اقتصادی

چین، برنده ارتباط نفتی با ایران

یک کارشناس انرژی به بررسی منافع ارتباطات نفتی ایران و چین در شرایط تحریم پرداخت.

به گزارش روند بازار به نقل از خبر فوری، یک کارشناس انرژی معتقد است: همچنان بخش قابل توجهی از نفت خود را در داخل استفاده می‌کنیم. چین از مشتری‌های تقریبا ثابت ما است؛ زیرا تنگناهای خاص تحریمی داریم و نمی‌توانیم نفت خود را به همه جا صادر کنیم، ضمن اینکه ما چندان تابع قیمت‌های روز بازار نیستیم و مجبور هستیم نفت خود را با رقم قابل توجهی زیر قیمت بازارا بفروشیم که این می‌تواند تاثیر مثبتی در وضعیت اقتصادی چین بگذارد.

فرزین سوادکوهی در گفتگو با خبر فوری اظهار کرد: به دلیل محدودیت تعاملات بانکی و پولی، نمی‌توانیم به صورت مستقیم از چین پول دریافت کنیم و مجبور به تهاتر کالا هستیم، بنابراین واردات نفت خام بیشتر توسط چین به نفع این کشور است، برای ما تاثیر ریالی ندارد و فقط می‌توانیم مانورهای تبلیغاتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: محدودیت تولید و صادرات نفت عربستان و رشد قیمت نفت بر قیمت نفت ایران تاثیر دارد؛ زیرا بازار پیرو سیاست‌های روز است و وقتی عرضه کاهش یابد، تقاضا بیشتر می‌شود و عرضه‌کننده می‌تواند نفت را با قیمت بالاتر عرضه کند. در حال حاضر با تعهداتی که عربستان در اوپک در حوزه صادرات دارد، قیمت نفت افرایش پیدا کرده که این می‌تواند رشد قیمتی را برای فروش نفت ما ایجاد کند و تاثیر مثبتی داشته باشد.

این کارشناس انرژی افزود: ارتباط عربستان با چین و روسیه تاثیر مستقیمی بر قیمت نفت دارد اما نمی‌توان مطمئن بود که این تعامل همیشه ادامه پیدا کند؛ زیرا دیپلماسی عربستان به خصوص در حوزه انرژی تابع شرایط روز دنیا است و با هر کشوری که بتواند وارد تعامل تجاری شود انجام داده و ادامه می‌دهد. اگر عربستان بداند ارتباطش با چین و دیگر کشورها برایش سودده است، زمان این ارتباط طولانی‌تر خواهد شد و می‌تواند مدت بیشتری ادامه داشته باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا