کاهش تعداد تراکنشهای شبکه پرداخت در تیرماه
آخرین گزارش شاپرک از کاهش ۵۶ میلیونی تراکنشهای شاپرک و کاهش ۹ هزار میلیاردتومانی ارزش تراکنشهای شاپرک نسبت به ماه گذشته خبر میدهد.
به گزارش روند بازار به نقل از پیوست،کاهشی شدن تعداد تراکنشها در تیرماه تقریبا با اجرای طرح اصلاح نظام کارمزدها و همچنین زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی همزمان شده است.
گزارش تیرماه شاپرک نشان میدهد در این ماه ۵۶ میلیون از تراکنشهای شاپرک به نسبت ماه گذشته کاهش یافته، در حالی که، در خردادماه تعداد تراکنشهای شاپرک نسبت به اردیبهشت ۱۰۵ میلیون تراکنش رشد داشته است. به نظر میرسد کاهشی شدن روند تراکنشهای یک ماه اخیر در شبکه پرداخت از یک طرف به دلیل زمان ارائه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و اجرای نظام جدید کارمزد از سوی بانک مرکزی در شبکه پرداخت باشد.
میزان تغییرات دوازده ماه اخیر در تعداد تراکنشهای شاپرکی
گزارش تیرماه شاپرک از انجام ۴.۲۱۲ میلیون تراکنش به ارزش ۹.۶۹۸ هزار میلیارد ریال در شبکه پرداخت خبر میدهد. بر این اساس در تیرماه تعداد و مبلغ تراکنشها به نسبت خردادماه ۱.۳۲ درصد در تعداد و ۰.۹۱ درصد در ارزش ریالی کاهش یافته است.
میزان تغییرات در تعداد و مبلغ تراکنشهای شاپرکی
با این حال، تراکنشهای تیرماه نسبت دوره به مشابه سال گذشته، از نظر تعدادی ۱۱.۷۲ درصد و از نظر ارزش ریالی ۴۱.۴۴ درصد افزایش داشته است. همچنین ارزش اسمی تراکنشهای این ماه نسبت به ماه گذشته، ۰.۹۱ درصد کاهش داشته و ارزش حقیقی تراکنشها ۲.۸۱ درصد کاهش پیدا کرده است.
مقایسه تراکنشها نسبت به سال ۱۴۰۲
در واقع، اثرات تورم در یک ماه گذشته تاثیر نزدیک به ۳ درصد بر ارزش حقیقی تراکنشهای شبکه پرداخت داشته است. این کاهش ارزش حقیقی بیانگر کاهش قدرت خرید مردم در شبکه پرداخت در طول یک ماه گذشته است و گزارشهای ماهانه شاپرک در چندماه گذشته حکایت از کاهش هر باره ارزش حقیقی تراکنشها داشته است. به شکلی که در خردادماه نیز حدود ۱ درصد از ارزش حقیقی تراکنشها کاهش یافته بود.
میزان تغییرات ارزش ریالی تراکنشهای شاپرک در یک ماه گذشته
گزارش شاپرک از رشد ۰.۹۱ تعداد ابزارهای پرداخت خبر میدهد. این رشد حاصل افزایش ۰.۷۹درصدی تعداد کارتخوان فروشگاهی است است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در تیرماه نسبت به خردادماه ۳.۱۸ درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش ۴.۲۱درصدی همراه بوده است. در تیرماه، کارتخوان فروشگاهی با ۹۱.۲۰ درصد همچنان بیشترین سهم بازار را در تعداد ابزار پذیرش فعال دارد و ابزار پذیرش اینترنتی با ۷.۷۵ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۱.۰۵ درصد در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
در گزارش شاپرک به پرداخت ملت با سهم ۲۰.۸۱ درصدی از مبلغ تراکنشها، رتبه نخست را در میان شرکتهای PSP کسب کرده است و پرداخت الکترونیک سامان با اختلافی نزدیک به۲ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است. در این ماه در ارزیابی شاپرک از شاخص مبلغ تراکنش میان شرکتهای PSP دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک پاسارگاد و همچنین بین دو شرکت پرداخت نوین آرین و پرداخت الکترونیک سپهر جابهجایی اتفاق افتاده است. در شاخص سهم از کل مبلغ تراکنشها، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با رشد ۱.۱۵ درصدی نسبت به ماه خرداد، به رقم ۴.۹۷ درصد دست یافته است. این شرکت بیشترین میزان رشد را در بین دوازده شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت به خود اختصاص داده است.
سهم بازار هر یک از شرکتهای PSP در تیرماه
همچنین در شاخص سهم از مبلغ تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی، این شرکت با بیشترین رشد به میزان ۶.۰۴ درصد نسبت به خرداد ماه، به عدد ۱۱.۴۷ درصد (معادل ۱۹۶هزار میلیارد ریال افزایش) دست پیدا کرد تا بار دیگر این شرکت با دو پله صعود، رتبه چهارم را کسب کند. پرداخت الکترونیک سپهر در شاخص های سهم از مبلغ تراکنشهای خرید، پرداخت قبض و خرید شارژ به ترتیب با رشدی معادل ۱.۱۴درصد و ۱.۸۷ درصد بیشترین میزان رشد در میان شرکت های صنعت پرداخت را به دست آورده است. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر با رشد ۰.۸۴ درصدی، بالاترین میزان افزایش سهم ابزارهای تراکنشدار اینترنتی را از آن خود کرده است.
در نهایت نیز گزارش شاپرک نشان میدهد که بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنشهای ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش ۰.۴۳ درصدی به پرداخت الکترونیک پاسارگاد تعلق دارد. بهپرداخت ملت با کاهش ۰.۹۷ درصدی دارای بیشترین اختلاف سهم مبلغ تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی است. گزارش شاپرک نشان میدهد عملکرد دو شرکت الکترونیک کارت دماوند و فراپردازان آروند امید به گونهای بوده که کمترین مبلغ و تعداد تراکنشهای ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص دادهاند.