اقتصادی

واکنش‌ها به سیاست جدید دهک‌بندی/ یارانه معوقه را واریز کنید!

دهک‌بندی درآمدی وزارت رفاه هر شش ماه به روز رسانی می‌شود. این اتفاق از قبل واریز یارانه تیر افتاد اما هنوز معوقات یارانه‌ای واریز نشده است. برخی همچنان به شیوه دهک‌بندی انتقاد دارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در جریان واریز یارانه‌های جدید اعلام شد که اطلاعات وزارت رفاه از وضعیت درآمدی و دهک‌بندی شهروندان هر ۶ ماه یکبار به روز رسانی خواهد شد.

این به معنی شناور بودن دهک‌بندی است. یعنی اینکه اگر موقعیت اقتصادی خانورا یک شهروند در مدت شش ماه طوری تغییر کند که به جابجایی دهک درآمدی او منجر شود، ممکن است از جمع یارانه‌بگیران خط بخورد یا اینکه به ادامه این فهرست اضافه شود.

روز گذشته نیز محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت رفاه در این باره گفت: داده‌های بانک اطلاعات از سال ۹۳ یا به روایت دیگر از سال ۹۹ به‌روزرسانی نشده است. یارانه‌ها نیز بر اساس اطلاعات گذشته پرداخت شده است. با توجه به اینکه ترکیب‌بندی خانواده‌ها اصلاح نشده بود با گلایه‌ برخی از خانواده‌ها روبه‌رو بودیم. این درحالی‌ است که از حدود یک ماه‌ونیم گذشته به‌روزرسانی این اطلاعات آغاز شده. فرایند آن رو به تکامل است و همه موارد اصلاح می‌شود.

وی در عین حال تاکید کرد: کسانی که اعتراض دارند می‌توانند با شماره ۶۳۶۹ تماس برقرار کنند یا از طریق سایتی که در روزهای آینده اعلام می‌شود موارد خود را ثبت کنند.

این صحبت در حالی است که یک روز پیش از واریز یارانه تیرماه جدول دهک‌بندی شهروندان در بانک اطلاعات ایرانیان به روز رسانی شد.

در پی این به روز رسانی شده، شمار جدیدی از شهروندان معترض و جامانده به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

در خصوص شهروندان تازه اضافه شده به فهرست یارانه بگیران دولت متعهد بود که یارانه اردبیهشت و خرداد را نیز به حساب آنها واریز کند. این اتفاق با گذشت بیش از دو هفته هنوز رخ نداده است. واکنش مخاطبان تجارت نیوز به صحبت‌های اخیر سرپرست وزارت رفاه حاکی از اهمیت این مسئله است.

معوقات را زودتر پرداخت کنید!

برخی از معترضان و جاماندگان تایید صلاحیت شده نیز بر دریافت هرچه سریعتر یارانه ماه‌های خرداد و تیر تاکید دارند.

– «من شوهرم فوت کرده والان سرپرست هستم فقط ماه تیر را گرفتم آن دو ماه قبل رو واریز نکردند. ما این گرونی درآمد کم چطوری زندگی کنیم».

– «خب این شد خبر معوقات یارانه دو ماه مانده را پرداخت کنید از ۲۰ تیر ماه ۱۵ روز گذشت».

– «خانم هستم سرپرست خانوار دوتا بچه ی زیر ده سال تحت تکفل دارم منبع درآمدی ندارم و نه چیزی بنام. به واسطه ی کمیته امداد حمایت میشم. خواستم بدونم چه جوری دهک بندی کردن که ما رو دهک بالا ثبت کردن نفری ۳۰۰ واریز میکنندو برای کسی که به عین میشناسم همه چی داره ۴۰۰ تومن».

– «ما یارانه قبلی ۴۰۰گرفتیم ولی الان این ماه نفری ۳۰۰ بهمون دادن. یعنی از دهک ۱تا۴ رفتیم برای دهک ۴تا۹ به خدا ما از ۱۵ سال پیش مستاجریم و هیچ وقت هم ماشین نداشتیم. خیلی به این پول نیاز داریم»

یارانه
گلایه‌های از شیوه دهک‌بندی ادامه دارد.


چه کار کنیم تا به ما یارانه بدهید؟


با گذشت بیش از دو ماه از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، هنوز هستند شهروندانی که موفق به نام نویسی برای دریافت یارانه جدید نشده اند، همچنین شماری از کسانی که واجد دریافت این یارانه شناخته شده‌اند هنوز منتظر واریز معوقات خود هستند.

-«همسرم مددجو بهزیستی جزافرادی که تازه برا یارانه ثبت‌نام کردم. فقط ۴۰۰ واریز شد و معوقات پرداخت نشده کسی میدونه باید چکارکنم یا ب کجا مراجعه کنم؟»

– «یه زن تنها هستم هیچ در آمدی ندارم جاماندگان هستم. تا حالا هیچ یارانه سهام عدالت ومیعشتی نگرفتم تو این چند سال. خرداد ماه ثبت نامه کردم یارانه تازه ۴۰۰ واریز کردند من با این ۴۰۰ تومان یه روغن اگر بتونم بخرم ماه‌های قبل رو میگن واریز می‌کنند ولی خبری نشده».

– «واقعاخودشونم نمیدونن بر چه اساسی دهک بندی می‌کنن. من نه بیمه دارم نه کار دولتی نه شرکتی،کارگرفصلی هستم،حقوق خیلی کم،اینطورکه پیداست منم جزءدهک دهم هستم،ازسال۹۳دیگه یارانه نگرفتم،پیام ما به گوش کسی نمیرسه،امیدوارم اول به کسایی برسه که‌وضعیتشون بدترازماست».

– «مستاجر هستم خانه ای دارم که قابل زندگی کردن نیست درآمدی ندارم جز شغل آزاد شاید هفته ای دوروز کار باشه برم دوتا بچه مدرسه ای دارم خیلی سخته تورو خدا یارانه و معشیتی وقطع نکنید».

– «دولت خانواده من رو دهک ۱۰ اعلام کرده و داخل اطلاعات خانوارم زده که درآمدم ماهی شش میلیون و صد هست ور یارانه به من تعلق نمیگیره. یعنی با ماهی شش میلیون ما میشم مرفح بی درد؟»

گلایه از شیوه دهک‌بندی

برخی مخاطبان مدعی هستند که بی آنکه شرایطش را داشته باشند جزء دهک دهم درآمدی قرار دارند. در عین حال مخاطبان دیگری هم مدعی هستند که سالهاست پیگیر دریافت یارانه هستند و نسبت به شیوه دهک‌بندی گلایه دارند.

– «تو را خدا فکری به حال این گرونی بکنید فقط شعار ندین با این حقوق های بخور و نمیر نمیشه از پس این گرونی ها درآمد تازه یارانه ها را هم قطع می‌کنید چطور میشه که ما دهک ده حساب میشیم و اونایی که پولشون از پارو بالا میره هم دهک ده هستن من حقوق این ماهم در عرض سه روز اول ماه فقط شد هزینه دندون پزشکی برای دخترم».

– «واقعا این چه حرفی است بعد از سه ماه می گوید اطلاعات مربوط به قبل و ۹ سال پیش است و مسکن و ملک هم که در دهک بندی لحاظ نمی شود و طرف با چند ملک و مغازه یارانه می گیرد، پس این دهک بندی ها برای چی هست و نمونه بارز بی عدالتی و اعتراض است».

– «من یکی از جز جاماندگان یارانه هستم از سال ۹۳ ثبت نام نشدن تا حالا سال ۱۴۰۱ اردیبهشت ماه ثبت‌نام کردم».

– «چهار نفر هستیم ک یارانه ام واریز می‌شود شغلی ندارم یک کارگر ساده هست».

– «یارانه ما قطع شده ازدهک۷ روحانی به دهک ده رئیسی ارتقا دادید چه خوب یکروزه ویکشبه پولدارمون کردید وخودمان خبر نداشتیم. ما هم نیاز داریم فرق نگذارید مادهک۱۰ گران بخریم بقیه دهک ارزان بخرند».

گلایه‌ها از شیوه دهک‌بندی به ویژه پس از افزایش مبلغ یارانه به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا