بورس

کدام گرو‌ه‌ها بیشترین سود را برای صندوق تثبیت بازار سرمایه داشتند؟

صورت‌های مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای اولین بار از زمان تاسیس این صندوق افشا شد که در این گزارش به بررسی آن می‌پردازیم.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته برای اولین بار از زمان تاسیس، صورت‌های مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ برای عموم افشا شد. این در حالی است که به گفته امیر مهدی صبایی، مدیرعامل صندوق تثبیت، تصمیمات گذشته مجموعه سازمان بورس و مدیران پیشین صندوق، به نحوی بوده است که این اطلاعات تا کنون افشا نشده‌ بودند.

در ادامه به معرفی صندوق و بررسی صورت‌های مالی آن می‌پردازیم.

سود خالص ۳۹۴میلیاردی صندوق تثبیت

صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد. هدف اصلی این صندوق، کنترل و کاهش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار، در شرایط وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی است.

بررسی صورت‌های مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه نشان می‌دهد که سود خالص این صندوق در سال ۱۴۰۰ به ۳۹۴میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که این رقم برای سال ۹۸ معادل ۱۴۲میلیارد تومان و برای سال ۹۹ برابر با ۴۱۹میلیارد تومان بود.

منبع درآمد صندوق تثبیت چه بود؟

درآمدهای عملیاتی صندوق در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۱۶میلیارد تومان بود که بخش عمده آن از سود فروش اوراق حاصل شد. سود سهام شرکت‌ها و سود اوراق با درآمد ثابت، دیگر درآمدهای عملیاتی صندوق تثبیت را رقم زدند.

صندوق تثبیت در سال ۱۴۰۰ درآمد عملیاتی معادل ۲۶۵میلیاردی از محل فروش اوراق شناسایی کرد که نسبت به سال گذشته هست درصد افت داشت. اصلی‌ترین علت آن نیز متفاوت بودن شرایط بازار سرمایه در این دو سال بوده است. فروش اوراق مربوط به صنایع محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و پالایشی، بیشترین سود را برای صندوق تثبیت رقم زدند.

همچنین صندوق از سهم‌های گروه محصولات شیمیایی خود، حدود ۶۴میلیارد تومان سود سهام کسب کرد. این رقم برای گروه پالایشی معادل ۵۱میلیارد تومان و برای نمادهای شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، برابر با ۳۱۲میلیارد تومان بود. به این ترتیب جمع سود سهام متعلق به صندوق، به ۲۱۵میلیارد تومان رسید در حالی که این عدد در سال ۹۹ برابر با ۱۰میلیارد تومان بود. این افزایش شدید، ناشی از افزایش منابع صندوق، به دلیل واریزهای صندوق توسعه ملی و به تبع آن افزایش خرید سهام بوده است.

لازم به ذکر است که صندوق تثبیت در سال ۱۴۰۰، بیش از هزار و ۶۸۰میلیارد تومان و طی دو مرحله در اردیبهشت و دی ماه، از صندوق توسعه ملی منابع دریافت کرده بود.

هزینه‌های عملیاتی صندوق

مطابق صورت‌های مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه، دلیل اصلی کاهش سود خالص صندوق در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، افزایش هزینه‌های عملیاتی آن بود.

این هزینه‌ها از ۳۹میلیارد تومان در سال ۹۹ به ۲۲۲میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. بخش عمده این مقدار نیز، در ارتباط با هزینه مالی ناشی از سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی است.

بررسی پرتفوی صندوق تثبیت

دارایی‌های ترازنامه صندوق تثبیت، از ۴۰۰میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۶هزار و ۲۴۸میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. بیش از ۸۷درصد از این مبلغ، مربوط به سپرده‌گذاری‌های کوتاه‌مدت صندوق، شامل سهام شرکت‌های حاضر دربازار سرمایه است. حدود ۱۱درصد از دارایی‌های صندوق نیز به شکل سپرده در بانک نگهداری می‌شود.

نمادهای گروه فلزات اساسی با ۱۹.۴درصد، پالایشی با ۱۶.۹درصد و شیمیایی با ۱۶درصد، بیشترین سهم از پرتفوی صندوق تثبیت را تشکیل می‌دهند. نمادهای بانکی، خودرویی، استخراج‌ کالاهای فلزی و مخابراتی، دیگر سهم‌های تشکیل دهنده پرتفوی صندوق تثبیت هستند.

بزرگترین طلبکاران صندوق تثبیت

طبق صورت‌های مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه، مجموع بدهی‌های صندوق در سال ۱۴۰۰ به پنج هزار و ۸۵۲میلیارد تومان می‌رسد. بدهی صندوق توسعه ملی دو هزار و ۹۳۰ و سازمان بورس، دو هزار و ۸۲۰میلیارد تومان از این مبلغ را تشکیل می‌دهند.

این بدهی‌ها نیز مربوط به منابع تخصیص یافته از جانب سپرده‌گذاران به این صندوق در سال‌های اخیر است.

خالص خرید سهام صندوق به ۱۸۰میلیارد رسید

بر اساس اعلام صندوق تثبیت، این صندوق در ۱۱۱روز از ۲۳۹روز معاملاتی بورس سال ۱۴۰۰، اقدام به خرید سهام کرده است. همچنین در این مدت ۳۲۶ نماد بورسی و فرابورسی معامله شده‌اند که با در نظر گرفتن ارزش بازار این نمادها صندوق تثبیت، ۹۳.۴درصد از ارزش کل بازار را پوشش داده است.

از سویی دیگر خالص خرید سهام توسط صندوق در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰میلیارد تومان رسید. صندوق تثبیت تنها در ماه‌های تیر مرداد و اسفند سال ۱۴۰۰، خالص خرید سهام داشت که در این ماه‌ها، شرایط بازار صعودی بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا