بورس

سبز بی‌جان بورس / سایه پررنگ ابهامات روی بازار

معاملات شاخص کل بورس امروز برخلاف روز شنبه تغییر مسیر داد و مثبت شد؛ اما همچنان ابهامات مذاکرات برجام روی بازار سرمایه سایه انداخته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، معاملات شاخص کل بورس امروز برخلاف روز شنبه تغییر مسیر داد و مثبت شد؛ اما همچنان ابهامات مذاکرات برجام روی بازار سرمایه سایه انداخته است.

شاخص کل بورس امروز ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ نسبت به روز گذشته کمی رشد کرد. شاخص با روند نسبتا روبه بالا رشد ۵ واحدی را تجربه کرد و در محدوده یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی تثبیت شد. از سوی دیگر شاخص هم وزن هم با افتی قابل توجه و به تبعیت از شاخص کل در محدوده ۴۰۹ هزار واحدی قرار گرفت.

بورس در انتظار مذاکرات

امیدها برای احیای برجام شدیدا کاهش داد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران شانس احیای توافق را در بالاترین سطح یک سال اخیر مذاکرات می‌دانستند. با توجه به این موضوع و همچنین ناامیدی فعالان اقتصادی، اتفاقاتی که طی دو روز ابتدای هفته در بازار ارز و سهام رخ داد از روز گذشته پیش‌بینی می‌شد. در حال حاضر ابهامات برجامی به قدری افزایش یافته که به نظر می‌رسد ترسیم چشم انداز بورس دشوارتر از هر زمان دیگری باشد.

از سوی دیگر مشاور تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین گفت: ایران صبور خواهد بود. ایالات متحده در زمان اوباما به طور سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ/بایدن حداکثر فشار را علیه شهروندان بی گناه اعمال کرد. از این رو، ایران ابهامات یا خلأهای متن را نمی پذیرد. زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است.

کمیابی نفت در بازارهای جهانی

انتظار می‌رود عرضه نفت اوپک پلاس در ماه‌های آینده به‌دنبال اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اروپا علیه روسیه از اوایل دسامبر، محدود شود و ناآرامی در اعضای دیگر این ائتلاف مانند عراق و لیبی هم عرضه نفت را بیش‌از پیش بی‌ثبات کند.

دبیرکل جدید اوپک هم عقیده دارد افزایش تقاضا به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، بازار نفت را با کمبود عرضه مواجه می‌کند.

کارشناسان عقیده دارند که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار سرمایه ایران بگذارد. احتمالا شاهد افزایش قیمت صنایع وابسته به نفت در بورس تهران باشیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا