اقتصادی

قیمت روبل، امروز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱/ ترفند پوتین با روبل

قیمت روبل امروز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ نوساناتی دارد، ترفند پرداخت روبل کرملین نشان می‌دهد که مسکو همچنان برگ برنده‌های اقتصادی خواهد داشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، قیمت روبل امروز شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ نوساناتی دارد. نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۳۶۳ تومان است. بیشترین قیمت روز هم ۳۷۱ و پایین‌ترین قیمت آن ۳۴۴ تومان بوده.

همچنین متوسط قیمت ارز ملی روسیه در سایت کانون صرافان ایران، ۲۶۰ تومان اعلام شده است. اما بانک مرکزی قیمت روبل را افزایشی و ۵۲۷ تومان اعلام کرده.

ترفند پوتین با روبل؛ صادرات انرژی راه نجات است


به نقل ازبازار، ترفند پرداخت روبل کرملین نشان می‌دهد که مسکو همچنان برگ برنده‌های اقتصادی خواهد داشت مگر اینکه جریان منابع طبیعی به سمت غرب به شدت محدود شود.

انتظار می‌رود تحریم های بی سابقه غرب علیه مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، اقتصاد روسیه را تا ۱۵ درصد در سال جاری کوچک کند. با این حال، پاسخ کرملین تاکنون حاکی از آن است که روسیه هنوز ابزارهایی در اختیار دارد تا به این کشور در برابر فروپاشی کامل اقتصادی کمک کند، مگر اینکه شیر درآمد حاصل از صادرات انرژی آن بسته شود.

آنچه تاکنون اتفاق افتاده را در نظر بگیرید: تحریم‌های غرب بیش از نیمی از ذخایر بانک مرکزی روسیه (CBR) را مسدود کرده است. بانک مرکزی روسیه مجبور به اعمال کنترل های سرمایه و تبدیل ۸۰ درصد درآمد صادرات به روبل شده است، اما این امر تاکنون به بانک ها اجازه داده تا نقدینگی کافی برای پرداخت بدهی‌های بانک‎‌ها را تامین کند.

سپس هفته گذشته، کرملین اعلام کرد که کشورهای «غیردوستانه» – به معنای تحریم‌کننده – اکنون ملزم به تسویه صادرات انرژی به روبل هستند. بازارها به درستی قضاوت کردند که این حرکت تقاضا برای روبل اضافی را افزایش می‌دهد با وجودی که پول روسیه قبلاً بخشی از ارزش خود را در ماه های اخیر از دست داده است.

در هفته‌های آتی، روسیه تضمین خواهد کرد که تمام ۱۰۰ درصد درآمد صادراتی به اجبار به روبل تبدیل می‌شود. پرداخت‌های روبلی فقط در روسیه امکان‌پذیر است، بنابراین این تصمیم، اجتناب از این تبدیل را برای صادرکنندگان با پذیرش پرداخت‌ها به حساب‌های امانی در خارج از کشور دشوار می‌کند.

بر اساس سیاست جدیدی که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه از آن بهره خواهد برد، شرکت های غربی اکنون باید به صرافی مسکو یا بانک مرکزی همان موسسه‌ای که تحریم شده است بروند و امیدوار باشند که پول آنها را بپذیرد.

واضح است که روسیه به این درآمد نیاز دارد و آنها را دور نمی‌زند، اما در بازی‌های ذهنی که قدرت‌ها علیه یکدیگر انجام می‌دهند، ورق زدن جدول حتی به صورت نمادین مهم است.

با این حال، مهم است که در مورد پیامدهای واکنش روسیه به تحریم ها اغراق نکنیم. روبل قوی‌تر به کاهش تورم کمک می‌کند، اما مازاد درآمد را برای دولت روسیه دشوارتر می‌کند، زیرا درآمد نفت و گاز آن به ارز کمتری تبدیل می‌شود که برای هزینه‌های داخلی و نظامی استفاده می‌شود.

برخلاف پیشنهاد برخی از مفسران اقتصادی در داخل روسیه، این اقدام اروپایی ها را مجبور به لغو تحریم های بانک مرکزی روسیه نخواهد کرد. دولت های اروپایی به سادگی می توانند توضیح دهند که شرکت های تابعه انرژی آنها در روسیه می توانند روبل را از بانک مرکزی روسیه یا بورس مسکو خریداری کنند.

این واقعیت نشان می‌دهد که ادعای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در آخر هفته گذشته مبنی بر « کاهش شدید ارزش روبل» اغراق‌آمیز بود و اینکه چنین نتیجه‌ای ممکن است خارج از دسترس اجماع غرب باشد. از زمانی که بانک مرکزی روسیه در هفته گذشته بازارها را با احتیاط بازگشایی کرد، قیمت دارایی‌ها افزایش یافته است.

پس از چند ابهام، وزارت دارایی روسیه پرداخت سود را به موقع و به دلار انجام داده است. روبل در حال حاضر تنها ۲۶ درصد کمتر از ارزش قبل از حمله به اوکراین است و به طور کلی، سیستم مالی روسیه با وجود اینکه در وضعیت ضعیف تری نسبت به قبل از تحریم ها قرار داشت، تثبیت شده است.

اما باید گفت چشم‌انداز میان‌مدت تا بلندمدت اقتصاد این کشور تاریک است. روسیه منزوی شده است و قادر به تامین اجزای مهم اقتصاد برای عملکرد عادی نیست. سیاست‌های جایگزینی بخش‌های کشاورزی و مواد غذایی معتبر نیستند و سرمایه‌گذاران غیرغربی از تهدید تحریم‌های ثانویه هراسان خواهند شد.

تصمیم پوتین برای نگه داشتن فرماندار الویرا نابیولینا در راس بانک مرکزی برای پنج سال دیگر را باید در این زمینه درک کرد.

ما اکنون می‌دانیم که او تلاش کرد استعفا دهد، اما پوتین برای اینکه «جهت‌یابی مجدد» اقتصاد روسیه اعتبار داشته باشد، به پوششی از اعتبار مالی نیاز دارد. این هدف تضمینی در برابر سقوط دولت در آینده ارائه نمی‌کند.

پرداخت‌های اصلی و بهره در ماه آوریل بسیار بیشتر از آنچه روسیه در ماه مارس پرداخت کرد است می‌باشد.

مجوز اداره کنترل دارایی های خارجی که به سیتی مستقر در ایالات متحده اجازه می دهد پرداخت‌های بهره روسیه را در ماه مارس پردازش کند نیز در ۲۵ مه به پایان می‌رسد، به این معنی که روسیه ممکن است تا ژوئن به طور کامل از بانک های ایالات متحده قطع شود.

با این حال، همچنان که بمب‌ها بر سر اوکراین فرود می‌آیند، سؤال کلیدی کوتاه‌مدت درآمد صادرات است. در حالی که این مهم تغییر دهنده بازی نیست، ترفند پرداخت روبل کرملین نشان می دهد که مسکو همچنان برگ برنده‌های اقتصادی خواهد داشت مگر اینکه جریان منابع طبیعی به سمت غرب به شدت محدود شود.

همراه با روبل قوی‌تر، تحریم جامع‌تر از سوی اروپا مازاد حساب جاری روسیه را تهدید می‌کند و به طور ناگهانی پرداخت حقوق‌های بخش دولتی و ایجاد و ادامه جنگ را دشوارتر می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا