اقتصادی

چشم انداز پیش روی صادرات کفش روشن است

شعبان زاده فعال صنعت کفش با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان باید روی بومی سازی مواد اولیه وارداتی این صنعت تمرکز کنند می گوید: خوشبختانه برای صادرات کفش کشور چشم انداز روشنی را می توان متصور شد.

روند بازار به نقل از تحلیل بازار؛ صنعت جهانی کفش از جمله صنایع پویایی است که گردش مالی بالایی نیز سالانه به ثبت می رساند. با این وجود در حوزه تولید انواع کفش ها، کشور چین در جایگاه اول تولید قرار دارد.

تولید ۱۳ میلیارد جفت کفش در چین در سال ۲۰۲۲

در واقع بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سایت آماری تحلیلی statista کشور چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ میلیارد جفت کفش تولید داشته و به این ترتیب می توان اینگونه گفت که در مدت نامبرده کشور چین پیشرو در تولید بوده است.

سایت آماری تحلیلی statista : چین هند، ویتنام و اندونزی تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۵ درصد از تولید کفش در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند

همچنین در این گزارش آمده است بعد از چین نیز کشورهای هند، ویتنام و اندونزی بیشترین تولید کفش را دارند که این امر بیانگر تسلط آسیا و اقیانوسیه بر صنعت کفش جهان است. به نحوی که داده های آماری این گزارش حاکی از این است که این چهار کشور تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۵ درصد از تولید کفش در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است با توجه به اینکه چین پیشرو ترین تولید کننده کفش در جهان است، در حوزه صادراتی نیز اصلی ترین صادر کننده محسوب می شود. اما نکته جالب توجه اینکه چند کشور اروپایی از نظر ارزش صادرات در فهرست صادر کنندگان پیشرو قرار دارند که نشان می دهد اگرچه کسری از کفش های دنیا را در مقایسه با آسیا تولید می کنند اما کفش های تولید شده در اروپا می توانند از نظر ارزش و قیمت برتری را به خود جلب کنند.

بر اساس این گزارش، تولید کفش در ایران نیز سابقه ای طولانی دارد و به صورت خاص طی سال های اخیر در حوزه صادرات این محصولات نیز تولید کنندگان داخلی گام های موثری برداشته اند به طوری که به کشورهای آفریقایی و بازارهای اطراف نیز کفش های ایران ارسال می گردد و امیدها برای بازار سازی های جدید در دیگر مناطق نیز وجود دارد. «جواد شعبان زاده» مسئول انجمن صنایع کفش های ماشینی استان قم یکی از فعالان صنعت کفش کشور است که معتقد است با ورود تولید کنندگان نسل جدید به این صنعت، می توان اینگونه برآورد کرد که به زودی بتوانیم یکی از صادر کنندگان قوی صنعت کفش باشیم.

این فعال صنعت کفش کشور در پاسخ به این سوال که در حال حاضر صنعت کفش کشور را چگونه ارزیابی می کنید، می گوید: همانطور که می دانید صنعت کفش در واقع صنعتی پاک و کم آب بر و بسیار اشتغال زا است که گوناگونی و تولیدات زیادی دارد و خوشبختانه در جهش صنعتی که در این نوع محصول ایجاد شده در ۵ سال گذشته شاهد این هستیم که بخش عمده ای از وارداتی که از کشور های دور دست به ایران انجام می شده در حال اتمام است.

شعبان زاده مسئول انجمن صنایع کفش های ماشینی استان قم: در حالی که قبلا در صنعت کفش چیزی که صادر می کردیم غالبا انواع صندل، دمپایی جات و کفش های ارزان قیمت بود اما در ۲ سال اخیر شاهد هستیم که سطح قیمت دلاری کفش را بالا برده ایم

شعبان زاده افزود: از سوی دیگر با ورود تولید کنندگان نسل جدید در صنعت کفش این انتظار می رود که به زودی بتوانیم یکی از صادر کنندگان قوی صنعت کفش باشیم. نکته قابل تامل اینکه در ۵ سال گذشته صادرات خوبی داشتیم در حالی که قبلا در صنعت کفش چیزی که صادر می کردیم غالبا انواع صندل، دمپایی جات و کفش های ارزان قیمت بود اما در ۲ سال اخیر شاهد هستیم که سطح قیمت دلاری کفش را بالا می بریم و امیدواریم که به سمت کفش های گران با ارزش افزوده بالاتر در حوزه صادرات به زودی برویم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اصلی ترین بازارهای صادراتی صنعت کفش کدام است و برای کدام بازارهای جدید برنامه ریزی صورت گرفته است می گوید: ما یک جامعه ۶۰۰ میلیون نفری همسایه های اطراف ایران را داریم که بخش عمده ای از صادرات به این کشورها انجام می شود. خوشبختانه با تمرکزی که استان قم برای به دست آوردن بازارهای جدید داشت در سال گذشته حدود ۷ کشور جدید در حوزه کشورهای آفریقایی و روسیه را آغاز کردیم و ثبت رکورد صادرات به این کشورها را داشتیم. در واقع به جهت اینکه سال قبل ما در استان قم برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت کفش داشتیم از ۳۴ کشور حدود ۴۸۶ نفر تاجر بین المللی حوزه کفش در این رویداد حضور یافتند که این نویدگر این بود که چشم انداز روشنی را در صادرات صنعت کفش داشته باشیم.

این فعال صنعت کفش کشور همچنین در مورد مشکل تولید کنندگان این بخش در حوزه تامین مواد اولیه و اصلی ترین اقداماتی که در راستای رفع این چالش انجام شده نیز می گوید: صنعت کفش هم مثل دیگر صنایع درگیر است منتها شناخت بازارهای مواد اولیه و تامین این نوع مواد اولیه از سمت تولید کنندگان ما بسیار مهم است.

شعبان زاده، مسئول انجمن صنایع کفش های ماشینی استان قم: در حالی در حوزه تامین مواد اولیه چالش هایی وجود دارد که معتقدیم شرکت های دانش بنیان ما و شرکت های تامین کننده باید وارد عمل شوند و بتوانند بخشی از مواد اولیه که وارداتی است را بومی سازی کنند

وی ادامه داد: اگرچه بخشی به سیاست گذاری های دولتی بر می گردد که چندان دست تولید کنندگان نیست اما تشکل ها می توانند با مشاوره های درست و مطالبه گری های واحد سهم خود را از مواد اولیه، پتروشیمی ها و بورس بگیرد. بخش عمده نیز برمی گردد به اینکه شرکت های دانش بنیان ما و شرکت های تامین کننده وارد عمل شوند و بتوانند بخشی از مواد اولیه که وارداتی است را بومی سازی کنند. در این زمینه هم استان قم برای اولین بار نمایشگاه مختص زنجیره تامین مواد اولیه، چرم، ماشین الات و تکنولوژی صنعت کفش را به عنوان اولین رویداد صنایع وابسته کفش در اواخر آبان ماه برگزار خواهد کرد و این حرکت گامی به سوی بومی سازی مواد اولیه است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا