اقتصادی

پشت پرده ثبات قیمت دلار کیست؟

روند بازار ارز امروز هم مانند چند روز گذشته بود. قیمت دلار در اولین پله کانال ۴۹ هزار تومان ایستاده و فعلا قصد تغییر جهت ندارد. اما چرا قیمت دلار تغییر نمی‌کند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بازار ارز امروز هم کار خود را با دلار ۴۹ هزار و۱۰۰ تومان آغاز کرد تا برای چندمین روز متوالی بدون هیچ تغییری به کار خود ادامه دهد.

ثبات قیمت در بازار ارز در حالی است که بازار در روزهای گذشته با اخبار مثبت و منفی مواجه بوده اما نسبت به هیچ کدام از این خبرها هیچ واکنشی نشان نداده است.
دولت سعی کرد با خبر عضویت در بریکس، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. اما موفق نشد. حتی خبر افزایش صادرات نفتی ایران و احتمال افزایش درآمدهای ارزی هم نتوانست دلار را از جایگاه محکم خود پایین بکشد و بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش از این هم پیش بینی‌ها حاکی از این بود که قیمت دلار تا پایان شهریور در کانال ۴۹ هزار تومان می‌ماند و فعلا مروری بر روند بازار نشان می‌دهد دلار همچنان در اولین پله کانال ۴۹ هزار تومان ماندگار است و قصد تغییر ندارد.

البته برخی از کارشناسان تحلیل‌هایی درباره علت ثبات قیمت دلار ارائه می‌دهند. اولین نکته‌ای که آنها ذکر می‌کنند این است که دولت تمایلی به افت بیشتر قیمت دلار ندارد و رقم کنونی قیمت دلار برای بازارساز مطلوب است. استناد این عده به روند هفته گذشته بازار است. قیمت دلار در هفته گذشته وارد کانال ۴۸ هزار تومان شد. اما ناگهان خبر رسید که دلار در بازار کم است و معاملات به حداقل رسیده است. معامله‌گران می‌گویند کمبود دلار این سیگنال را به بازار داده که قیمت دلار افزایشی است و دلار ریزش بیشتری را تجربه نکرده است.

مساله بعد که مانع رشد یا افزایش قیمت دلار می‌شود این است که از دید بازار تمام اخباری که به بازار ارز می‌رسد، تنها در حد خبر است و بازار مدت‌هاست که به اخبار مثبت و منفی بسنده نمی‌کند و در انتظار اخبار جدید و قطعی‌تری است.

کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند پشت پرده ثبات قیمت دلار، دولت ایستاده که با تزریق و یا جمع آوری دلار از بازار، مدیریت بازار ارز را دست گرفته و فعلا مانع هر تغییری در قیمت دلار است. اما نکته ای که این کارشناسان عنوان می کنند این است که دولت باید اجازه دهد که بازار روند طبیعی خود را طی کند. چون فشرده نگه داشتن فنر ارز برای مدت طولانی، سبب می‌شود که فنر ارز ناگهان رها شود و قیمت ارز جهش داشته باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا