بورس

پیش بینی بورس امروز / استارت صعود با سوخت دلاری؟

روز گذشته نماگر بورس تهران با رشد بیش از ۱۸ هزار واحدی روبرو شد و اغلب سهم‌های بازار نیز در محدوده سبزرنگ قیمت‌ها معامله شدند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این روزها به رغم برخی نوسانات، جو غالب بازار مثبت باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران در نخستین روز از هفته جاری یکپارچه سبزپوش شد. اغلب گروه‌های بازار در این روز شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات بودند و در مسیر رشد حرکت کردند. بدین ترتیب شاخص کل بورس در آستانه ورود دوباره به کانال ۱.۶ میلیون واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن هم به کانال ۵۰۰ هزار واحدی نزدیکتر شد.

روز گذشته بازار سرمایه در حالی به کار خود پایان داد که شاخص کل بورس با رشد ۱۸ هزار و ۹۳۹ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۸ هزار واحد ایستاد و معادل ۱.۲۰ درصد بالا رفت.

در سمت دیگر بازار، شاخص کل هم‌وزن که نماینده نمادهای کوچک و متوسط بازار است نیز هشت هزار و ۹۲۴ واحد بالا رفت و با ثبت ۱.۸۹ درصد رشد، به سطح ۴۸۲ هزار و ۱۲۴ واحد رسید.

کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که معاملات بورس اگرچه شاهد برخی نوسانات خواهد بود اما به دلیل رشد چشم‌انداز تورمی، افزایش دوباره قیمت دلار و تخلیه حباب قیمتی سهم‌ها طی ماه‌های اخیر، با فضایی مثبت مواجه خواهد بود.

خبرهای پیرامونی بازار سرمایه و اقتصاد کلان کشور نیز سیگنال‌های تازه‌ای برای معاملات بورس دارد.

سیگنال نیمایی به بورس

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد: «دولت به دنبال تثبیت نرخ ارز روی یک رقم خاص نیست بلکه به دنبال ایجاد ثبات بازار ارز حول سامانه نیماست.» (صدا و سیما)

از پنجشنبه هفته گذشته که محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شده، شرکت‌های بورسی با معمای نرخ نیمایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرزین در همان ساعات اولیه تصدی پست جدید خود از فریز قیمت دلار نیمایی روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داده بود که شوک خطرناکی برای شرکت‌های بورسی است. حالا به نظر می‌رسد مجموعه اقتصادی دولت از این تصمیم غیرکارشناسی عقب‌نشینی کرده و بنا دارد سیاست ارزی خود را تعدیل کند. این رویکرد می‌تواند به عنوان سیگنالی مثبت برای بازار سرمایه تلقی شود.

اثر روانی رشد دلار آزاد

اگرچه محاسبات عملکرد شرکت‌های بورسی بر مبنای دلار نیمایی است اما با این حال نمی‌توان از اثر دلار آزاد بر بورس چشم پوشید.

دلار آزاد به دلیل اثر روانی بر کلیات اقتصادی کشور، همواره سیگنال‌های متفاوتی را بسته به صعود یا نزول قیمت خود برای بورس ارسال می‌کند.

حالا دو روز است که دلار بازار آزاد، دور تازه‌ای از صعود را استارت زده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد بنابر سنت دیرینه بورسی‌ها، این بار نیز نمادهای دلاری مورد توجه معامله‌گران قرار گیرند. این در حالی است که نمادهای ریالی از جمله بانکی‌ها و خودرویی‌ها هم این روزها مورد توجه معامله‌گران هستند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا