سیاسی

مذاکرات وین متوقف شد/ بازگشت بعدی به معنای توافق نهایی است؟

مذاکرات وین باز هم متوقف شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این خبر، عوامل خارجی را دلیل وقفه مذاکرات قلمداد کرد. بسیاری از کارشناسان منظور از عوامل خارجی را تقاضای اخیر روسیه می‌دانند. با این حال سخنگوی وزارت خارجه از یک بازگشت نهایی خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی خبر داد.

جوزپ بورل در توئیتی نوشت: متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده من و به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و آمریکا برای غلبه بر وضعیت فعلی و انعقاد توافق ادامه خواهیم داد.

پیش از این استفانی لیشتنشتاین، خبرنگار پولتیکو، اعلام کرد که مذاکرات به دلیل درخواست دقیقه نودی روسیه برای تضمین، به بن بست خورده و به احتمال زیاد فردا موقتا مذاکرات متوقف می‌شود.

عباس اصلانی، خبرنگار اعزامی خبرگزاری دولتی ایرنا به وین، نیز عوامل خارجی را اشاره ضمنی به تقاضای اخیر روسیه خواند.

علی واعظ، تحلیلگر مسائل بین‌المللی، نیز در کلاب‌هاوس، تنها دلیل به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین را درخواست تضمین روسیه خواند. به اعتقاد او روسیه به دلیل کاهش قیمت نفت پس از احیای برجام و متمرکزشدن آمریکا و اروپا روی بحران اوکراین تمایلی به بازگشت برجام ندارد.

عامل خارجی در کار نیست؟


با این حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، تلویحا این موضوع را رد کرد. او طی توئیتی نوشت: هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تاثیر نمی‌گذارد.

خطیب‌زاده همچنین نوشت که مکث در گفتگوهای وین می‌تواند یک حرکت برای حل هر مشکل باقی‌مانده و یک بازگشت نهایی باشد.

سیدمحمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده، نیز در توئیتی اعلام کرد که «دزدی دریایی آمریکا و مصادره دو کشتی با محموله نفتی ایران، باقی ماندن نام‌های تروریستی، خواسته‌‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت‌ها و افراد از تحریم‌های «فشار حداکثری» مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف شوند.».

البته در بین این وقفه‌ها رایزنی دوجانبه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفتگوها، آغاز شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا