کلاه محافظ برای کارگران ایجاد کند.

کلاه های ایمنی امروزی

کلاه های ایمنی به لطف انتقال از مواد فلزی و فایبرگلاس به ساختار پلاستیکی سفت و سخت به طور قابل توجهی بهبود یافته اند. اگرچه دوام فلز و سایر مواد غیرقابل تردید بود، اما آنها ناراحت کننده و سنگین بودند. پلاستیک سفت و سخت به سبک‌تر شدن کلاه‌ها و پوشیدن راحت‌تر کمک کرد. برخی از کلاه‌های جدیدتر به سبک کلاه دارای لبه‌های گرد شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا آب باران را به‌جای چکه‌کردن در گردن فرد کلاه از روی لبه کلاه تخلیه کنند. امروزه کلاه‌های سخت کاملاً همه‌کاره شده‌اند و به کاربران این امکان را می‌دهند که آنها را با لوازمی مانند موارد زیر استفاده نمایند.

  • ویزورها
  • گوشی ایمنی
  • چانه بند
  • چراغ های جلو
  • سپرهای صورت
  • حوله های خنک کننده
  • آسترها
  • محافظ عرق
  • سایه بند های گردن

کلاه های ایمنی چگونه کار می کنند؟

وقتی از کلاه ایمنی استفاده می‌کنید که استانداردهای ذکر شده در بالا را رعایت می‌کند، می‌تواند به شما کمک کند در برابر آسیب‌های سر محافظت کنید. کلاه دارای یک پوسته بیرونی سخت است که می تواند ضربه ها را نرم کند و از جمجمه در برابر ضربه محافظت کند. در داخل، یک ماده ضربه‌گیر ارائه می‌شود که ضربه را پخش می‌کند تا نیرویی که احساس می‌شود را تا حد زیادی به حداقل برساند و از مغز محافظت کند. بر اساس آمار مشخصات صنعت ساختمان، ۱۳۴۰۱ کارگر در سال ۲۰۱۳ هنگام حضور در محل ساخت و ساز جان خود را از دست دادند. از این تعداد مرگ و میر، ۱۵ درصد مرگ و میر ناشی از برق گرفتگی بوده، ۱۲ درصد کارگران با جسم متحرک برخورد کرده اند و ۱۱ درصد به دلیل سقوط جسمی که به سرشان برخورد کرده، جان خود را از دست داده اند.

تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE)، از جمله کلاه های سخت، نقش مهمی در جلوگیری از مرگ و آسیب در محیط کار ایفا می کند.  استاندارد AS/NZS 1801:1998 تمامی الزامات مربوط به کلاه ایمنی در محل کار را مشخص می کند. طبق استاندارد، سه نوع مختلف کلاه ایمنی وجود دارد. آنها بر اساس مواد، ساختار، پوسته و سختی طبقه بندی می شوند. برخی از محل‌های کار به کلاه سنگین‌تری نسبت به سایرین نیاز دارند، به همین دلیل است که نوع آن باید به درستی انتخاب شود.

هر آنچه که باید در مورد کلاه ایمنی بدانید

در اینجا طبقه بندی ها آمده است:

  • کلاه ایمنی نوع ۱ برای تجارت عمومی صنعتی هستند.
  • کلاه ایمنی نوع ۲ برای محیط های کاری است که در معرض حرارت زیاد دائمی هستند.
  • کلاه ایمنی نوع ۳ برای کارگرانی است که درگیر آتش سوزی در جنگل هستند.

نحوه انتخاب کلاه ایمنی مناسب

قبل از خرید کلاه ایمنی، دانستن چند نکته مهم ضروری است. به عنوان مثال، رنگ بخش مهمی از تصمیم شما است. در بسیاری از سازمان‌ها، نمی‌توانید از هر رنگ کلاهی استفاده کنید، زیرا آنها معانی زیر دارند:

  • کلاه ایمنی سفید: این کلاه ایمنی برای سرکارگران، سرپرستان و مهندسان در نظر گرفته شده است.
  • کلاه ایمنی قهوه ای: اگر کلاه ایمنی قهوه ای باشد، معمولاً برای جوشکاران یا کارگرانی که در محیط های با حرارت بالا کار می کنند طراحی شده است.
  • کلاه ایمنی سبز: گاهی اوقات، کلاه های ایمنی سبز نشان می دهد که کارگر تازه کار در محل ساخت و ساز است.
  • کلاه ایمنی زرد: اکثر اپراتورها و کارگران عمومی از کلاه ایمنی زرد استفاده می کنند.
  • کلاه ایمنی آبی: کلاه آبی برای نجاران و مشاوران فنی است. کارگران موقت نیز در برخی از شرکت ها دیده می شوند که آنها را می پوشند.
  • کلاه ایمنی نارنجی: بازدیدکنندگان و کارمندان جدید معمولاً یک کلاه ایمنی نارنجی بر سر می گذارند. در برخی موارد، کارگران جاده آنها را نیز می پوشند.

البته لازم به ذکر است که هیچ استاندارد رسمی برای این کلاه های ایمنی رنگی وجود ندارد. برخی از سازمان ها فقط از یک رنگ استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر معانی خاصی نیز دارند. همه کارفرمایان باید این اطلاعات را در اختیار کارمندان قرار دهند، به خصوص اگر کد رنگی برای رعایت کردن وجود داشته باشد.

 هنگامی که برای خرید کلاه ایمنی آماده هستید، در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما کمک می کند کلاه مناسب را انتخاب کنید:

  • انتخاب یک کلاه ایمنی راحت:  نوآوری های امروزی به دلیل استفاده از مواد کامپوزیت، کلاه را راحت تر کرده است. آنها همچنین به گونه ای طراحی شده اند که سبک وزن و در عین حال مستحکم باشند، بنابراین در حین کار مانعی ایجاد نمی کنند. یک کلاه ایمنی باید به طور ایمن و راحت روی سر شما بماند، بدون اینکه هر چند دقیقه یک بار آن را تنظیم کنید.
  • یک کلاه ایمنی ساخته شده از مواد جدید انتخاب کنید: مواد کامپوزیتی به همراه پلاستیک های ABS می توانند در مقابل ضربه ها مقاومت کنند و در عین حال سبک وزن بالای سر شما باشند. این کلاه ها ایمنی و محکم طراحی شده اند، اما نباید سنگین باشند.
  • سیستم تعلیق را در نظر بگیرید: سیستم تعلیق کلاه ایمنی به چارچوب داخلی هدگیر اشاره دارد که در هنگام ضربه ضربه را جذب کرده و پخش می کند. کلاه های ایمنی اغلب دارای چهار، شش یا هشت تعلیق هستند. این اعداد نشان می دهد که چند اتصال بین کلاه و سیستم تعلیق وجود دارد. اغلب کلاه ایمنی دارای سیستم تعلیق شش نقطه ای است، به این معنی که می تواند وزن و شوک را به ناحیه وسیع تری منتقل کند. علاوه بر این، راحتی و ثبات را در هنگام پوشیدن کلاه به حداکثر می رساند.
  • نوع مناسب کلاه ایمنی را انتخاب کنید: دانستن نوع کلاه ایمنی که برای شغل خود نیاز دارید به شما کمک می کند تا انتخاب های خود را محدود کنید. بر اساس تجارت خود، کلاه ایمنی نوع ۱، نوع ۲ یا نوع ۳ را انتخاب خواهید کرد.
  • عوامل دیگر را در نظر بگیرید: طرح های کلاه ایمنی زیادی وجود دارد، از جمله کلاه ایمنی بدون لبه. اگر اغلب به بالا نگاه می کنید و می خواهید دیدی بدون مانع داشته باشید، باید این کلاه ایمنی را انتخاب کنید.  کلاه ایمنی لبه دار معمولاً برای کسانی است که به محافظت از چشمان خود نیاز دارند. کلاه های ایمنی لبه دار برای کارگرانی که اغلب در شرایط آفتابی کار می کنند و به سایه برای چشمان خود نیاز دارند نیز ایده آل هستند.  در همین حال، یک کلاه لبه کامل محافظت کامل را ارائه می دهد. این بهترین انتخاب برای کسانی است که باید از خطرات سقوط اجسام به سر خود دوری کنند. این کلاه ها در برابر اشعه ماوراء بنفش و ریزش آب نیز مفید هستند.
هر آنچه که باید در مورد کلاه ایمنی بدانید

هر چند وقت یکبار باید کلاه ایمنی را تعویض کرد؟

مهم است که کلاه ایمنی خود را به طور مرتب تعویض کنید. زمانی که کلاه ایمنی خود را خریداری کرده اید و آسیب هایی که به آن وارد شده است، یادداشت کنید.  به طور کلی توصیه می شود که کلاه ایمنی بدون توجه به شرایط آن حداقل هر پنج سال یکبار تعویض شود.  برای مکان های کاری که نور خورشید، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا دمای شدید را می بینند، کلاه های ایمنی باید هر دو سال یکبار یا در صورت نیاز زودتر تعویض شوند. کلاه های ایمنی نیز اگر دارای فرورفتگی یا ترک قابل مشاهده هستند، باید تعویض شوند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا