سیاسی

واشنگتن از ابتدا به دنبال احیای برجام بود

وزیر خارجه آمریکا در آخرین ادعا‌های خود در مورد برجام گفته واشنگتن از ابتدا به دنبال احیای توافقنامه هسته‌ای با ایران بود.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات آمریکا در زمینه برجام مدعی شد: از روز اول ما تلاش کردیم تعیین کنیم که آیا بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام امکان‌پذیر است یا نه و تلاش‌های قابل توجهی در این مسیر انجام دادیم!

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «اما ایران یا نتوانست یا نخواست کار‌های لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام را انجام دهد بنابراین تمرکز ما دیگر روی برجام نیست.»

وزیر خارجه آمریکا در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده که او و سایر مقامات کاخ سفید از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جریان اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ بارها به صورت علنی اعلام کردند که واشنگتن احیای توافق هسته‌ای را از دستور کار خود خارج کرده و بجای آن بر روی ناآرامی‌ها در ایران تمرکز کرده است.

همچنین روز گذشته (پنجشنبه) دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو» در مکالمه‌ای تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، که در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می‌برد، درباره توافق عادی‌سازی روابط این رژیم با عربستان سعودی و همچنین ایران، صحبت کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، گفته می‌شود این تماس را دفتر بلینکن برنامه‌ریزی کرده بود تا وزیرخارجه آمریکا درباره مذاکراتش با عربستان سعودی به نتانیاهو اطلاعاتی را ارائه دهد.

همچنین در حالیکه برخی رسانه‌ها مدعی هستند که ایران و آمریکا در آستانه حصول توافقی موقت درباره برجام هستند، به طور گسترده در مورد ایران صحبت کردند و دفتر نتانیاهو به بلینکن گفت: «نتانیاهو موضع خود را تکرار کرد که ایران از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود دست نخواهد کشید، حتی اگر با احیای توافق هسته‌ای با آمریکا موافقت کند. هیچ توافقی با ایران، اسرائیل را متقاعد نخواهد کرد، زیرا اسرائیل هر کاری برای دفاع از خود انجام خواهد داد.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا