اقتصادی

معاملات فردایی طلا چیست؟/ معاملات فردایی دلار چگونه انجام می‌شود؟

در سال‌های اخیر بازاری غیررسمی در اقتصاد کشور تشکیل شده است که اصطلاحا به آن بازار معاملات فردایی گفته می‌شود. اما منظور از معاملات فردایی طلا یا دلار چیست؟

به گزارش روند بازار، خبرگزاری فارس روز گذشته از ممنوع‌شدن معاملات فردایی طلا خبر داد. همچنین اعلام شد که دو نفر از اخلال‌گران بازار ارز و طلا بازداشت شدند. اما منظور از معاملات فردایی طلا و ارز چیست؟

منظور از معاملات فردایی طلا، معاملاتی است که فعالان بازار در پایان یک روز معاملاتی در رابطه با قیمت طلای آب‌شده در روز بعد، وارد معامله می‌شوند. دلار فردایی نیز به دلاری گفته می‌شود که در همان روز معامله می‌شود، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود‌. فروشندگان دلار فردایی معمولا دلاری در اختیار ندارند و این معاملات تنها به صورت صوری انجام پذیرفته و صرفا تفاوت قیمت آن به صورت ریالی تسویه می‌شود.

البته ۲۳ فروردین سال جاری هم بر مبنای قانون جدید مبارزه با قاچاق ارز کالا معاملات فردایی ارز ممنوع اعلام شد.

با این حال هنوز هم افرادی در بازار پیدا می‌شوند که اقدام به معاملات فردایی طلا و ارز می‌کنند. فروشندگان فردایی عمدتا دلالانی هستند که در خیابان منوچهری، فردوسی و سبزه‌میدان فعالیت می‌کنند. برخی از این فروشندگان با کوچ به شبکه‌های اجتماعی، فعالیت‌های خود را به به بیرون از خیابان‌ها و فضای فیزیکی کشیده‌اند.

فرآیند معاملات فردایی طلا


فرآیند معاملات فردایی طلا بدین‌صورت است که تعدادی از افراد معتبر که به یکدیگر اعتماد دارند، یک گروه برای این معاملات تشکیل می‌دهند. این گروه یک سرگروه خواهد داشت که در راستای تضمین معاملات و پرداخت خسارات جبران چک یا تضامین مورد نیاز را دریافت می‌کند.

معاملات در بازار آب‌شده فردایی تا حد زیادی شبیه اختیارات معاملات است؛ بدین‌صورت که خریدار بیعانه‌ای را پرداخت می‌کند تا اختیار معامله در نرخ مشخصی را داشته باشد. بر این اساس موعد مقرر مشخص و در سررسید مقرر معامله انجام می‌شود. اگر معامله به ضرر خریدار باشد، اختیار این را دارد که معامله را انجام ندهد. این نوع معامله را طلای حواله‌ای نیز می‌نامند.

این ابزار با توجه به اینکه الزام داشتن کالا را در بر ندارد، گزینه جذابی برای افراد پرریسک است. معاملات در این بازار غیررسمی و بدون نهاد ناظر بود. شاید به همین دلیل است که از روز گذشته معاملات فردایی طلا هم ممنوع اعلام شد. اما آیا با این تصمیم بازار طلا و ارز ایران به آرامش می‌رسد؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا