دانش و فناوری

سرعت ۵G خیره‌کننده‌ آیفون ۱۶ پرو به‌ لطف مودم کوالکام

کارایی شبکه‌ی ۵G مدل‌های گران‌تر آیفون با پیشرفتی قابل توجه همراه خواهد بود؛ اما احتمالاً مدل‌های پایه باید با همان سرعت‌ قبلی سر کنند.

روند بازار – با اینکه زمان چندانی از معرفی سری آیفون ۱۵ نمی‌گذرد، شایعاتی درباره‌ی نسل بعدی این گوشی‌های هوشمند دست‌به‌دست می‌شود. به گزارش مک‌رومرز، اپل در صدد است تا با هدف دستیابی به سرعت‌های بالاتر ۵G و بهبود مصرف انرژی، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس را به مودم جدید اسنپدراگون X75 مجهز کند.

طبق یادداشتی از جف پو، تحلیلگر فناوری، مدل‌های رده‌بالای آیفون ۱۶ پرو از مودم اسنپدراگون X75 بهره خواهند برد؛ اما به گفته‌ی او، گوشی‌های آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس باید با همان مودم X70 که در سری آیفون ۱۵ استفاده شده است، سر کنند.

اپل تا به حال در تمامی مدل‌های یک نسل از یک نوع مودم استفاده کرده‌ است؛ پس اگر گفته‌های جف پو درست باشد، شاهد تغییر استراتژی کوپرتینویی‌ها خواهیم بود. اپل همواره تلاش می‌کند کاربرانش را به خرید مدل‌های گران‌تر آیفون ترغیب کند؛ شکاف بین قیمت گوشی آیفون استاندارد و پرو در سال‌های اخیر کمی بیشتر شده است.

مودم کوالکام اسنپدراگون X75 که اوایل سال جاری میلادی رونمایی شد، می‌تواند با بهره‌بردن از فناوری‌هایی چون تجمیع فرکانس بهبودیافته، نسبت به مودم X70 به سرعت‌های دانلود و آپلود بالاتری دست پیدا کند. به علاوه، آنتن فرست‌گیر (فرستنده-گیرنده‌) ۵G این مودم ۲۵ درصد فضای کمتر اشغال و تا ۲۰ درصد انرژی کمتر مصرف می‌کند.

از دیگر قابلیت‌های مودم X75 شرکت کوالکام، می‌توان به پشتیبانی از استاندارد ۵G Advanced اشاره کرد. این استاندارد را با عباراتی چون «فاز بعدی ۵G» و «تکامل به سوی ۶G» توصیف می‌کنند. روی کاغذ، ۵G Advanced علاوه بر بهبود کارایی ۵G با به‌ کارگیری هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، این استاندارد را به انواع جدیدی از دستگاه‌ها خواهد آورد.

درست مثل زمان معرفی آیفون ۶s که در سال ۲۰۱۵ برای اولین بار با پشتیبانی از LTE Advanced از راه رسید، احتمالاً یکی از موارد تبلیغاتی اپل برای آیفون ۱۶ پرو نیز همین ویژگی ۵G Advanced باشد.

شایعه شده که شرکت تحت رهبری تیم‌ کوک، از سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) مشغول توسعه‌ی مودم ۵G خود بوده است؛ اما گزارش‌های اخیر از به مشکل خوردن این روند خبر می‌دهند. پس حتی اگر بنا را بر تکمیل شدن این پروژه بگیریم، حداقل تا سال ۲۰۲۵ مودم اپل را نخواهیم دید؛ به همین دلیل، همین چند وقت پیش کوپرتینونشین‌ها قرارداد استفاده از مودم ۵G شرکت کواکام را تا سال ۲۰۲۶ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) تمدید کردند.

تا معرفی سری آیفون ۱۶ در سپتامبر ۲۰۲۴ (شهریور ۱۴۰۳)، فرصت زیادی باقی است و بدون شک در این مدت اطلاعات بسیار بیشتری از این گوشی‌ها به بیرون درز خواهد کرد. باید دید اپل می‌تواند با توجیه استفاده از مودم پیشرفته‌تر، قیمت گوشی آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس را نسبت به قیمت آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس که به‌ترتیب با برچسب قیمتی ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ دلار عرضه شدند، بالاتر ببرد یا خیر.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا