بورس

پیش بینی بورس سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ / چرخش نقدینگی به سود سهام متوسط و کوچک

جریان دادوستد‌های بازار سهام در روز دوشنبه، با کفه سنگین‌تر ترازو در سمت تقاضا آغاز شد. اما با فاصله گرفتن از دقایق ابتدایی معاملات، سفارش‌های فروش روی تابلوی معاملات ظاهر شدند. در نهایت نماگرهای تالار شیشه‌ای با رشدی کم‌رمق روز میانی هفته را به پایان رسانند. در این میان عملکرد مطلوب‌تر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل در روزهای اخیر مورد توجه اهالی بازار سهام قرار گرفته است.

به گزارش روند بازار، در پایان معاملات روز میانی هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۰۸ درصدی (معادل هزار و ۶۲۷ واحد از ارتفاع این شاخص)، در سطح دو میلیون و ۲۶ هزار و ۴۷۸ واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۳۱ درصدی (معادل دو هزار و ۱۸۶ واحد)، در ارتفاع ۷۱۰ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با افت ۰.۰۴ درصدی معادل ۹ واحد از ارتفاع این شاخص، در افق ۲۵ هزار و ۱۵۲ واحدی قرار گرفت.

بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز دوشنبه را، چهار هزار و ۱۹۴ میلیارد تومان نشان می‌داد. کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از هشت همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تاییدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال چهار هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تاییدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز دوشنبه را هم ۶.۶ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس روز دوشنبه، خبر از خروج ۲۰۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. 

پیش بینی بورس سه شنبه 7 آذر 1402

پیش بینی بورس سه شنبه

جریان معاملات در روز میانی هفته، با کفه سنگین‌تر ترازو در سمت خریداران آغاز شد. اما با دور شدن از دقایق ابتدایی معاملات، سفارش‌های فروش روی تابلوی معاملات ظاهر شدند. در پایان، بازار سهام در شرایط متعادلی معاملات روز دوشنبه را پشت سر گذاشت.

آنچه این روزها مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است. عملکرد بهینه‌تر شاخص ‌هم‌وزن نسبت به نماگر اصلی تالار شیشه‌ای است. این موضوع نشان‌دهنده تحرکات مثبت بیشتر در سهام متوسط و کوچک بازار است. اما علت این امر چیست؟ 

پاسخ این سوال را باید در سیاست‌های اتخاذ شده فعلی از سوی بانک مرکزی جست. با رکود حاکم بر کلاس‌های مختلف دارایی از جمله ارز، دلار در باند باریکی حرکت می‌کند و به طور کلی نوسانات بسیار محدودی دارد. از این رو شرکت‌هایی که فروش ریالی دارند، نوسانات بیشتری را نسبت به سهام دلاری (که عمدتا شاخص‌ساز هستند) تجربه می‌کند.

از سوی دیگر شرایط رکودی بازارها از تزریق سرمایه‌های درشت به بازار سهام جلوگیری کرده است. در این شرایط پول‌های خرد اقبال بیشتری به سهامی نشان می‌دهند که از ارزش بازار کوچک‌تر و شناوری پایین‌تری برخوردار هستند. بنابراین با توجه به این دو نکته، شاخص هم‌وزن موفق شده است از دماسنج اصلی بورس تهران پیشی گیرد.

مطابق انتظار، همان‌گونه که در گزارش قبلی عنوان شد، بازار سهام در روز دوشنبه شروع مثبتی داشت و به تعادل رسید. در راستای پیش بینی بورس سه شنبه، انتظار می‌رود با توجه به اینکه آخرین قیمت نمادهای زیادی پایین‌تر از آخرین قیمت تابلو بود، حداقل در شروع بازار، کفه ترازو در سمت فروشندگان سنگین‌تر باشد.

با این حال به نظر می‌رسد در افق میان‌مدت، بازار آخرین روزهای پیش از شروع موج بعدی صعود را پشت سر می‌گذارد و با ورود محرکی تازه، صعود نمادهای ارزنده بازار آغاز خواهد شد. 

منبع: تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا