اجتماعی

آغاز موج هفتم کرونا با افزایش دو برابری مبتلایان

برخی از مسئولان بهداشتی معتقدند که افزایش دو برابری شمار روزانه مبتلایان به کرونا حاکی از آن است که کشور وارد موج هفتم این بیماری شده و با توجه به اینکه سطح ایمنی جامعه در برابر آن کاهش یافته، افراد واجد شرایط سریعتر دز یادآور را تزریق کنند.

به گزارش روند بازار، کشور وارد پیک هفتم کرونا شد.

به نقل از ایرنا، سویه جدید امیکرون که با علامت‌های اختصاری BA.۵ و BA.۴ معرفی می‌شود، نگرانی در مورد اوج گیری دوباره کرونا را بیشتر کرده است، بطوری که تدروس ادهانوم قبریسوس دبیرکل سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرد که جهان از مرحله پایانی همه گیری کرونا فاصله دارد و هشدار داد: کرونا در حال نفوذ است و باید آن را به عقب برانیم.

ویروس کرونا به گردش آزادانه ادامه می‌دهد و ایالت‌ها به طور موثر بار بیماری را بر اساس ظرفیت‌های خود توزیع نمی‌کنند و با افزایش موارد بستری و انتقال کووید۱۹، دولت‌ها باید اقدامات آزموده و اثبات شده مانند استفاده از ماسک، بهبود تهویه و رعایت شیوه‌نامه‌های آزمایش و درمان را به کار گیرند.

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه (۱۱ ژوئیه / ۲۰تیر) شمار موارد تایید شده ابتلا به کووید۱۹ را بیش از ۵۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد از ابتدای همه‌گیری برآورد کرد که به مرگ بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر منجر شده است.

علی‌رغم تصورهای اخیر مبنی بر پایان یافتن دوره کرونا و پیش بینی های قبلی مبنی بر اینکه اوج گیری کرونا در فصل پاییز خواهد بود، اما سویه های جدید امیکرون همه را غافل کرد و بسیاری از متخصصان عفونی از وارد شدن کشور به موج هفتم کرونا خبر می‌دهند.

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از ۱۷ تیر اعمال می‌شود، بر خلاف هفته‌های اخیر که تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور، صفر بود در حال حاضر چهار شهر در وضعیت قرمز و ۱۴ شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهر آبی هستند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم تیرماه ۵۹۱ نفر نسبت به هفته قبل آن ( ۳۱۱ نفر) افزایش داشته و افرادی که بصورت سرپایی بر اساس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند نیز ۳ هزار ۲۶۰ نفر بودند در حالیکه این رقم هفته قبل از آن هزار و ۴۱۴ نفر بود.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی پیش درباره اینکه واکسیناسیون ایمنی دایمی نمی دهد و بعد از مدتی ایمنی کاهش می یابد، گفت: اخیرا تغییراتی در امیکرون ایجاد شده و جهش با سرعت بیشتری دارد که می تواند بیماری زایی ایجاد کند. ما از واکسیناسیون به عنوان «یاداوری» نام می بریم و توصیه ما به مردم که خیلی به ما کمک کردند این است که افراد بالای ۱۲ سال واکسن یادآوری را تزریق کنند. ما بازگشت حجاج، بازگشایی مدارس، ایام محرم را داریم که ممکن است ویروس را منتقل کنند و افزایش دهند.

عباس شیراوژن نیز پس از برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در صفحه توییت خود نوشت: با توجه به افزایش موارد ابتلاء، بستری‌ها، سرپایی‌ها و شهرهای قرمز و نارنجی، بر استفاده از ماسک در کلیه فضاها چه باز و چه سر پوشیده در این شهرهای قرمز و نارنجی تأکید شد. (استفاده از ماسک) در شهرهای آبی و زرد در نقاط سرپوشیده یا پر ازدحام و پرتردد ضروری است.

برخی از متخصصان عفونی هشدار می‌دادند که وضعیت کرونا شکننده است، همه گیری کرونا هنوز خاموش نشده و در حال حاضر ۲۴ استان با افزایش بیماری مواجه هستند و این موج در چهار استان جدی‌تر است.

در کنار این باید توجه داشت که ما بازگشت حجاج و مراسم اربعین را هم داریم که می‌تواند اثر جدی داشته‌ باشد. رخداد موج هفتم گریزناپذیر است و توصیه برای عبور از این موج با کمترین خسارت جانی و اقتصادی، تقویت اعمال شیوه‌نامه به ویژه واکسیناسیون و استفاده از ماسک است.

به گفته آنان، ‌تزریق نوبت یادآور واکسن در کشورهای مختلف باعث کاهش موارد ابتلاء بیماری کرونا شده است و بر عکس کشورهایی که پوشش واکسن کاملی داشتند ولی زمان زیادی از تزریق واکسن گذشته مجدداً موارد ابتلای فراوان گزارش شده است. پس تزریق واکسن یادآور را جدی بگیریم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا