بورس

پایان بورس امروز ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / اثر اخبار خودرویی در بازار سهام

معاملات امروز بورس تهران تحت تاثیر اخبار خودرویی دنبال شد. اخبار ضد و نقیضی که در دو هفته گذشته میلیاردها تومان پول حقیقی‌ها را از بورس خارج کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش هزار و ۵۵۶ واحدی که معادل ۰.۱ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون ۵۵۸ هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۰.۲ درصدی به سطح ۴۸۵ هزار و ۵۵۶ واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را هفت میلیارد و ۹۱۰ میلیون و ارزش معاملات را سه هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

پایان بورس 19 بهمن

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۲۴۹ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نقشه بورس تهران امروز با حضور ۲۸۰ نماد سبز و ۳۳۵ نماد منفی نمایان‌گر غلبه فروشندگان در بازار بود. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه ایران در پایان معاملات روز یکشنبه معادل ۲۵۶ میلیارد دلار شد.

صف خرید و فروش

در لیست بیشترین ارزش‌ صف فروش نمادهای وسالت، خکاوه، شپترو، فنفت و رفاه در این لیست به چشم می‌خورند.

بیشترین ارزش صف خرید نیز متعلق به نمادهای خاور، بشهاب، غدیس، غناب و حگردش بود.

حجم مشکوک

بررسی معاملات بازار امروز نشان می‌دهد که سهم‌های زیر حجم مشکوک داشتند و به طور متوسط پنج تا ۶ برابر میانگین حجم ماه خود حجم خوردند. در جدول زیر M نشانه میلیون است.

حجم مشکوک 19 بهمن

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز بازار، سه سهم اردستان، ذوب و خگستر بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های دی، شستا و خگستر بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

فگستر با افزایش ۱۱.۸۳ درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، وساخت نیز با افت ۶.۹۷ درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های ذوب، ثجنوب و خبهمن تعلق گرفت. همچنین سهم‌های بهپاک، تکشا و بشهاب نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای کیا، وخاور و داسوه خروج پول هوشمند داشتند.

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های لسرما، فماک و نظام رقم خورد. همچنین ثاخت در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد بپاس بود.

نقشه دولت برای جیب سهامداران

شب گذشته بود که عضو کمیسیون مجلس در رابطه با الزام عرضه‌ی خودرو در بستر بورس کالا و تصویب آن در بودجه ۱۴۰۲ توسط کمیسیون تلفیق اظهار نظر کرد.

شب گذشته، شورای عالی بورس اعلام کرد که عرضه خودرو در بورس کالا از هفته آینده از سر گرفته می‌شود. همین امر سبب شد تا سهامداران از ابتدای بازار امروز شاهد افزایش تقاضا در گروه خودرویی و به دنبال آن در کلیت بازار بودند. این تقاضا تا حدی بود که سهم‌های خودرویی تا مرز صف خرید رفتند.

این در حالی است که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ شرکت بورس کالا را موظف کرده است ۸۵ درصد مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز نماید تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری متناسب با شاخص جمعیت و محرومیت در قالب پرداخت به ذی نفع نهایی با نظارت وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد.

بند آخر این گزینه را مطرح می‌کند که در بحبوحه اصرار خودروسازان برای عرضه در بورس کالا از یک سو و تقلای شورای رقابت برای بازگشت به بازی قیمت‌گذاری دستوری، حالا نمایندگان نیز به دنبال سهم‌خواهی برای بودجه‌ای هستند که با کسری زیادی روبروست.

در پایان گفتنی است این اخبار ضد و نقیض دولت در رابطه با ورود خودرو به بورس کالا سبب شد که سهامداران شاهد خروج میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بورس شود. ذکر این نکته ضروریست که برای حفظ ثبات بورس باید تکلیف عرضه یا عدم عرضه این خودروها در بورس کالا مشخص شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا