کسب و کار

عیارهای مختلف طلا و نقره

خرید نقره و طلا علاوه بر چند برابر کردن زیبایی ظاهر، نوعی سرمایه‌گذاری هم محسوب می گردد. سرمایه‌گذاری با استفاده از نقره و طلا با عیار‌های متفاوت صورت می‌گیرد. در این مقاله عیار نقره و طلا را بررسی خواهیم کرد. برای درک بهتر عیارهای طلا و نقره ابتدا به تعریف عیار خوهیم پرداخت.

عیار به چه معناست؟

عیار به درجه خلوص فلز گفته میشود. به عبارتی دبگر عیار طلاو نقره، میزان فلز (طلاو نقره) استفاده شده به کل قطعه میباشد. عیار نقرا و طلا به مقدار فلز خالص موجود در آلیاژی بستگی دارد که کالای نهایی مورد نظر را با آن میسازند.

طلا و نقره فلزات نرمی هستند پس هر چقدر عیار خالصتر باشد طلا و نقره منعطفتر و نرمتر خواهد بود. به همین دلیل است که طلا و نقره را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند تا به استحکام بالایی برسد و قابل استفاده در بلند مدت گردد.

نقره ۹۲۵ به چه معناست ؟

عیار ۹۲۵ در اصل به این معناست که ۹۲٫۵% از فلز به کار رفته در ساخت آن از نقره خالص است و ۷٫۵ درصد از فلزات دیگری مثله روی، مس، قلع این ناخالصی باعث می گردد تا نقره جات از استحکام و مقاومت قابل قبولی برخوردار شوند. تمامی زیورآلات نقره مانند دستبند کارتیر ، زنجیر کارتیر و … را از نقره ۹۲۵ عیار می سازند.نقره ۹۲۵ رایج ترین نوع نقره در جهان می باشند که به نقره استرلینگ نیز معروف است.

نقره ۹۹۹ به چه معناست ؟

همانطور که گفته شد زیورآلات نقره را از نقره استرلیینگ میسازند و از ۹۲.۵ درصد نقره خالص ساخته شده است نوع دیگری از نقره که در پنل های خورشیدی و شمش های نقره استفاده می شود را نقره ۹۹۹ می گویند این نوع نقره با پرس شدن زیر دستگاه پرس به صورت شمش در می آید و مناسب سرمایه گذاری است.

دستبند کارتیر

طلا ۱۸ عیار به چه معناست ؟

مانند نقره خالص طلا خالص نیز نرم است. به همین دلیل طلا خالص را با آلیاژهای دیگر ترکیب می‌کنند تا به عنوان طلای ۱۸ عیار قابل ساخت برای مصنوعات طلا مثل گردنبند، دستبند و … شود. طلای ۱۸ عیار مانند نقره ۹۲۵ رایجترین نوع طلا میباشد. طلای ۱۸ عیار را معمولا به صورت ۱۸k نیز بر روی جواهرات حکاکی می کنند. در اصل ۱۸ عیار به معنای ۷۵ درصد طلای خالص و ۲۵ درصد فلزات مقاوم دیگر است. پس تا اینجا متوجه شدیم طلا از نقره نرم تر است. در کشور‌های اروپایی عیار ۱۴ تا ۱۸ به طور متداول مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا ۲۴ عیار به چه معناست ؟

خالصترین نوع طلا را طلای ۲۴ عیار مینامند. عدد طلای خالص ۲۴ است و اگر طلایی عیار ۲۴ دارد به این معنی است که با فلزات دیگر ترکیب نشده و خالص است. باید گفت که تنها شمش طلا دارای عیار ۲۴ است که درصد خلوص آن ۹۹۹ می‌باشد. شمش های طلا ۹۹۹ را در وکیوم نگهداری میشود چرا که تغییر شکل می دهد. در کشور هندوستان طلا ۲۴ عیار را به عنوان سرمایه گذاری و همچینی اکسسوری استفاده می‌کنند، برای تزئین لباس عروس نیز از طلا ۲۴ عیار استفاده می شود.

تفاوت عیار های طلا و نقره چیست؟

طلا در دو عیار ۱۸ و ۲۴ عیار از نظر ظاهر، موارد استفاده و کاربرد، خوصیات، ارزش و محبوبیت متفاوتی دارند. از نظر ظاهر طلای ۲۴ عیار همیشه زرد و درخشان است ولی طلای ۱۸ عیار به دلیل ترکیب با فلزات دیگر در رنگ‌های زرد متمایل به سفید و مسی است. طلا ۲۴ و نقره ۹۹۹ به دلیل خلوص بالا قیمت بالاتری نیز نسبت به طلا ۱۸ و نقرا ۹۲۵ عیار دارند.

از لحاظ کاربرد نقره ۹۹۹ و طلا ۲۴ عیار به دلیل خالص بودن استحکام بالایی ندارد و به همین دلیل برای سرمایه گذاری از آنها استفاده می‌ گردد ولی نقره ۹۲۵ و طلا ۱۸ عیار به دلیل استحکام بالا در زیورآلات استفاده می شود شرکت های بزرگ جواهر سازی مانند سواروسکی، کاریتر، تیفانی و … همگی از این نوع عیار برای زیورآلات خود استفاده می کنن.

مبادله طلا و نقره در جهان

بازار قیمت نقدی جهانی طلا و نقره را بر حسب اونس تروی اندازه گیری می کند، بنابراین ابتدا آن عدد را به گرم تبدیل کنید. به عبارت دیگر، اگر ارزش بازار ۴۵۰۰ دلار در هر اونس بود، آن عدد را بر ۳۱.۱ تقسیم می کنیم تا ارزش طلا و نقره را بر حسب گرم محاسبه کنید (۴۵۰۰/۳۱.۱ = ۱۱۴.۶۹ دلار). سپس ارزش هر گرم را در قیراط ضرب می کنید.

عیار سنجی طلا و نقره

اَنگ سنجی یا عیار سنجی به روش های متفاوت و با استفاده از دستگاه های مخصوص و یا محلول های خاص انجام می شود. یکی از متداولترین راه ها استفاده از سنگ محک است.بدین صورت که برای تشخیص عیار طلا و نقره تکه کوچکی از آن را جدا کرده و و با سنگ مخصوصی بر روی آن خط می اندازند اگر خط افتاد طلا است چرا که سختی طلا و نقره مشخص است.

نقره و طلای مناسب برای سرمایه گذاری چیست ؟

همانطور که در این مقاله بررسی کردیم بهترین نوع سرمایگذاری در فلزات ارزشمند مانند طلا و نقرا به صورت خالص و یا شمش آن ها است فلز طلا به دلیل کمیابی و رنگ خاص آن در جهان مورد تقاضای بالایی قرار دارد و در مرحله بعدی فلز نقره به دلیل صنعتی بودن آن و کاربرد های فراوان آن مانند دندان پزشکی، پنل های خورشیدی، استفاده در وسایل سرمایشی و … مورد تقاضای صنعت قرار دارد. 

noghra

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا