بورس

بازگشت بورس به مدار نزول / علت عدم واکنش بورس چیست؟

شاخص کل بورس امروز برخلاف روز گذشته و همسو با هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفت. علت این نزول چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس امروز برخلاف روز گذشته و همسو با هفته‌های اخیر روند نزولی به خود گرفت. بورس امروز افت بیش از ۱۱ هزار واحدی را ثبت کرد. شاخص با افت ۱۱ هزار و ۶۴۴ واحدی به محدوده یک میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و به محدوده ۳۷۶ هزار واحدی رسید.

همچنین ارزش معاملات بازار تا لحظه تنظیم گزارش به ۲،۱۰۳ میلیارد تومان رسید و ۵۹۸ میلیارد تومان نیز خروج نقدینگی از بازار سرمایه داشتیم. امروز ۹۸ نماد مثبت ۵۳۵ نماد نیز منفی بود. در این روز نمادهای خساپا، خگستر، خودرو، بپاس، غنوش و شنبدر بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در مقابل نیز بیشترین ارزش بازار متعلق به نمادی فارس، فولاد، میدکو، فملی و کگل بود.

توقف برجام و بورس

این روزها مذاکرات بورس به صورت موقت متوقف شده است و این موضوع باعث شده فشار فروش در گروه‌های برجامی خصوصا صنایع بانک و بیمه افزایش یابد. از سوی دیگر بسیاری به واسطه عدم تعیین تکلیف برجام سعی دارند که سرمایه خود را از این بازار خارج کنند و به نوعی وارد یک بازار دیگر کنند.

علی‌رغم وعده‌های دولت بورس و برجام به یکدیگر گره خورده‌اند و با توقف یا نتیجه منفی در مذاکرات سینگال‌های منفی به بورس افزایش می‌یابد. با ادامه مذاکرات هسته‌ای و احبار مثبت روند بازار سرمایه نیز کمی مثبت می‌شود.

عدم سینگال‌دهی به بازار سرمایه

قیمت دلار و برجام یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های بازار سرمایه به حساب می‌آیند و به واسطه کاهش اخبار برجامی یا عدم نتیجه در مذاکرات قیمت دلار افزایشی و در صورت اعلام نتیجه یا اخبار مثبت قیمت دلار کاهشی می‌شود.

اکنون به واسطه توقف مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته و این موضوع در وضعیت کنونی تاثیر منفی روی معاملات بازار داشته است. از سوی دیگر قمیت دلار نیمایی نیز در چند هفته اخیر با روندی بسیار آرام شروع به رشد کرده است.

همواره با افزایش قیمت دلار بازار سرمایه نیز مثبت می‌شود اما وضعیت کنونی باعث شده که افزایش قیمت دلار تاثیری روی معاملات نداشته باشد. البته تا زمانی که مذاکرات برجام به نتیجه‌ای نرسد قیمت دلار همینگونه نوسانی خواهد بود و بازار سرمایه نیز نمی‌تواند تاثیر درستی از آن بگیرد.

از سوی دیگر قیمت نفت در آستانه ۱۰۰ دلاری شدن قرار گرفته و در حالت معقول این قیمت نفت یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه است. اما بازار سرمایه نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

علت عدم واکنش بورس را می‌توان ناشی از بی‌اعتمادی دانست. سرمایه‌گذاران اعتمادی به بورس و سرمایه‌گذاری در آن ندارند و در نتیجه پولی وارد بازار سرمایه نمی‌شود. پول که نباشد بازار نیز نمی‌تواند واکنشی نشان دهد و در نتیجه نسبت به سیگنال‌های مثبت بی‌تفاوت خواهد بود.

خبرنگار: رقیه ندایی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا