اجتماعی

نامه رسان‌ها، چشم انتظار احتساب سختی کار

پست یکی از قدیمی‌ترین ابزار ارتباطی بین جوامع و مردم بوده که امروز تلاش دارد با فناوری‌های نوین خدمات بهتر و بیشتری را ارائه دهد.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، بخش قابل توجهی از خدمات ارائه شده توسط شرکت پست برعهده نامه‌رسان‌هایی است که سوار بر موتورسیکلت‌ها، خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌ها را با سرعت طی کرده و مرسولات را به دستان مردم می‌رسانند.

شغلی که سرما و گرما نمی‌شناسد، آدم را فرسوده می‌کند، سخت است اما سختی کار برایشان لحاظ نمی‌شود و همانند دیگر شغل‌ها باید ۳۰ سال کار کنند.

۱۷ مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز پست، نامگذاری شده است، روزی که باید از قاصدان بسته‌های مردم تقدیر کرد، کسانی که جانب امانت را رعایت می‌کنند تا بسته‌های مردم بدون آسیب به دستشان برسد و چشم انتظار بسته‌ خود نباشند، کسانی که در ایام کرونا کم نگذاشتند و حتی روزهای تعطیل هم برای رساندن بسته‌های مردم تلاش کردند.

نامه‌رسانی جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود

ابراهیم بابایی دارای ۱۷ سال سابقه کار در بخش نامه‌رسانی در شهرکرد، می‌گوید: حدود ۱۲ سال با موتور در سطح شهر نامه‌رسان بودم و پنج سال است به عنوان سرپرست نامه‌رسان‌های شهرکرد فعالیت دارم.

وی افزود: امنیت شغلی نداریم و قراردادهای ما به صورت یک‌ساله است، چندین سال است نامه‌رسان‌ها پیگیرند که سختی کار برایشان لحاظ شود، حتی این موضوع به صحن علنی مجلس رفت اما تصویب نشد، اگر سختی کار در مجلس تصویب شود که حداقل بعد از ۲۳ سال فعالیت، نامه‌رسان بازنشسته شود اقدام بسیار به جایی است.

بابایی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما با توجه به افزایش تورم، مربوط به حقوق نامه‌رسان‌هاست که متناسب با تورم افزایش پیدا نکرده و معضل بزرگی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه نامه‌رسانی شغلی است که مجبور به تردد در سطح شهر با موتور هستند و باید روزانه حدود ۱۵۰ مرسوله برای توزیع با خود حمل کنند، تصریح کرد: مشکلاتی از جمله امنیت نامه‌رسان و سرمای هوا از دیگر معضلاتی است که موجب می‌شود کار نامه‌رسان با مشکل مواجه شود.

سرپرست نامه‌رسان‌های شهرکرد با اشاره به سابقه دیرینه خریدهای اینترنتی، گفت: از زمانی که بحث ویروس کرونا پیش آمد، آمار خریدهای اینترنتی بیش از دوبرابر افزایش یافت، زیرا مردم خریدها را در این زمان به صورت اینترنتی انجام می‌دادند.

وی در خصوص آسیب‌دیدگی بسته‌های پستی، توضیح داد: همه مشکل آسیب‌دیدگی بسته‌ها به پست ارتباط ندارد بلکه فرستنده‌ای که بسته را ارسال می‌کند باید لفاف‌بندی مناسب و متناسب با نوع محصول داشته باشد، زیرا از مبدا تا مقصد چندین مرتبه بسته‌ها جابجا و امکان آسیب‌دیدگی آن‌ها وجود دارد.

سعید ایزدی_ نامه‌رسان دیگر که دارای ۱۲ سال سابقه خدمت است، می‌گوید: سختی کار نامه‌رسان‌ها تا امروز لحاظ نشده، زیرا یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست، ۱۲ ماه سال را با موتور کار می‌کند مخصوصا در سرمای هوای استان که جزو سردترین نقطه کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: مسئولیت بسته‌های مردم که در خورجین‌مان است را برعهده داریم و از طرفی باید حواس‌مان به رانندگی باشد که این نشان از مسئولیت بالای شغل نامه‌رسان و بالا رفتن سختی کار است.

این نامه‌رسان گفت: نامه‌رسان‌ها حالت فرسایشی پیدا کرده‌اند و روز به روز آسیب می‌بینند، اکثر نامه‌رسان‌های سطح شهر آسیب‌دیده هستند که امید است تصمیمات مجلس به گونه‌ای باشد که روزی سختی کار این قشر از جامعه را تصویب کنند و به حق مسلم خود برسند تا بتوانند با خیال راحت فعالیت کنند.

به گفته وی، یکی از مشکلاتی که موجب آسیب به بسته‌های پستی می‌شود، رعایت نکردن لفاف‌بندی و استاندارد نبودن پاکت‌های پستی است، بسیاری از افراد برای اینکه هزینه پاکت مناسب و استاندارد پستی را ندهند در پاکت کاغذی معمولی بسته را ارسال می‌کنند، قطعا وقتی بسته‌بندی استاندارد نباشد امکان آسیب دیدن به محصول وجود دارد، زیرا بسته پس از اینکه از مبدأ ارسال شد در مراکز مکانیزه تفکیک می‌شود و امکان آسیب‌دیدگی بسته وجود دارد.

ایزدی گفت: از نظر من عمده مشکلات مربوط به استاندارد نبودن پوشش و لفاف‌بندی مرسولات پستی است، اگر این مشکل برطرف و پاکت مناسب برای ارسال مرسوله انتخاب شود این مشکلات اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه نامه‌رسان امانت‌دار بسته‌های مردم است، تصریح کرد: معمولا نامه‌رسان‌ها بسته‌ها را مرتب در خورجین می‌چیند و آخرین مرحله چرخه توزیع بسته‌ها توسط آن‌ها انجام می‌شود که ما پاسخگوی مردم در زمان تحویل هستیم، اما ممکن است مردم اطلاع نداشته باشند که چندین مرحله جابجایی صورت گرفته و ممکن است آنجا بسته دچار آسیب‌دیدگی شده باشد.

اشرفی_ یکی از فروشندگان فروشگاه‌های اینترنتی در شهرکرد گفت: مدت پنج سال است که مشغول به کار هستم، در این مدت به بسته چندین نفر از مشتریان آسیب وارد شده بود که از این باب ناراضی بودند.

وی گفت: متاسفانه برخی مواقع مرسولات پستی از مبدا تا مقصد به درستی جابجا نمی‌شود و آسیب‌هایی به آن‌ها وارد می‌شود، باتوجه به اینکه مرسولات پستی بیمه هستند اما غرامتی به مشتری پرداخت نمی‌شود و در نهایت مقصر، ارسال‌کننده بسته خواهد شد.

این فروشنده فروشگاه اینترنتی بیان کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا بسته‌های پستی سالم به دست افراد می‌رسید، اما حدود یک سال است که بیش‌تر بسته‌ها آسیب‌دیده به مشتری تحویل داده می‌شود.

مسلمی_ دیگر فروشنده فروشگاه اینترنتی در شهرکرد اظهار کرد: پیش از شروع کرونا مغازه لباس‌ فروشی داشتم، اما باتوجه به شیوع کرونا و استقبال کم از خریدهای حضوری، به فروش اینترنتی روی آوردم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا روزانه حدود ۱۰ بسته اینترنتی را به اداره پست تحویل می‌دادم، توضیح داد: بسته‌های پستی کاملا سالم به دست مشتری می‌رسید، اما کنون که تعداد این بسته‌ها افزایش یافته گاهی بسته‌ها پاره و از بسته جدا می‌شود و به دست مشتری می‌رسد.

این فروشنده گفت: من نامه‌رسان را مقصر نمی‌دانم ولی زمان جابجایی‌ مرسولات از مبدأ تا مقصد هیچ احتیاطی صورت نمی‌گیرد، حتی برای خود من پیش آمده که محصولی را سفارش دادم و بعد از اینکه به دستم رسید، خش‌دار بود که پست برای پرداخت غرامت زیربار نرفت و استاندارد نبودن بسته‌بندی را دلیل این آسیب‌دیدگی دانست.

مسلمی در ادامه بیان کرد: در این مدت که به صورت اینترنتی فروش دارم، چندین مرتبه آسیب‌دیدگی محصول ارسالی برای مشتری پیش آمد که محصول برگشت و مجددا برایش ارسال شد.

پرداخت غرامت به بسته‌های پستی آسیب‌دیده

اسماعیل اعرابی_ سرپرست اداره‌کل پست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از خریدهای مردم به صورت غیر حضوری و از طریق فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌شود، اظهار کرد: حجم بسیاری از این خریدها توسط شبکه پستی انجام می‌شود و پست با هوشمندسازی و به روز شدن سیستم‌ها و زیرساخت‌های پستی دسترسی آسان برای مردم را فراهم کرده است.

وی افزود: پست چهارمحال و بختیاری با تلاش و جدیت شبانه‌روزی و با بسیج تمامی امکانات موجود از رسوب‌گذاری مرسولات پستی جلوگیری کرده و بسته‌ها و امانات پستی مردم را در اسرع وقت از طریق بکارگیری پیمانکار بخش خصوصی در کمترین مدت به دست گیرندگان می‌رساند.

سرپرست اداره‌کل پست چهارمحال و بختیاری گفت: مرسولات پستی صادره از استان در شش ماهه ابتدای امسال ۳۹۷ هزار و ۷۰۱ مرسوله بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است، همچنین تعداد مرسولات وارده به استان ۹۳۵ هزار و ۱۷ مرسوله پستی و خریدهای اینترنتی ۵۱ هزار و ۹۱۳ فقره بوده که ۱۹ درصد رشد داشته است.

اعرابی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره‌کل پست استان، تصریح کرد: متاسفانه باتوجه به کمبود نیروی کار شرایط استخدام وجود ندارد و از طریق پیمانکار بخش خصوصی توزیع مرسولات پستی انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه توزیع مرسولات چندین برابر شده، امکان آسیب به بسته‌های پستی وجود دارد، البته در صورت آسیب به بسته غرامت به افراد پرداخت خواهد شد، زیرا تمامی مرسولات پستی بیمه هستند.

خبرنگار: زهرا صفری

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا