کسب و کار

چند توصیه برای سفر به شهر زیبای بجنورد

در شرق کشور شهری است که اقوام کرد، ترک و فارس زیادی را هر ساله مهمان آغوش خود می‌کند. این شهر فرح‌بخش با وجود آب ‌و هوای فوق‌العاده مکان خوبی برای استراحت و فرار از کار سخت روزانه است. تفرجگاه‌های بی‌شمار، غذاهای خوش‌طعم و مکان‌های تاریخی زیبا دل‌کندن از این شهر را بسیار سخت می‌کند. اگر بلیط بجنورد در دست دارید یا قصد کرده‌اید به این شهر سفر کنید؛ متن زیر چند توصیه‌ی مهم برای شماست. با خواندن این متن سفر شما به‌یادماندنی‌تر خواهد شد.

بجنورد در کجا واقع شده است؟

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی، در کوهپایه‌های آلاداغ واقع شده است. فاصله‌ی این شهر تا استان تهران ۸۲۱ کیلومتر است. این شهر از سمت شمال با کشور ترکمنستان مرز مشترک دارد. جاجروم، اسفراین، آشخانه و شیروان مکان‌های اطراف بجنورد هستند.

تاریخچه‌ی بجنورد به چه زمانی برمی‌گردد؟

تپه‌ی چرمغان که در کنار شهر بجنورد امروزی قرار دارد؛ روایت‌گر خوبی برای تاریخ شهر بجنورد است. قبل از این‌که بجنورد ساخته شود؛ اقوام زیادی به چرمغان رفت ‌و آمد داشتند. در هنگام حمله‌ی مغول‌ها، چرمغان تبدیل به خرابه‌ای شد و به جز یک تپه چیزی از آن باقی نماند. بجنورد بعدها در کنار همین تپه جان گرفت. بررسی‌های باستانی‌شناسی نشان از اوج رونق بجنورد در سده‌های اسلامی می‌دهد.

سفر به بجنورد در چه فصلی مناسب است؟

در فصل زمستان بجنورد سرمای استخوان‌سوزی را از سر می‌گذراند. پس بهتر است این فصل را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب نکنید. از طرفی سرمای زمستان را گرمای شدید تابستان جبران می‌کند. با این اوصاف، فصل بهار یا پاییز را برای سفر به این شهر انتخاب مناسب‌تری است.

در هنگام سفر به بجنورد از چه مکان‌هایی دیدن کنیم؟

از آن‌جایی که تاریخچه‌ی شهر بجنورد به زمان‌های دور برمی‌گردد، مکان‌های تاریخی این شهر جز بهترین گزینه‌ها برای دیدن هستند. مکان‌های تاریخی زیر را حتما در برنامه‌ی خود قرار دهید.

آیینه خانه مفخم، عمارتی ایرانی فرنگی در دل باغ‌های دلکش

عمارت مفخم، از آن مکان‌هایی تاریخی است که به‌هیچ عنوان نباید از دست بدهید. هنگامی‌که روبه‌روی این عمارت می‌ایستید؛ ساختمان دو طبقه با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ توجه شما را به خود جلب می‌کنند. در همان نگاه اول متوجه ستون‌های بلندی می‌شوید که ظاهرا سوغات فرنگِ قاجاری‌ها برای بجنوردی‌هاست. تلفیق دو سبک معماری ایرانی و فرنگی این بنا را خاص‌تر و زیباتر از دیگر بناهای تاریخی نشان می‌دهد. هوای خوش باغ‌های اطراف عمارت، اجازه‌ی ورود شما به آیینه خانه را نمی‌دهد. از عمق وجود می‌خواهید ساعت‌ها روبه‌روی عمارت بنشینید و در هوای باغ نفس بکشید؛ اما درون عمارت هم شما را شگفت‌زده خواهد کرد. آیینه‌کاری‌های زیبای عمارت تصویری بی‌نظیر برای شما به نمایش می‌گذارند. از سال ۷۹ این عمارت باشکوه را به موزه اسناد تغییر کاربری داده است.

آیینه خانه مفخم، عمارتی ایرانی فرنگی در دل باغ‌های دلکش

کوشک علی آباد، نشان چیره‌دستی معماران ایرانی

کوشک علی آباد یادآور خاطرات شکار پادشاهان است. گچ‌بری‌های دیوارهای این کوشک شما را به زمان‌های دور می‌برد. به‌هنگام سفر به این محل بار دیگر به هنر و چیره‌دستی معماران ایرانی پی خواهید برد. باغ‌های اطراف این کوشک، این محل را به تفرجگاهی برای مسافران تبدیل کرده است.

گردشگاه بابا امان، اقامتگاه درختان ۴۰۰ ساله

اگر در فصل بهار به بجنورد سفر کردید؛ طبیعت بی‌نظیر تفرجگاه بابا امان را از دست ندهید. درختان این تفرجگاه، از کهن‌ترین درختان کاشته‌شده هستند و سن آن‌ها گاهی به بیش‌از ۴۰۰ سال می‌رسد. سرود رودخانه‌ها در این گردشگاه آرامش بی‌انتهایی برای شما رقم خواهد زد. محیط دل‌پذیر بابا امان باعث شده است این مکان، اقامتگاه جانوران بسیاری شود. منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی پردیسان را برای حمایت از حیات وحش این منطقه ساخته‌اند.

گردشگاه بابا امان، اقامتگاه درختان 400 ساله

غار سوله قواق، تجربه‌ی طبیعت بکر در اطراف یک غار

در پایین دهانه‌ی غار سوله قواق که بنشینید؛ خنکی آب خارج‌شده از دهانه‌ی این غار را روی دستان خود احساس خواهید کرد. خروج آب از دهانه‌ی غار باعث شده است اطراف غار طبیعت بکر و بی‌نظیری داشته باشد. اگر در سفر خود به بجنور در طبیعت این غار گشتی نزنید؛ لذت بزرگی را در زندگی از دست داده‌اید.

روستای اسفیدان، نمونه‌ی یک روستای پلکانی خوش‌ساخت

تصور کنید در روستایی زندگی می‌کنید که حیاط شما، پشت ‌بام همسایه محسوب می‌شود. وجود روستای پلکانی در ایران سابقه‌ی دیرینه دارد. روستای پلکانی اسفیدان یکی از این روستاها است. دیدن این روستای پلکانی شما را در حال ‌و هوای صمیمانه‌ی روستایی غرق خواهد کرد. در هنگام سفر به این روستا، حتما از رودخانه‌ها و آبشارهای اطراف روستا دیدن کنید.

در هنگام سفر به بجنورد چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

بجنورد هم مثل هر شهر دیگری غذاهای خاص و محلی خود را دارد. این غذاهای خوش‌طعم که ترکیب مواد خوراکی مغذی با ادویه‌های گوناگون هستند؛ پس‌از اتمام سفر، شما را دوباره به بجنورد برمی‌گردانند.

شله ماش بجنوردی، آشی مقوی با ماش

طعم تند شله ماش، مقوی‌بودن و پخت ساده آن شما را مجبور می‌کنند این غذا را بارها امتحان کنید. ماده‌ی اصلی این غذا همان‌طور که از نام آن پیداست، ماش است. علاوه‌بر ماش در این خوراک خوشمزه، برنج، گوشت و کمی زیره هم می‌ریزند.

قروتو بجنورد، خوراک دلپذیر همگان

حتی اگر فکر می‌کنید سوپ و آش دوست ندارید؛ باز هم قروتو را امتحان کنید. پشیمان نخواهید شد. قروتو از ترکیب کشک، گردوی خرد‌شده و سبزی‌های معطر و مقوی درست می‌شود.

آش جوشواره، همزاد غذای راویولی ایتالیایی

با آش جوشواره از بجنورد سفری به ایتالیا خواهید داشت! وقتی برای اولین بار این غذا را می‌بینید؛ احساس می‌کنید یک آشپز ایتالیایی آن را درست کرده است. برای درست‌کردن این غذا ابتدا ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده و عدس و اسفناج را درون خمیر پیراشکی می‌گذارند. سپس سسی که با اسفناج و پیاز داغ درست شده است؛ بر روی آن می‌ریزند.

چگونه با فلای تودی به این شهر سفر کنیم؟

سایت فلای تودی شما را از گشت‌وگذارهای متعدد برای یافتن بلیط بجنورد بی‌نیاز خواهد کرد. فقط با گشتن در این سایت به‌راحتی می‌توانید در هر زمان که بخواهید بلیط یک‌طرفه یا دو طرفه بجنورد را تهیه کنید. اگر به سایت فلای تودی سر زدید، از دیدن هتل‌های مهم بجنورد و رزرو آن‌ها غافل نشوید. فلای تودی لیستی از بهترین هتل‌ها همراه با شرح امکانات ویژه‌ آن‌ها برای شما تدارک دیده است. نکته‌ی مهم‌تر این است که رزرو هتل بجنورد در این سایت تا ۸۰% تخفیف ویژه دارد. این نکته به این معناست که شما با رزرو هتل در فلای تودی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. با فلای تودی با هزینه‌ی کمتر و خیال آسوده‌تر در تفرجگاه‌های بجنورد، به گشت ‌و گذار بپردازید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا