اقتصادی

گرم‌ترین ماه برای مسکن

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به ماه قبل)، در ماه خرداد کاهشی بوده است اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در این ماه افزایشی بوده است.

به گزارش روند بازار به نقل از مرکز آمار روز گذشته گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در خرداد ١۴٠١ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در خردادماه، روند نرخ تورم ماهانه بخش مسکن، برای خانوارها در مناطق شهری کاهشی و تورم نقطه‌ای و سالانه افزایشی بود در حالیکه هر سه مورد برای خانوارهای روستایی افزایشی بود.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه بخش مسکن (درصد تغییر عدد شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به ماه قبل)، در ماه خرداد کاهشی بوده است اما نرخ تورم نقطه‌ای (درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل)، در این ماه افزایشی بوده است.

همچنین، نرخ تورم سالانه که شاخص مهمی در بررسی تحولات بازار مسکن محسوب می‌شود، در خرداد افزایشی بود و به ۲۷،۵ رسید. مرکز آمار، این رقم را در اردیبهشت سال جاری، ۲۷٫۲ درصد اعلام کرده بود که به معنای افزایش در نرخ تورم سالانه بخش مسکن است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در مناطق شهری به ترتیب به ۲،۳، ۳۱،۹ و ۲۷،۴ درصد رسیده است. از سوی دیگر، گزارش مرکز آمار می‌گوید که نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در مناطق روستایی افزایش یافته است. گزارش‌ها افزایش ۹٫۰۹، ۳،۹۱ و ۱،۴۰ درصدی را در نرخ تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه خانوارهای روستای، برای بخش مسکن نشان می‌دهند.

تورم سالیانه مسکن کل کشور در خرداد سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۲.۶ درصد و ۲۸.۸ درصد بود که در خردادماه امسال این عدد به ۲۷.۵ درصد رسید.

از طرف دیگر نرخ رشد اجاره بها در ماه‌های خرداد سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۲۴.۱ درصد، ۲۷.۸ درصد و ۳۱.۷ درصد بوده است. در واقع تورم اجاره بها در خرداد امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشت. تورم ماهیانه اجاره بها نیز در خرداد ۱۴۰۱ به میزان ۲.۳ درصد بود.

همچنین طبق گزارش منتشر شده از بانک مرکزی، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۹۴.۱ میلیون ریال بود که نشان دهنده افزایش ۸.۴  درصدی نسبت به ماه قبل است. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۲.۸درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه خردادماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۵۶.۶ درصد) کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در خردادماه ۱۴۰۱ است.

ماه گذشته، نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در پایتخت به بیشترین میزان از مهر۹۹ رسید؛ به‌طوری‌که متوسط قیمت آپارتمان‌ها در پایان بهار بیش از ۸درصد نسبت به میانه فصل افزایش پیدا کرد و به مرز ۴۰میلیون تومان در مترمربع رسید.

خرداد امسال تعداد ۱۳‌هزار و ۹۰۰ فقره معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل از آن با رشد ۳/۳۲‌درصد و در مقایسه با خردادماه سال گذشته با افزایش ۱۷۲‌درصدی همراه شده است. این تعداد معامله خرید مسکن از اردیبهشت ماه ۹۷ در شهر تهران بی‌سابقه بوده است. اردیبهشت ماه ۹۷،  هنوز بازار مسکن به طور کامل وارد فاز جهش نشده بود و رونق مصرفی از ناحیه معاملات خرید مسکن از سوی متقاضیان مصرفی(خانه‌اولی‌ها و… ) در بازار وجود داشت.

در نهایت با ثبت گرم‌ترین ماه ملکی در خردادماه امسال، بازار مسکن در رتبه اول بازدهی(بیشترین میزان رشد قیمت) در میان سایر بازارهای دارایی قرار گرفت.

مینا باقری 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا