اقتصادی

وام خرد به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

رئیس بانک مرکزی می‌گوید که بانک‌ها موظف هستند در چارچوب مقررات، وام‌های خرد را طبق روال گذشته پرداخت کنند و نباید به بهانه مقررات جدید پرداخت با تاخیر انجام شود. اما بانک‌ها با بهانه مقررات جدید و نبود نقدینگی در پایان سال وام پرداخت نمی‌کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس دستور رئیس جمهور بانک‌های دولتی مکلف به پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن شده‌اند. از سوی دیگر رئیس بانک اعلام می‌کند که پرداخت وام‌های خرد تا پایان سال ادامه‌ دارد.

طبق سخنان رئیسی و صالح‌آبادی وام‌های کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان وام خرد در سیستم بانکی به حساب می‌آید.

رئیس بانک مرکزی گفته که بانک مرکزی در تلاش است تا مقررات اعتبارسنجی را تا پایان سال بازنگری کند. تا ابلاغ ضوابط جدید نباید خللی در پرداخت وام‌های خرد به وجود آید.

به گفته رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی نباید تا سال آینده پرداخت‌های خرد با اعتبار سنجی متوقف شود.

با وجود این موضوع پیگیری تجارت‌نیوز نشان می‌دهد که بسیاری از بانک‌ها به بهانه نبود اعتبار و سر رسید پایان سال پرداخت‌های خود را متوقف کرده‌اند.

البته هنوز مشخص نیست کدام گروه‌ها می‌توانند از اعتبارسنجی استفاده کنند. چراکه طی چند روز گذشته مصطفی قمری‌وفا در توییتی نوشته بود: «طبق بخشنامه وزارت اقتصاد، بازنشستگان می‌توانند با ارائه نامه کسر از حقوق وام ۵۰ میلیون تومانی بگیرند. اما بازنشستگان اگر متقاضی دریافت وام ۱۰۰ میلیونی باشند، علاوه بر ارائه نامه کسر از حقوق، باید چک یا سفته هم به بانک بدهند.»

باید منتظر ماند و دید پس از تغییر مقررات و ضوابط چه گروه‌هایی می‌توانند از اعتبارسنجی به‌جای ضمانت استفاده کنند.

ابلاغیه به دست ما نرسیده
اپراتور تلفنی یکی از شعبه‌های بانک صادرات می‌گوید: ابلاغیه‌ای درخصوص پرداخت وام با اعتبارسنجی برای بانک ما ابلاغ نشده است.

پاسخگوی تلفنی یکی از شعب بانک آینده توضیح می‌دهد: پرداخت وام با اعتبارسنجی برای ما کمی سخت است و باید منتظر ابلاغیه آن بمانیم. تا پایان سال نیز پرداختی نداریم، مگر در موارد خاص.

معاون یکی از شعبه‌های بانک گردشگری به تجارت‌نیوز می‌گوید: پرداخت وام در شعبه ما بسیار کاهش یافته است. پایان سال نزدیک است و نقدینگی و زمان اجازه پرداخت آن را نمی‌دهد.

همچنین پرداخت با اعتبارسنجی موضوع تازه‌ای نیست. باید منتظر ابلاغیه دولت ماند تا درباره پرداخت آن توضیح داد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز و بررسی اخبار منتشر نشان می‌دهد که بسیاری از بانک‌ها مدتی است، پرداخت تسهیلات خود را متوقف کرده‌اند و به نوعی منابع بانکی قفل است.

بنابراین نمی‌توان انتظار پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی با اعتبارسنجی را طی سال جاری داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا