کسب و کار

کاهش ساخت و ساز و تاثیر آن بر قیمت روز آهن

در‌حالی‌که تنها دو روز تا آغاز تابستان باقی مانده است، گزارش‌ها حاکی از کاهش ۱۸۰ درصدی ساخت‌و‌ساز در این فصل است. همین اخبار در کنار عواملی مانند برنامه‌های دولت مبنی بر مدیریت انرژی در کارخانه‌ها و ثبات قیمت دلار، سبب شده بازار آهن همچنان با رکود قابل پیش‌بینی همراه باشد. امروز سه شنبه ۳۰ خرداد و به‌طور‌کلی چند روز گذشته، یک حقیقت مشهود در بازار مقاطع فولادی دیده می‌شود: کارخانه‌ها در دو راهی کاهش تولید و پایین آمدن تقاضا گیر کرده و ناچار به حفظ و حتی کاهش محصولات خود شده‌اند.

آخرین نوسانات قیمت مقاطع فولادی در بازار آهن

اوضاع در بازار میلگرد به کام مشتریان و به ضرر کارخانه‌ها است. از یک طرف بسیاری از این کارخانه‌ها مجبور شده‌اند به‌دلیل برنامه‌های مدیریت انرژی دولت، تولید خود را کاهش دهند و این امر قاعدتا باید به افزایش قیمت میلگرد منجر شود و از طرف دیگر، تقاضا آن قدر پایین آمده که برای تولیدکننده، راهی جز حفظ و پایین آوردن قیمت‌ها نمی‌ماند.

میلگرد ذوب آهن اصفهان همچنان روی ریل کاهش قیمت قدم برمی‌دارد و به‌صورت روزانه در حال ارزان شدن است. این کارخانه مجبور شده تا قیمت میلگرد خود را به کانال ۲۳ هزار تومان وارد کند؛ در‌حالی‌که یک هفته قبل، آن را با قیمت میانگین ۲۴ هزار تومان عرضه می‌کرد!

نوسانات قیمت میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان 14 شاخه 12 متری کارخانه

این وضعیت در میلگرد میانه هم به وضوح قابل مشاهده است. قیمت میلگرد از ۲۴ خرداد وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد و پس از آن، چندین روز متوالی است که بدون هیچ تغییر قیمت به فروش می‌رسد. شرکت ظفربناب البته همچنان درمقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده است و انواع میلگردهای خود را با قیمت میانگین ۲۴ هزار تومان به فروش می‌رساند.

تیرآهن هم دیروز تحت تاثیر مواردی که مطرح کردیم با کاهش قیمت نسبت به روزهای قبل معامله شد. به‌عنوان‌مثال تیرآهن سایز ۱۴ ذوب آهن که این هفته را با میانگین قیمت ۲۷.۶۰۰ هزار تومان شروع کرد، در پایان دیروز، در آستانه ورود به کانال ۲۶ هزار تومان بود و امروز سه شنبه به احتمال زیاد، این اتفاق رخ خواهد داد. جالب است بدانید که روند بازار، بسیاری از کارخانه‌ها از جمله فایکو، کرمانشاه، اهواز و … را مجبور کرده که تیرآهن‌های خود را فقط به‌صورت شاخه‌ای به فروش برسانند (فروش کیلویی نداشته باشند).

بازار پروفیل هم همچنان ملتهب از کاهش قیمت ارز، وضعیت نابه‌سامان مسکن و خودرو و … در رکود کامل به‌سر می‌برد. پروفیل اصفهان در یک هفته اخیر، قیمت انواع پروفیل‌ های خود را به‌صورت تقریبی، ۶۰۰ تومان در هر کیلو کاهش داده است. موضوعی که به‌خوبی کاهش تقاضا برای ساخت‌و ساز، تولید لوازم خانگی، تولید خودرو و … را نشان می‌دهد. اوضاع در انواع پروفیل سبک، پروفیل صنعتی و … هم به همین صورت است.

انواع ورق آهن هم  به عنوان محصول اولیه برای بسیاری از مقاطع فولادی، همچنان تشنه تقاضا از سمت مشتریان است. دیروز ورق سیاه در کمترین قیمت خود، هر کیلوگرم ۲۵.۷۸۰ تومان به بازار عرضه شد و البته بالاترین قیمت آن هم هرگز از ۳۴ هزار تومان تجاوز نکرد. این کانال قیمت از اوایل خرداد برقرار بود و به نظر می‌رسد با شروع فصل کابوس‌وار تابستان (برای کارخانه‌ها) کمتر هم شود.

قیمت ورق سیاه ۳ فولاد مبارکه (۲۹ خرداد ۱۴۰۲)
سایزقیمت
۱۰۰۰۳۲۱۱۱۰
۱۲۵۰۳۱۱۰۱۰
۱۵۰۰۲۹۷۲۵۰
۲۰۰۰*۱۰۰۰۳۱۶۵۲۰
۱۲۵۰*۲۵۰۰۳۱۸۳۵۰
۱۵۰۰*۶۰۰۰۳۱۳۷۷۰

در حالی که نبشی فولاد سپهر ایرانیان هفته را در کانال ۲۵ هزار تومان شروع کرد، امروز سه شنبه وارد کانال ۲۴ هزار تومان شد و به نظر می‌رسد این سیر نزولی همچنان ادامه داشته باشد. سایر کارخانه‌ها هم همچنان چاره‌ای جز کاهش قیمت نبشی پیش روی خود نمی‌بینند.

در سایر مقاطع فولادی از قبیل ناودانی، لوله، گریتینگ و … هم دیروز شاهد کاهش قیمت بودیم و امروز سه شنبه هم این روند ادامه خواهد داشت. این اتفاق مدیون دو عامل مهم است: کاهش تقاضا از سمت مشتریان و تثبیت نرخ دلار. با این وجود، نمی‌توان فشار دولت برای سهمیه‌بندی برق را هم نادیده گرفت؛ اتفاقی که اگر ادامه داشته باشد ممکن است تولید به حدی کاهش پیدا کند که بر دو فاکتور یاد شده غلبه کند و افزایش قیمت قابل توجه قیمت مقاطع فولادی را در پی داشته باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا