کسب و کار

بررسی بیبی دوج به عنوان یک رمزارز پرحاشیه بازار ارز دیجیتال

عجیب نیست که بیبی دوج در مدت کوتاهی شهرت بسیاری پیدا کرد. این میم کوین بامزه، در 1 ژوئن 2021 راه‌اندازی شد و تنها دو هفته بعد، شاهد افزایش 1000 درصدی قیمت آن بودیم. ارزش بازار سکه بیبی‌دوج در هفته سوم به رقم 200 میلیون دلار رسید و در هفته چهارم 160000هولدر داشت.

با مشاهده ظهور و رشد سریع Baby doge Coin واضح است که خریداران به این میم کوین علاقه زیادی نشان می‌دهند. آیا خرید بیبی دوج و سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز نوپا هوشمندانه است؟ یا اینکه باید از وضعیت زودگذر شوق به خرید دوری کرد. شاید هم برای مدت طولانی شاهد رونق سکه بچه دوج باشیم؛ در هر صورت پیش‌بینی آینده میم‌کوین‌ها کار ساده‌ای نیست. در ادامه مطلب با بررسی‌های بیشتر، به پاسخ پرسش‌های فوق‌ و سوالات دیگری پیرامون این رمز ارز پرحاشیه بازار کریپتو خواهیم رسید.

سکه بیبی دوج چیست؟

Baby doge Coin، به معنی «بچه سگ» به یک دارایی رمزنگاری گفته می‌شود که توسط جامعه آنلاین Dogecoin ایجاد شده است. براساس وب‌سایت رسمی آن، «بیبی‌دوج با بهبود و افزایش سرعت تراکنش‌ها، همچنین دوست داشتنی بودنش به دنبال تحت تأثیر قرار دادن پدرش و جلب نظر اوست.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به طور کلی در سال‌های اخیر میم کوین‌ها بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته و جایگاه مناسبی را در بازار کریپتوکارنسی‌ها به خود اختصاص داده‌اند. شاید دلیل این محبوبیت، قیمت بسیار پایین این میم کوین‌ها و جهش‌های بسیار زیاد قیمتی در آن‌ها باشد؛ اما به هر حال می‌توان گفت برای برخی از فعالان این حوزه، چنین رمزارز‌هایی فراتر از یک شوخی در نظر گرفته می‌شود. در این بین، سال ۲۰۲۱ یکی از معروف‌ترین میم کوین‌های بازار با نام بیبی دوج پا به عرصه بازار گذاشت. در واقع بیبی دوج یکی از جدیدترین ستاره‌های بازار ارز‌های میم محسوب می‌شود.

ماهیت ضد تورمی یکی از مزایای سکه بیبی‌دوج

به عنوان یک نشانه کاهش تورم، می‌توان به ماهیت ضد تورمی سکه baby doge اشاره کرد. در واقع سکه Babydoge طوری طراحی شده است که در طول زمان کمیاب‌تر شود و این امر با مکانیزم توکن‌سوزی خودکار در شبکه این رمز ارز میسر خواهد شد.

در حالی که توسعه‌دهندگان برخی از ارزهای رمزنگاری، توکن‌سوزی را فقط برای محدود کردن سکه‌های در گردش انجام می‌دهند؛ اما babydoge پس از هر بار تراکنش، مقداری از سکه‌ها (5 درصد از کارمزد هر تراکنش) را به کیف پول دارندگان اضافه می‌کند و مقداری دیگر (5 درصد دیگر از 10 درصد کارمزد) نیز به عنوان بخشی از جفت نقدینگی به صرافی غیرمتمرکز PancakeSwap افزوده می‌شود.

بخشی از سکه‌های باز توزیع شده، (2.2 درصد از 5 درصد) به شرکای خیریه می‌رسد. به گفته وب‌سایت babydoge، سازمان توسعه‌دهنده این ارز، بیش از 750.000 دلار به انجمن انسانی ASPCA، paws with Cause، لیگ حیوانات ساحل شمالی و موسسات خیریه‌‌ دیگری که به نفع سگ‌ها کار می‌کنند، کمک کرده است.

گفتنی است که عرضه کل سکه بیبی‌دوج 420 کادریلیون بود که در حال حاضر (یعنی نیمه دوم 2023) مقدار سکه در گردش این ارز 151.781 است. قیمت بیبی دوج در لحظه نگارش این مقاله معادل با 0.000000001312دلار است.

سکهBaby Doge برای چه استفاده می‌شود؟

توسعه‌دهندگان baby doge coin این توکن را به عنوان یک میم سرگرم‌کننده با یک ماموریت جدی برای نجات سگ‌های نیازمند، آوردن مفاهیم جدیدی مانند پاداش، کارت اعتباری برای پرداخت رمزنگاری و ایجاد بازاری برای NTFها ایجاد کردند.

هرچند که فهرستی در CoinPayments (یک سیستم ارائه‌دهنده سرویس درگاه پرداخت برای ارزهای دیجیتال) به صاحبان Magento، WooCommerce و Shopif اجازه می‌دهد تا baby doge را به‌عنوان یک روش پرداخت بپذیرند؛ اما سازمان توسعه‌دهنده بیبی‌دوج، توضیحاتی دراین‌باره بیان نکرده است.

درکل، می‌توان گفت که بیبی‌دوج کاربرد کمی در دنیای واقعی دارد؛ بنابراین چه کاری می‌توانید با سکه بچه دوج انجام دهید؟ در واقع به جز جمع‌آوری و تعویض، کاربرد زیادی برای آن دیده نمی‌شود.

هولدرهای این رمز ارز هم همین کار را انجام می‌دهند؛ آن‌ها از حضور در یک جامعه مشتاق و علاقه‌مند به حمایت از سگ‌ها لذت می‌برند و انتظار افزایش قیمت بیبی دوج را هم دارند. در واقع چیزی که به بیبی‌دوج کوین ارزش داده، نه سودمندی آن، بلکه احساسات برخاسته از جامعه آن است.

بررسی بیبی دوج به عنوان یک رمزارز پرحاشیه بازار ارز دیجیتال

مزایای کوینBaby Doge نسبت به سایر ارزهای دیجیتال

برخی از افراد، بیبی‌دوج کوین را نسبت به دوج‌کوین بهتر و مطلوب‌تر می‌دانند. استدلال آن‌ها این است که دوج‌کوین سقفی برای عرضه سکه‌اش ندارد. با این حال،بیبی‌دوج به عنوان یک ارز بدون کاربرد عملی و سقف عرضه 420 کادریلیون سکه نیز، به سختی کمیاب در نظر گرفته می‌شود؛ حتی وقتی که بیش از نیمی از سکه‌ها سوزانده شده است. به عنوان یک مثال، می‌توان بیت کوین را نام برد؛ بیت کوین با سقف عرضه 21 میلیارد سکه و بیش از 19 میلیارد سکه در حال گردش، دارای کمبود واقعی است.

در حال حاضر، به نظر می‌رسد تنها مزیت baby doge نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده، جامعه وفادار پیرامون آن است. این سکه، تاکنون هیچ کاربردی در دنیای واقعی ندارد و تمام جذابیتش میم کوین بودن آن است.

البته با توجه به نوسانات ناچیز قیمت بیبی دوج، خرید این ارز برای سودآوری کم ریسک است. در واقع ارزش این ارز نباید خیلی بالا باشد تا سرمایه‌گذاران بتواند سودی به دست بیاورند؛ اما احتمالا ارزش پایین آن، برخی از سرمایه‌گذاران بالقوه را از خرید و سرمایه‌گذاری منصرف می‌کند.

Baby dogeچرا اسپک شد؟

بیبی‌دوج نیز به همان دلیلی که پدرش معروف شد، به محبوبیت رسید. در ژوئیه 2021، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا توییتی حاوی آهنگی منتشر کرد که به این توکن اشاره داشت. آهنگ «Baby Shark» که متن آن توسط ماسک به بیبی‌دوج تغییر یافته بود.

در پی توییت ایلان ماسک، شاهد افزایش سرعت خرید بیبی دوج بودیم، درست همان کاری که با دوج کوین شده بود. پیامد این توییت در ظرف 24 ساعت، افزایش 228.3 درصدی قیمت را در پی داشت و نقطه اوج بیبی‌دوج، تنها به این ختم نشد.

در ماه فوریه و زمانی که توکن babydoge برای اولین بار در صرافی ارز دیجیتال Huobi فهرست شد، شاهد افزایش قابل‌توجه 22 درصدی قیمت آن بودیم. این درصد کم‌تر از مورد قبلی، اما همچنان قابل‌توجه بود. براساس گزارش بنزینگا در آن زمان، نتیجه این فهرست شدن، به افزایش 443 درصدی حجم معاملات بیبی‌دوج منجر شد.

بررسی بیبی دوج به عنوان یک رمزارز پرحاشیه بازار ارز دیجیتال

آیا باید روی بیبی دوج کوین سرمایه‌گذاری کرد؟

با توجه به وایتر پیپر baby doge coin (معرفی‌نامه پروژه)، برنامه‌های این ارز شامل فهرست شدن در چندین صرافی معروف، ایجاد کیف پولی برای ردیابی پاداش‌ها و تشکیل بازاری برای NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض است.

Paw Board در وب‌سایت Babydoge پنج مرحله برای دستیابی به اهداف ذکر شده فوق را شرح می‌دهد. با توجه به اینکه فاز 2 شامل لیست شدن در CoinGecko و CoinMarketCap است و هیچ‌یک از آن‌ها این موضوع را نشان نداده‌اند، احتمالا baby doge به طور نامحدود در فاز 1 گیر کند. با این حال اگر همکاری آن با CoinPayments آغاز شود، این امکان وجود دارد که baby doge به عنوان یک ارز تجارت الکترونیک کاربرد داشته باشد.

کلام پایانی

در بررسی‌های پیرامون Babydoge، می‌بینیم که هرچند قیمت آن چندان امیدوارکننده نیست و زیر یک پنی قیمت دارد؛ اما برخی از خریداران با امید رسیدن به قیمت 1 دلار نسبت به خرید بیبی دوج اقدام کرده و سکه‌ها را تا زمان سودآوری احتکار می‌کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا