اجتماعی

کسر خدمت یک ماهه سربازان ماهر از مهر ماه

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح از اختصاص تسهیلات کسر خدمت یک ماهه برای سربازان ماهر خبر داد و گفت: این طرح از مهر ماه امسال اجرا می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، سردار محمدجواد زاده‌کمند در نشست خبری که امروز در محل قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: یکی از اولویت‌های ما کسب مهارت موردنظر قبل از ورود فرد به خدمت سربازی است، چرا که چنین فردی هم امکان اثرگذاری بیشتر در طول خدمت را دارد و هم توان ما صرف مهارت افزایی این فرد می‌شود.

تسهیلات کسر خدمت یک ماهه برای سربازان ماهر

وی ادامه داد: در همین راستا ما نیاز داشتیم تا مشوق‌هایی را در این خصوص برای سربازان در نظر بگیریم که تا پیش از ورود به دوره خدمت سربازی مهارتی را آموزش دیده و در واقع با یک مهارت وارد خدمت سربازی شوند، در همین راستا تسهیلات کسر خدمت یک ماهه را برای سربازان ماهر در نظر گرفتیم که این طرح از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این افراد در صورتی که پیش از ورود به خدمت سربازی مدارک خود را در سامانه مربوطه که به زودی رونمایی می‌شود، بارگذاری کنند مشمول این کسر خدمت خواهند شد.

زاده‌کمند این را هم گفت که متقاضیان توجه داشته باشند که این طرح مشمول سربازان اعزامی از اول مهر ماه ١۴٠٢ به بعد خواهد شد و حتما باید قبل از اعزام، مدارک معتبر از مهارت آموزی خود را در سایت سامانه بارگذاری کنند.

۶۰۰ مهارت مشمول تسهیلات کسرخدمت یک ماهه

زاده‌کمند با بیان اینکه موافقت‌های لازم در این خصوص اخذ و آیین‌نامه‌های لازم در این خصوص نیز تدوین شده است. اظهار کرد: طرح از مهرماه اجرایی خواهد شد.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه چه مهارت‌هایی مشمول این کسر خدمت خواهند شد، گفت: این تسهیلات شامل همان ۶٠٠ مهارتی خواهد شد که از سوی قرارگاه اعلام شده است.

وی همچنین از برگزاری مسابقه مهارتی میان سربازان در حال خدمت خبر داد و گفت: این مسابقات در سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۲ و در ۱۴ دسته مهارتی و سه سطح شهرستان، استان و کشور برگزار خواهد شد. حوزه‌های این مسابقه نیز شامل دفاعی و امنیتی، فرهنگی، فنی و خدماتی است که هر کدام دارای زیرمجموعه‌هایی مانند تیراندازی، امدادونجات، خطاطی، عکاسی، مربی قرآن، جوشکاری، مکانیکی خودرو، تعمیرات تلفن همراه، آشپزی، آرایشگری، نانوایی و … است.

زاده‌کمند همچنین با بیان اینکه ترویج و تبلیغ امر مهارت آموزی جوانان چه در دوران خدمت سربازی و چه بعد از آن یکی از مهم‌ترین اهداف ما در قرارگاه مهارت آموزی است، گفت: نسل جوان ارزشمندترین سرمایه کشور است و اگر برای آنان مهارت آموزی خوبی انجام شده و اشتغال پذیری خوبی نیز انجام شود و جوان بتواند در شغل مورد علاقه‌اش به کار گرفته شود نه تنها امید و نشاط برای فرد را به دنبال دارد بلکه موجب رشد و پیشرفت کشور هم خواهد شد.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی سربازان ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ستادکل نیروهای مسلح تا پیش از سال ۹۶ چندان به شکل سازمان‌یافته‌ای به دنبال مهارت آموزی سربازان نبود، گفت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری، نیروهای مسلح به صورت جدی به این موضوع ورود کرد. در واقع هدف ما این است که حضور سرباز را در زمان سربازی هدفمند و دوره سربازی را خوشایند کنیم.

وی با بیان اینکه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در واقع کمک به دولت است، گفت:‌ بعد از گذشت شش سال از تشکیل قرارگاه مهارت آموزی سربازان شاهد اتفاقات خوب در این زمینه هستیم. سالانه بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت سرباز وارد نیروهای مسلح می‌شوند و ما در قرارگاه مهارت آموزی با یک برنامه پنج ساله درنظر داریم تا تمامی سربازانی را که وارد نیروهای مسلح می‌شوند تحت آموزش یک مهارت تخصصی و یک بسته مهارت عمومی قرار دهیم.

زاده‌کمند با بیان اینکه قرارگاه مهارت آموزی با ۲۷ دستگاه ازجمله سازمان فنی‌وحرفه‌ای، وزارت میراث فرهنگی، سازمان تبلیغات، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی و … تفاهمنامه همکاری امضا کرده است، گفت:‌ما از طریق این تفاهم‌نامه‌ها مهارت‌ آموزی به سربازان را پیگیری می‌کنیم تا آموزش‌های لازم به آنان ارائه شود.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه مهارت‌های عمومی شامل مهارت های امداد و نجات، سبک زندگی، کسب و کار، سواد رسانه و امور مالی می شود، گفت: ۶۰۰ مهارت تخصصی را نیز شناسایی کردیم که در کنار مهارت های عمومی به سربازان آموزش داده می‌شود این مهارت‌های تخصصی شناخته شده، جزو همان مواردی است که در صورت فراگیری آن تا پیش از اعزام می‌توان از مهرماه امسال به بعد از کسر خدمت یک ماهه نیز بهره‌مند شد.

احتمال افزایش کسری خدمت سربازان ماهر به ۲ ماه در صورت موافقت مجلس

وی به لایحه مهارت آموزی سربازان نیز اشاره کرد و گفت: این لایحه در دولت تصویب شده و به مجلس شورای اسلامی رفته است. در این لایحه پیش بینی شده تا سربازانی که قبل از آغاز خدمت یکی از مهارت‌های تخصصی مورد نیاز نیروهای مسلح را فرا گرفته و گواهی آن را دریافت کرده باشند، بتوانند دوماه کسر خدمت دریافت کنند.البته این موضوع فعلا در حد پیشنهاد مطرح شده در لایحه است و آنچه که تاکنون قطعی شده و موافقت فرمانده معظم کل قوا را نیز درپی داشته است، همان کسر خدمت یک ماهه است که توضیحات آن ارائه شد و از مهرماه اجرایی خواهد شد.

زاده‌کند افزود: در صورت تصویب این لایحه، سربازانی که تا پیش از اعزام به خدمت سربازی مهارتی را فراگرفته و آن را در سامانه مذکور که آدرس آن اعلام خواهد شد، ثبت کرده باشند، می‌توانند دو ماهر کسر خدمت دریافت کنند، اما تا زمان تصویب این لایحه از سوی مجلس و از مهرماه امسال به بعد فعلا کسر خدمت یک ماهه به سربازان واجد شرایط تعلق خواهد گرفت.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی سربازان ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ۷۰ درصد از سربازانی که وارد نیروهای مسلح می‌شوند، مهارت های عمومی و تخصصی را فرا می‌گیرند، گفت: در سال ۹۶ حدود ۴۰ هزار نفر و در سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵۹ هزار نفر آموزش های مهارتی را فرا گرفته‌اند. به طور کلی حدود یک‌میلیون و ۲۴۱ نفر از سربازان مهارت‌های عمومی و تخصصی را فرا گرفته‌اند. به تفکیک نیز باید بگویم که ۵۷۵ هزار نفر تحت پوشش مهارت های عمومی و ۶۶۶ هزار نفر هم تحت پوشش مهارت‌های تخصصی قرار گرفتند که در این دو آمار موارد مشترک هم وجود دارد. یعنی هم ممکن است سربازی مهارت تخصصی و هم مهارت عمومی را فراگرفته باشد.

پرداخت وام به سربازان ماهر

زاده کمند درباره وام‌های مربوط به سربازان ماهر نیز گفت: در سال گذشته ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و ۱۰۰۰ میلیارد تومان از سوی استان‌ها برای وام اشتغال‌زایی به سربازان ماهر در نظر گرفته شد که در مجموع ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از این وام‌ها بهره‌مند شدند. رقم این وام‌ها بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بود. برای سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است که به زودی روند ثبت درخواست و اعطای وام‌های آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا