کسب و کار

همه چیز را در مورد خرید سماور برنجی و نگهداری آن بدانید

چکیده : در این مقاله علاوه بر  نگاهی به روند ورود سماور به بازار ایران، قصد داریم به نقل از شیک هنر اطلاعات کاملی را در خصوص سماور برنجی برای شما عزیزان ارائه کنیم.

سماور از جمله وسایل خانه و آشپزخانه محسوب می‌شود که به‌طور معمول در خانۀ بیشتر ایرانی‌ها وجود دارد. و یکی از سنتی ترین انواع سماور در ایران سماور برنجی می باشد. ایرانیان از جمله مردمانی در دنیا هستند که به نوشیدنی چای علاقۀ زیادی دارند. از این جهت لوازم تهیه این نوشیدنی محبوب را در خانۀ خود دارند. می‌دانید که علاوه بر سماور امروزه وسایل دیگری نیز برای تهیۀ چای مورد استفاده قرار می‌گیرد. وسایلی همچون کتری و چای‌سازها از این دسته هستند. اما عطر و طعم چای آماده شده با استفاده از سماور نسبت به سایر موارد بهتر است. می‌توان گفت هیچ یک از بازارهای جدید هنوز نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی برای سماور باشند.

سماور برنجی

در این مقاله علاوه بر  نگاهی به روند ورود سماور به بازار ایران، قصد داریم به نقل از شیک هنر اطلاعات کاملی را در خصوص سماور برنجی برای شما عزیزان ارائه کنیم. پس در صورتی که به سماور برنجی علاقه دارید و یا در مورد آن کنجکاو هستید، توصیه می‌کنیم که این مقاله را دنبال نمایید.

خرید سماور برنجی به دلیل زیبایی ظاهر و کیفیت بی نظیر این محصولات بسیار متداول شده است. این سماورها یادآور خاطرات دوران نوجوانی و کودکی همه ما هستند و به همین خاطر از این وسایل خانگی در بسیاری از خانه های ایرانی استفاده می شود.

هر یک از این سماورها با گنجایش و ساختار به خصوصی ارائه می شوند. برخی از آن ها به صورت گازی و برخی نیز به صورت زغالی کارایی خواهند داشت و به این دو دسته تقسیم می شوند. خرید سرویس سماور برنجی به صورت ست نیز انجام می شود. قیمت هر یک از این سماورها بر اساس جنس و مدل هر یک از این لوازم تعیین می شود.

می‌دانید که سماور از جنس‌های مختلف فلزی تهیه می‌شوند. اما علت این‌که ما به‌صورت ویژه در مورد سماور برنجی صحبت می‌کنیم این است که سماورهای برنجی تنها ابزاری برای آماده‌سازی چای نیستند. مطابق با توصیه پزشکان سنتی، استفاده از سماورهای برنجی برای تهیۀ چای موجب می‌شود تا روی و مس درون آب آزاد شود، و این عناصر در بدن فردی که چای آماده شده از سماور برنجی را می‌نوشد، جذب می‌شود. روی و مس از جمله عناصری هستند که بدن انسان برای کارایی درست خود به آن‌ها نیاز دارد و در صورت کمبود آن‌ها، بدن دچار ناکارآمدی و بیماری‌های مختلف پوستی و گوارشی می‌گردد. علاوه بر آن سماورهای برنجی دارای زیبایی و درخشندگی بسیاری هستند و استفاده از آن‌ها جنبۀ تزیین و زیباسازی فضای داخلی را دارد.

همچنین داشتن تنوع زیاد در سماورهای برنجی موجب شده است تا با سلیقۀ بسیاری از افراد مطابقت داشته باشند. تمامی این خصوصیات موجب شده است تا سماورهای برنجی محبوبیت زیادی در میان مردم و خریداران داشته باشند.

در ادامه بهتر است با تاریخچۀ سماور و تولید آن آشنا شوید.

سماور برنجی

تاریخچۀ سماور

سمار اولین بار در کشور روسیه ساخته شد. این ابزار از ابتدا جهت آماده کردن نوشیدنی از برگ چای مورد استفاده قرار گرفت. گفته می‌شود برگ چای اولین بار از کشور مغولستان به روسیه وارد شده‌ است. برگ چای با داشتن خواص مختلف برای درمان و به‌عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت. صنعتگران روسی برای تهیه راحت‌تر برگ چای و آماده‌سازی مناسب دم‌نوش چای، شروع به ساخت ابزاری کردند تا به کمک آن بتوان چای را حاضر کرد. این ابزار دارای دو قسمت کلی یکی مخزن آب و دیگری قسمت آتش‌دان بود.

با گذشت زمان استفاده از نوشیدنی چای از مصرف دارویی خارج شد، و به‌عنوان یک نوشیدنی مناسب جهت پذیرایی در محافل و مهمانی‌ها مصرف می‌شد. با همه‌گیر شدن مصرف چای در کشور روسیه، نیاز به سماور جهت آماده کردن آن رو‌به افزایش رفت. بنابراین تعداد مراکز تولید این وسیله به‌سرعت در کشور روسیه بالا رفت.

علاوه بر تولید سماور در سطح کشور روسیه، این وسیله در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز حضور یافت و از آن استقبال زیادی شد. به‌صورتی که درخواست از سایر کشورها برای واردات این محصول بالا رفت. این موضوع سبب شد تا سماور و چای به بیشتر کشورهای جهان راه پیدا کنند.

شهر «تولا» در کشور روسیه پایتخت ساخت سماور شد. برای اولین بار سماور در زمان نادرشاه افشار به ایران وارد شد. اما در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار استفاده از آن در میان مردم عمومیت یافت.

امیر کبیر در زمان صدارت خود، از صنعتگران ایرانی درخواست کرد تا خوشان این وسیله را تولید کنند تا از واردات این محصول به کشور و هزینه‌های زیاد برای آن جلوگیری شود. به همین جهت، صنعتگران ایرانی نیز شروع به ساخت سماور کردند. بیشتر سماورها از جنس برنج ساخته می‌شد.

چرا آلیاژ برنج برای ساخت سماور مورد استفاده قرار گرفت؟

استفاده از آلیاژ برنج برای ساخت سماور بسیار مناسب بود. آلیاژ برنج قابلیت شکل‌پذیری و چکش‌خواری مناسبی دارد به‌گونه‌ای که برای ساخت سماور در قالب‌های مختلف، به‌راحتی شکل می‌پذیرد. این ویژگی روند ساخت سماور را برای صنعتگران بسیار ساده می‌کرد.

همچنین همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، آلیاژ برنج برای سلامت انسان بسیار مفید خواهد بود. آلیاژ برنج مورد استفاده در ساخت سماور می‌تواند با توجه به میزان عناصر به کار رفته، رنگ‌های متفاوتی از قرمز تا طلایی درخشان داشته باشد. می‌دانید که آلیاژ برنج از فلزات مس و روی به طور عمده تشکیل شده است که میزان هر کدام در نهایت می‌تواند رنگ آلیاژ برنج را تعیین کند.

عناصر دیگر نیز می‌توانند در آلیاژ برنج مورد استفاده قرار گیرند. میزان مجاز از عناصری همچون سرب به‌عنوان فلز جانبی در آلیاژ برنج، نباید از حد مجاز فراتر رود. زیرا مقدار زیاد سرب می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد.

سماور برنجی

تمیز کردن سماور برنجی

در گفت و گو با کارشناسان صنایع دستی مجموعه شیک هنر تمیز کردن سماور های برنجی را نیز دنبال کردیم ، سماورهای برنجی با گذشت زمان دچار کدری می‌شوند به گونه‌ای براق بودن اولیۀ خود را از دست می‌دهند. به همین علت باید در دوره‌های زمانی معین آن‌ها را تمیز کرده و برق انداخت تا هماند روز اول شوند. این تمیز کردن سماورهای برنجی علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری، برای حفظ سلامت و نگهداری آن نیز ضروری خواهد بود.

با توجه به این که سماورها از جنس برنج هستند، در هنگام تمیز کردن آن‌ها باید از موادی استفاده شود تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود و بهترین نتیجه حاصل شود. در ادامه به معرفی روش‌ها و مواد مناسب برای تمیز کردن سماور برنجی می‌پردازیم.

آب لیمو به‌همراه نمک

برای تمیز شدن سماور برنجی و زدودن جرم‌های آن می‌توان از آب لیمو به‌همراه نمک استفاده کرد. در ابتدا سطح خارجی سماور را به‌خوبی با آب لیمو آغشته کرده و سپس روی آن نمک ریخته و با استفاده از یک پارچۀ تمیز سطح سماور برنجی را به‌خوبی ماساژ دهید. در ادامه بدنۀ سماور را خشک کرده و در صورت لزوم با آب بشویید.

مایع ظرفشویی

با استفاده از آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی، سماور برنجی را به‌خوبی بشویید. همچنین می‌توان از اسپری مخلوط آب و مایع ظرفشویی نیز روی سطح سماور برنجی استفاده و آن را تمیز کرد.

ماست

با استفاده از ماست سطح سماور برنجی را به‌خوبی بپوشانید و اجازه دهید ماست روی آن خشک شود. سپس ماست خشک‌شده را با آب شسته و سماور را خشک کنید.

سس کچاپ

سس کچاپ را با مقداری آب رقیق کرده و سپس این مخلوط را روی سطح سماور برنجی قرار دهید. پس از گذشت یک ساعت، سماور را با آب بشویید.

جوش شیرین

با استفاده از مخلوط جوش شیرین به‌همراه نمک و آبلیمو یک خمیر با غلظت مناسب تهیه کرده و این خمیر را روی سطح سماور برنجی قرار دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه، با استفاده از یک برس یا دستمال این خمیر را روی سماور برنجی کشیده تا سطح آن به‌خوبی تمیز و براق شود. سپس سطح تمیز شده به‌خوبی با آب بشویید.

جمع بندی

مطالب موجود در این مقاله چکیده ای از موارد منتشر شده از سایت فروش سماور برنجی و مسی https://shikhonar.ir/ می باشد و شما عزیزان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت منبع مراجعه فرمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا