اجتماعی

۵۰۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه می‌شود

رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی و عمران شورای شهر در خصوص بودجه سال جاری شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری فارس، توسعه حمل و نقل عمومی در دستور کار است و شهرداری تهران در سال جاری بودجه خوبی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته و قرار است اقدامات خوبی در این حوزه صورت گیرد.

عقب ماندگی جدی در حوزه حمل و نقل عمومی از دوره قبل مدیریت شهری وجود دارد که گفته می شود امسال قرار است فعالیت های صورت گیرد تا بخشی از عقب ماندگی ها جبران شود.

توسعه خطوط مترو ، خرید واگن، اتوبوس و غیره در دستور کار است و برنامه ریزی ها لازم صورت گرفته است و بودجه های هم در این زمینه مصوب شده است.

برای پیشبرد امور حمل و نقلی از جمله توسعه شبکه حمل و نقل همگانی ، دستگاه های مختلف درگیر هستند و باید دستگاه ها در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.

برای سال ۱۴۰۲در بودجه ۶۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین اتوبوس در نظر گرفته شده است. همچنین۱۵۰۰ میلیارد تومان برای جایگزینی ون با تاکسی و ۱۳۵۰میلیارد تومان برای بازسازی واگن‌های مترو در نظر گرفته شده است.

در خصوص ریز بودجه حمل و نقل عمومی در سال جاری با جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی و عمران شورای شهر به گفت‌وگو نشستیم.

در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد و بخش عمده‌ای از بودجه شهرداری تهران به این بخش تعلق گرفته است، بفرمائید قرار است چه اقداماتی در زمینه حمل و نقل عمومی در این سال صورت گیرد؟

پاسخ به دغدغه مردم در حمل و نقل عمومی/ب‌ماندگی‌های جدی در دوره قبل در بخش حمل و نقل عمومی داریم/شورا هم ۱۰ هزار میلیارد به بودجه حمل و نقل اضافه کرد/ بودجه حمل و نقل عمومی به ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید

در بودجه سال ۱۴۰۲ به مجموع مشکلات حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای شده است و با یک برنامه گسترده قرار است که به موضوع حمل و نقل عمومی ورود شود تا بتوانیم به مهمترین دغدغه شهروندان پاسخ دهیم. عقب‌ماندگی‌های جدی در دوره قبل در بخش حمل و نقل عمومی داریم. ما علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها، باید برنامه‌های جدیدی را هم اجرا کنیم. بر همین اساس شورای سالامی شهر تهران در بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان هم اضافه به بخش حمل و نقل عمومی اختصاص داد و در مجموع بودجه حمل و نقل عمومی به ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و این عدد در سالهای اخیر بی‌نظیر بوده است.

برگزاری جلسه با مسوولان شهری/ تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی

برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی برنامه‌هایی وجود دارد. جلسات متعددی با شهرداری،‌ معاونت حمل و نقل عمومی و واحدهای تابعه داشتیم. اولویت‌ها مشخص شده است.

یکی از مشکلات اساسی در مترو، فرسوده بودن واگن‌هاست، چه برنامه‌ای برای اورهال کردن واگن‌های مترو دارید؟

نزدیک به ۷۰۰ واگن مترو در تهران نیاز به تعمیر اساسی دارد/اورهال واگن‌های مترو در دستورکار/ ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای تعمیرات واگن‌های مترو اختصاص داده شد/۵۰ درصد واگن‌ها امسال اورهال می‌شوند؛ اورهال الباقی در سال ۱۴۰۳

اورهال واگن‌های مترو در دستورکار است. با توجه به پیمایش واگن‌ها و حد استاندارد مشخص می‌شود که کدام واگن‌ها نیاز به نوسازی و بازسازی دارند. نزدیک به ۷۰۰ واگن مترو در تهران نیاز به تعمیر اساسی دارد و ۱۵۵۰ میلیارد تومان برای تعمیرات واگن‌های مترو اختصاص داده شده است و در سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد واگن‌ها اورهال می‌شوند و در سال ۱۴۰۳ هم الباقی واگن‌ها اورهال خواهند شد.

ما مشکلاتی هم در بخش اتوبوسرانی داریم. تعداد زیادی از اتوبوس‌ها فرسوده و در پارکینگ هستند، بفرمائید برای نوسازی اتوبوس‌ها چه برنامه‌ای دارید و در بودجه آیا به این موضوع توجه شده است؟

۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شوند/۱۳۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها بودجه درنظر گرفته شد/عمر مفید برخی از اتوبوس‌ها تمام شده است/تعداد ناوگان کافی نیست/برای کاهش ترافیک باید دسترسی به حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم

در بخش اتوبوسرانی حدود ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شده تا بتوانند به چرخه بازگردند و ۱۳۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها بودجه درنظر گرفته‌ایم، البته این برای اتوبوس‌های دوکابین تک‌کابین است. عمر مفید برخی از اتوبوس‌ها تمام شده و باید با تعمیرات دوباره آنها را به چرخه بازگردانیم.

کاهش آلودگی هوا به عنوان یک مسئله جدی است /اجرای سیاست های تشویقی در برای کاهش ترافیک/ توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو در اولویت اصلی است

تعداد ناوگان ناکافی است. اگر بخواهیم سهم حمل و نقل عمومی را افزایش و ترافیک سنگین را کاهش دهیم، باید دسترسی به حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم تا قدری ترافیک و آلودگی هوا کاهش یابد. کاهش آلودگی هوا به عنوان یک مسئله جدی است و باید سیاست‌های تشویقی داشته باشیم. توسعه ناوگان اتوبوسرانی و مترو در اولویت اصلی است. ما باید بازسازی و اورهال را انجام دهیم و در مرحله بعد وارد توسعه شویم.

آیا قرار است در سال ۱۴۰۲ اتوبوس جدیدی خریداری شود؟

بودجه ۶ هزار میلیاردی برای خرید اتوبوس/ دولت هم قرار است که ۲ هزار دستگاه اتوبوس بدهد/استفاده از اتوبوس های داخلی برای تهران

۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس جدید (تک‌کابین، دوکابین، سه کابین) درنظر گرفته‌ایم. البته دولت هم قرار است که ۲ هزار دستگاه اتوبوس بدهد. قراردادهایی منعقد شده و قرار است که ساخت اتوبوس‌ها آغاز شود. ما به دنبال این هستیم که از سازندگان داخلی استفاده کنیم. بنابراین باید کمبودها جبران شود. ما اجازه دادیم تا سقف ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران اتوبوس‌های جدید خریدار کند و قطعا این اتوبوس‌ها بیشتر داخلی خواهند بود.

قرار بود تعدادی اتوبوس دست دوم خارجی خریدار شود، کار به کجا رسید؟

اتوبوس‌های جدید بادوام‌تر و عمر بالاتری خواهند داشت/فکر کنم با بودجه‌ای که امسال درنظر گرفته‌ایم دیگر نیازی به اتوبوس دست دوم نباشد/ براساس مصوبه هیأت دولت اجازه خرید اتوبوس دست دوم داده شده است/برای بازسازی اتوبوس ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته‌ایم

فکر کنم با بودجه‌ای که امسال درنظر گرفته‌ایم دیگر نیازی به اتوبوس دست دوم نباشد. ما شاید اتوبوس‌های دست دوم را به یک‌سوم قیمت خریداری کنیم، اما قطعا عمر آنها کمتر است، اما اتوبوس‌های جدید بادوام‌تر و عمر بالاتری خواهند داشت، البته براساس مصوبه هیأت دولت اجازه خرید اتوبوس دست دوم داده شده است اما ما ترجیح می‌دهیم که اتوبوس جدیدو تولید داخل خریداری کنیم.

یک‌هزار دستگاه اتوبوس به سن تعمیرات اساسی رسیده اند/بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس خوابیده است/در مجموع در سال ۱۴۰۲، ۴ تا ۵ هزار اتوبوس به ناوگان افزوده می‌شود

برای تعمیرات اتوبوس و کمک به بازسازی آن حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته‌ایم. اتوبوس موضوع مهمی است. یک‌هزار دستگاه اتوبوس به سن تعمیرات اساسی رسیده و بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس خوابیده است و قابلیت دارد که این اتوبوس‌های تعمیر و به چرخه بازگردانده شود. قرار است که با مشارکت بخش خصوصی اقداماتی صورت گیرد. بخشی اتوبوس خریداری شده و بخشی هم دولت کمک می‌کند و در مجموع در سال ۱۴۰۲، ۴ تا ۵ هزار اتوبوس به ناوگان افزوده می‌شود و بیشتر این اتوبوس‌ها تولید داخل است.

اخباری مبنی بر اینکه بودجه خوبی برای خرید ون درنظر گرفته شده شنیده می‌شود، بفرمائید برای توسعه ون در تهران چه برنامه‌ای دارید؟

بودجه ۱۵۰۰ میلیاردی برای کمک به خرید ون/ون جایگزین تاکسی می شود

۱۵۰۰ میلیارد تومان برای کمک به خرید ون درنظر گرفته‌ایم. البته بخشی از پول را مالکان خودرو پرداخت می‌کنند در واقع ما کمک به خرید می‌کنیم که این اقدام می‌تواند کمک خوبی برای جایگزینی ون به جای تاکسی باشد. ان‌شاالله بتوانیم در بخش تاکسیرانی حرکت‌های خوبی انجام دهیم.

آیا برنامه‌ای برای احداث تراموا در سال ۱۴۰۲ دارید؟

بودجه برای مطالعه تراموا در نظر گرفته شد/باید تقاضای سفر مورد بررسی قرار گیرد/اگر سناریوی احداث تراموا مطلوب باشد قطعا حمایت می‌کنیم

شهرداری تهران پیشنهاداتی در خصوص احداث تراموا مطرح کرده است. ببینید باید مطالعات در این زمینه انجام شود و تقاضای سفر بررسی و اینکه این اقدام مقرون به صرفه است باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ما بودجه‌ای برای مطالعه در نظر گرفته‌ایم،‌ اگر گزینه‌ها مناسب باشد و سناریوی احداث تراموا مطلوب باشد قطعا حمایت می‌کنیم.

آیا ساخت خطوط جدید مترو در سال ۱۴۰۲ در دستورکار است؟ در این زمینه توضیح دهید.

بودجه ۵۰ میلیاردی برای مطالعه خطوط ۸ تا ۱۱ مترو در سال جاری/شورای عالی ترافیک باید تصویب کند

مطالعات خط ۸ تا ۱۱ مترو قرار است انجام شود. البته باید این موضوعات در شورای عالی ترافیک هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ما بودجه ۵۰ میلیارد تومانی برای مطالعات خطوط اختصاص دهیم.

آیا خطوط ۶ و ۷ مترو در سال ۱۴۰۲ تکمیل می‌شود؟

تکمیل خطوط ۷ گانه مترو در سال جاری/۱۷۰ ایستگاه مترو خواهیم داشت

تمامی خطوط از یک تا ۷ در سال ۱۴۰۲ به اتمام رسیده و ما حدود ۱۷۰ و خرده‌ای ایستگاه مترو خواهیم داشت.

خرید ۶۳۰ واگن مترو به کجا رسید؟

ابلاغ به وزارت نفت برای پرداخت پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن/با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم بخش زیادی از بودجه را به ماموریت حمل‌ونقل اختصاص بدهیم

دولت تمام موافقت‌های رسمی را انجام داده و تا آخرین لایه‌های اداری هم موافقت صورت گرفته و به وزارت نفت ابلاغ شده تا این پول پرداخت شود.

بگذارید یک نکته را همین جا بگویم اگر مترو را گسترش ندهیم هرچه انجام داده‌ایم بی نتیجه خواهد ماند و به همین دلیل به سمت مترو سازی رفتیم. روزی که کار در شهرداری را آغاز کردم طول خطوط مترو ۷۹ کیلومتر بود و زمانی که مسئولیتم را تحویل دادم به ۳۰۰ کیلومتر رسیده بود و در ادامه قرار شد که باید برای مردم واگن طراحی کنیم و ۱۵۰۰ واگن واگذار شد. با نگاه خوب شورا و شهرداری تهران ما موفق شدیم بخش زیادی از بودجه را به ماموریت حمل‌ونقل اختصاص بدهیم .همچنین با کمک دولت پیش بینی های صورت گرفته است.

آیا ساخت قطار ملی در سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود؟

۸۵ درصد قطار ملی تولید داخل است/ تا زمانی که تأییدیه‌ها گرفته نشود اجازه انبوه‌سازی قطار ملی را نداریم

یک رام قطار ملی که گفته می‌شود ۸۵ درصد آن تولید داخل است ساخته شده است،‌ این عدد هم خوب است، اما باید تمام تأییدیه‌های ایمنی اخذ شود و تا زمانی که تأییدیه‌ها گرفته نشود اجازه انبوه‌سازی نداریم.

ساخت خط ۱۰ مترو به کجا رسید؟

منابعی برای این کار اختصاص داده شده و TBM در حال کار است.

موتورسیکلت‌ها یکی از منابع آلاینده در تهران هستند، چه برنامه‌ای برای موتورسیکلت‌های بنزینی دارید؟

۶۰۰ میلیارد تومان برای کمک به خرید موتورسیکلت برقی درنظر گرفته‌ایم/محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در نقاط پرتراکم ایجاد می‌کنیم /ترویج اسکوتر برقی در دستورکار است

ما حدود ۶۰۰ میلیارد تومان برای کمک به خرید موتورسیکلت برقی درنظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم موتورسیکلت‌برقی را جایگزین موتورسیکلت کاربراتوری کنیم. اگر بتوانیم به تعداد کافی این موتورها را جایگزین کنیم محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های بنزینی در نقاط پرتراکم ایجاد می‌کنیم والبته ترویج اسکوتر برقی در دستورکار است.

آلودگی هوا چه مضراتی برای پایتخت‌نشینان دارد؟

یش از ۶ میلیون نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند/ آلودگی هوا تأثیرات زیادی روی کودکان، زنان باردار و سالمندان دارد/خودروهای فرسوده باید نوسازی شوند/باید حمل و نقل عمومی را با رویکرد مترو توسعه دهیم/نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه اتوبوس و و مترو از جمله راهکاری کاهش آلودگی هواست

گفته می‌شود که سالانه بیش از ۶ میلیون نفر به علت آلودگی هوا دچار مرگ زودرس می‌شوند که ۴.۵ میلیون نفر آنها به دلیل ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون جان خود را از دست می‌دهند. آلودگی هوا تأثیرات زیادی روی کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی و ریوی و… می‌گذارد. دی‌اکسیدکربن و نیتروژن از گازهای تهدیدکننده سلامت شهروندان است و می‌تواند باعث گرفتگی عروق، عفونت‌های ریوی و… شود. هزینه ناشی از تبعات آلودگی هوا در کشور بالاست و باید برای رفع آن اقدامات اساسی صورت گیرد. خودروهای فرسوده باید نوسازی شوند. باید حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو را توسعه دهیم. خودروهای فرسوده در تهران می‌توانند آلودگی زیادی تولید کنند. نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه اتوبوس و و مترو از جمله راهکاری کاهش آلودگی هواست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا