اجتماعیکسب و کار

ثبت نام وام ازدواج و چالش های زوجین

از آنجایی که امروزه همه ی خانواده ها در زندگی روزمره خود با مشکلات مالی عدیده ای روبرو هستند به گونه ای که نمی توان گفت که قشری از جامعه این مشکلات را تجربه نکرده اند.

مشکلات مالی موجود در جامعه ی امروزی به شدت استرس زا بوده و موجب بروز اختلاف های زیادی در زندگی مشترک زوجین می گردد و چنانچه این مشکلات به روش صحیح مدیریت نشود، مشکلاتی دیگری بروز می کند.

یکی از مقوله‌های بسیار مهم برای خانواده ها، مسائل مالی در ازدواج است. از آنجایی که شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ما خاص و دشوار است، این موضوع متاسفانه نه تنها باعث به تأخیر افتادن ازدواج بسیاری از جوانان شده است بلکه باعث هراس افراد از تشکیل زندگی مشترک گردیده است. تا جایی که بسیاری از افراد حتی بعد از ازدواج نیز با این چالش دست و پنجه نرم می کنند.

دولت به واسطه نظام بانکداری، سامانه ای را تحت عنوان سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج راه اندازی کرده است، تا از طریق پرداخت وام ازدواج، به جوانانی که در شرف ازدواج هستند کمک هزینه ازدواج پرداخت کند، تا به نوعی به آنها کمک کند.

لازم به ذکر است که دریافت این وام، مشروط به شرایط و ارائه مدارک خاصی می باشد و امکان دریافت آن از طریق شعب مختلف بانک ها فراهم می باشد.

بخش نامه مربوطه به شماره ۰۱/۳۰۳۹ مورخ ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۰، بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و جز (۱) بند قانونی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه شبکه های بانکی ابلاغ شده است.

مطابق این بخش نامه، بانک مرکزی مکلف است از محل صد در صد (۱۰۰٪) مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه و پنجاه درصد (۵۰٪) سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری شبکه بانکی، تسهیلات موضوع بند فوق را با بالاترین اولویت از طریق بانک‌های عامل تأمین کند.

بانک‌ها نیز مکلف‌اند، بر اساس اعتبارسنجی متقاضیان،  حداکثر با یک ضامن معتبر یا اخذ سفته از متقاضی نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط مسئولیت حسن اجرای حکم این بند را عهده دار است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات، تخلف به حساب آمده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح می باشد.

زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱/‏۰۱/‏۱۳۹۷ بوده است، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ازای هر زوج، یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در دوره بازپرداخت ده ساله می باشد.

برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می باشد.

بانک‌ها موظفند به صورت گزارش ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افرادی که در نوبت دریافت این تسهیلات می باشند را به صورت عمومی اعلام کنند.

لازم به ذکر است، با توجه به مفاد ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مندرج در قانون یاد شده مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی هستند.

ثبت نام وام ازدواج و چالش های زوجین

زوجینی که جهت دریافت وام ازدواج اقدام می نمایند با چالش هایی روبرو می شوند که ما در ذیل به بررسی آنها می پردازیم.

  • درآمد پایین زوجین

معمولا درآمد پایین زوجین شرایط اخذ وام را برایشان سخت می سازد به عنوان مثال مشکل ارائه ضامن برای دریافت وام برای زوجی که در روستا زندگی می کند و همچنین در پرداخت اقساط نیز با مشکل مواجه می شوند.

  • مبلغ وام ازدواج

با توجه به اینکه میزان وام پرداختی ازدواج برای زوج ها در سراسر کشور یکسان است، اما زوجی که در شهرهای بزرگ کشور زندگی می کنند نسبت به زوجی که در شهرهای کوچکتر زندگی می کنند در فرآیند ازدواج هزینه بیشتری پرداخت می کنند (مانند: کرایه خانه، هزینه زندگی و …)

  • مدت زمان تایید بانک ها

پروسه تایید بانک ها پس از ثبت نام وام ازدواج که به علت بودجه کمی که برای بانک ها در نظر گرفته شده است بالغ بر دو ماه طول می کشد.

  • پیدا کردن ضامنین

یافتن ضامن مورد تایید بانک ها خیلی سخت است. با توجه به اینکه در قانون قید شده است یک ضامن معتبر جهت دریافت وام کافی است ولی اغلب بانک ها بدون معرفی دو ضامن وام را پرداخت نمی کنند. همچنین با محاسبه سطح مجاز وام هایی که ضامن دارد یا ضمانت کرده است ضامن را قبول یا رد می کنند. ضمن اینکه نوع استخدام ضامن معرفی شده باید پیمانی، قراردادی و رسمی باشد، که باز این مورد هم بانک ها شرایط خاص خود را دارند، بعضی از بانک ها ضامن باید کارمند رسمی باشد و سایر انواع استخدام از جمله پیمانی و قراردادی را جهت اخذ وام قبول نمی کنند.

  • تعداد بانک های ارائه دهنده تسهیلات وام ازدواج کم و تعداد متقاضیان وام ازدواج زیاد

نسبت تعداد ازدواج ها به تخصیصی که بانک ها ارائه می دهند خیلی کم است.

  • مشکل بودن ثبت نام وام ازدواج

با توجه به شرایط خاص و متفاوتی که هر یک از بانک ها ارائه می دهند و تایید ضامن توسط بانک ها، پیدا کردن بانک پرداخت کننده تسهیلات مورد نظر در لیست سامانه ثبت نام وام ازدواج بانک مرکزی کار دشواری بوده که سبب تعویق دریافت وام تا چند هفته می شود.

ثبت نام فوری وام ازدواج به صورت آنلاین

با توجه به چالش ذکر شده در خصوص ثبت بانک مورد نظرتان ، در صورتی که به هر دلیلی نتوانستید، در زمان ثبت نام وام ازدواج، بانک مورد نظرتان را ثبت کنید ، می توانید به سایت آنلاین کافی نت مراجعه کنید. ما در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه ممکن ثبت نام وام ازدواج را برای شما انجام می دهیم.

پس از مراجعه به سایت ، فرم ثبت نام مربوط به وام ازدواج را پر کنید و بعد از واریز هزینه ، پشتیبان ما با شما تماس می گیرد.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تیم پشتیبانی ما، به شماره ۰۹۳۶۷۵۷۷۲۷۵ تماس بگیرید و یا پیامک دهید. همچنین از طریق واتساپ با همین شماره نیز می توانید، ارتباط بر قرار نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا