اجتماعی

کنکور، الکترونیکی می‌شود

رئیس سازمان سنجش کشور، درباره جزئیات آخرین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کرد و از برنامه حذف کنکور کاغذی و الکترونیکی شدن آزمون سراسری، که احتمالا از کنکور ۱۴۰۳ انجام خواهد شد، خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از اکوایران، رئیس سازمان سنجش کشور درمورد تغییرات کنکور ۱۴۰۲ گفت: آزمون در تیرماه «تکرار» می‌شود؛ یعنی آزمون در دی گرفته می‌شود و تیرماه تکرار خواهد شد. این یعنی آزمونِ تیر، مستقل است و حداقل تلقی‌ای که باید از این آزمون داشته باشید این است که این آزمون، آزمایشی است.»

پورعباس افزود: «هر نمره‌ای که دانش‌آموزان در آزمون‌های دی یا تیر کسب کنند، نمره ماکزیمم (بالاترین نمره) برایشان لحاظ می‌شود. خودِ آزمون‌ ۶۰ درصد اثر قطعی دارد و ۴۰ درصد اثر قطعی هم برای سوابق تحصیلی یعنی نمرات کسب‌شده در طول تحصیل لحاظ می‌شود.»

به گفته رئیس سازمان سنجش، مجموعِ این ۶۰ درصد و ۴۰ درصد «نمره کل» را تشکیل می‌دهد و پس از این مراحل، دانش‌آموزان بر مبنای کارنامه خود در تابستان انتخاب رشته می‌کنند و در شهریور نتایج اعلام خواهد شد.

پورعباس در گفت‌وگو با صداوسیما، ضمن یادآوری حذف دروس عمومی از کنکور سراسری، افزود: «تغییر عمده دیگر این است که دروس عمومی حذف شده و دانش‌آموزان از این موضوع اطلاع دارند و آزمون سراسری فقط بر مبنای دروس تخصصی است. تغییر دیگر این است که زیرگروه‌های آموزشی نداریم و تنها یک زیرگروه و نمره کل بیشتر نداریم و بر مبنای همین نمره کل، انتخاب رشته انجام خواهد شد.»

او همچنین تاکید کرد: «نتایج آزمون دی‌ماه تحت عنوان نمرات خام است، نه نتیجه کنکور. این نتایج همین امسال اعلام می‌شود. نتایج خام آزمون دوم را هم بعد از آن ارائه می‌دهیم و سپس، بر مبنای انتخاب داوطلب در گروه آزمایشی خود، نمره کل ساخته می‌شود. این یعنی نتایج آزمون سراسری (تخصصی) با آزمون عمومی و اختصاصی آموزش و پرورش (سوابق تحصیلی)، ترکیب و بر اساس آن رتبه‌دهی انجام می‌شود که این رتبه‌دهی اواسط مرداد اعلام می‌شود و داوطلبان بر اساس همین رتبه‌دهی انتخاب رشته می‌کنند.»

رئیس سازمان سنجش کشور همچنین درخصوص الکترونیکی شدن آزمون سراسری گفت: «برای سال بعد و سال‌های بعد، طبیعتا باید از کنکور کاغذی عبور کنیم و دیگر با کنکور کاغذی نمی‌توانیم آزمونی ایمن و مبتنی بر عدالت برگزار کنیم. بنابراین آزمون سراسری به سمت کنکور الکترونیکی و هوشمند خواهد رفت. هم‌اکنون با آزمون‌های کوچک‌تری این کار را شروع کرده‌ایم و امیدواریم برای آزمون بزرگی مثل آزمون سراسری ۱۴۰۳ هم بتوانیم کنکور تمام‌الکترونیکی برگزار کنیم تا سالم‌ترین کنکور را به مردم هدیه بدهیم.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا