بورس

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / آیا روند بازار بورس صعودی است؟

بازار سرمایه بعد از یک هفته روند نزولی، دیروز تغییر مسیر داد و با رشد بیش از ۷۰ هزار واحدی شاخص کل بورس توانست رشد پرقدرتی را تجربه کند. اما روند بازار بورس طی روزهای آینده چگونه خواهد بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس پس از رشد ۷۱ هزار و ۸۸۰ واحدی در ارتفاع دو میلیون و ۲۸۵ هزار واحد قرار گرفت. در سوی دیگر شاخص هم وزن هم با رشد ۱۳ هزار و ۷۵۳ واحدی در ارتفاع ۷۴۸ هزار و ۶۰۴ واحد ایستاد.

به عقیده کارشناسان، بازار سرمایه رشد خود را مدیون چند عامل از جمله تصویب دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه و افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت بود.

بازار سرمایه از دریچه آمار و ارقام


تابلوی بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات یکشنبه را ۳۱ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ارزش معاملات را ۱۵ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی، حکایت از بازگشت بخشی از سرمایه خارج شده حقیقی‌ها در روند اصلاحی دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس یکشنبه، خبر از ورود هزار و ۳۵۴ میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

سنگینی کفه ترازوی بورس به نفع خریداران


در گزارش پیشین، به بررسی نشانه‌های بازگشت بازار در نیمه دوم معاملات روز شنبه پرداختیم؛ مواردی مثل فاصله محسوس میان آخرین قیمت سهام و قیمت پایانی آن‌ها و همچنین جمع‌شدن صف فروش نماد‌های بزرگ از جمله خودرو و خساپا.

صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، در ارتباط با چرخش پول طی هفته گذشته بیان کرده است: «روز یکشنبه ۵۰ خریدار برتر حقیقی بازار، در مجموع، ۴۶۵ میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.»

این در حالی است که بررسی تراکنش‌های این ۵۰ کد بورسی، نشان می‌دهد ظرف ۵ روز اصلاحی در هفته گذشته، آنها مجموعا ۴۱۶ میلیارد تومان از بازار خارج کرده بودند. به عبارت دیگر در حال حاضر بیش از آنچه از بازار خارج شده، خرید صورت گرفته است.

نکته مهم دیگر در صحبت‌های مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس آن است که منابع حاصل از فروش سهام در پنج روز پرعرضه گذشته از بازار سرمایه خارج نشده و به نوعی در انتظار فرصت خرید مجدد، در حساب افراد در کارگزاری‌ها پارک شده است.

دو اهرم بازگشت روند صعودی به بازار سرمایه


بورس تهران از هفته گذشته تا کنون، با نوسانات زیادی همراه بوده است. در طول پنج روز منفی بورس، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بیش از ۱۳ درصد از ارتفاع خود عقب‌نشینی کرد و در نهایت در محدوده دو میلیون و ۲۱۷ هزار واحدی، با بازگشت قدرتمند خریداران مواجه شد.

در این میان، تصویب دو مصوبه واریز ۵۰۰ میلیارد تومانی به حساب صندوق تثبیت بازارسرمایه و افزایش زمان اصلاح پرتفوی صندوق‌های بادرآمد ثابت، حمایت‌هایی بود که از بازار صورت گرفت.

از سوی دیگر، با تصویب کمیته پایش ریسک بازار سرمایه در سازمان بورس، ضریب اعتبار کارگزاری‌ها، ۱۰ درصد افزایش یافت. این مصوبه از ۲۵ اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد و حمایت غیرمستقیم از بازار سرمایه به شمار می‌آید.

در عین حال نباید از یاد برد که اهرم اصلی که باعث بازگشت بازار سهام، به روند صعودی خود خواهد شد، نه این حمایت‌ها بلکه ارزندگی بازار است. شرکت‌های بورسی، از لحاظ سودآوری در وضعیت خوبی قرار دارند و مشکل خاصی پارامتر‌های بنیادی شرکت‌ها را تهدید نمی‌کند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه مجامع اکثر شرکت‌ها در بازه زمانی فعلی (تا اوایل تابستان) برگزار و سود شرکت‌ها به صورت نقدی پرداخت خواهد شد، افراد حقیقی این فرصت سرمایه‌گذاری را درک خواهند کرد و موج تقاضا در بازار ادامه خواهد داشت.

پیش بینی بورس دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲


در معاملات روز یکشنبه شاهد آن بودیم که نماد‌های بزرگ و شاخص‌سازی نظیر شستا و پالایشی‌ها به صف خرید نشستند. از سویی رشد ۷۱ هزار واحدی شاخص کل بر منبای قیمت پایانی سهام محاسبه شده است. اگر مبنی محاسبه شاخص کل، آخرین قیمت معامله‌شده سهام بود، میزان رشد شاخص به اعداد بیش از ۱۰۰ هزار واحد می‌رسید.

بنابراین گپ ۳۰ هزار واحدی میان این دو، باعث شده تا برای پیش بینی بورس دوشنبه انتظار روز سبز دیگری را در کارنامه بورس تهران داشته باشیم.

گزارش‌های بیشتر بازار سرمایه را در صفحه روند بازار بورس بخوانید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا