کسب و کار

برش لیزری فلزات چیست؟

برش لیزری فلزات ، یک فرآیند جداسازی حرارتی است و در طی آن پرتو لیزر به سطح مواد برخورد می کند و آن را به شدت گرم می کند تا جایی که ذوب شده و کاملاً تبخیر می شود. در واقع، فرآیند برش زمانی آغاز می‌شود که پرتو لیزر مواد را در یک نقطه کاملاً می‌سوزاند .  سیستم لیزر از هندسه انتخاب شده پیروی می کند و مواد را در طول فرآیند برش جدا می کند. 
برش لیزر زمانی انجام می شود که یک پرتو نور با دمای بالا به سطح فلز متصل می شود و باعث ایجاد برش در مواد می شود.
پرتو نور به لطف اصول فیزیک کوانتومی برانگیخته می شود، یعنی پرتو پراکنده نیست و تمام انرژی را در طیف باریکی از فرکانس ها متمرکز می کند. به این ترتیب با دستیابی به غلظت بالا، دما افزایش یافته و موفق به برش فلز می شود.

کاربردهای برش لیزری فلزات

بالاترین دقت و کیفیت برش امکان می دهد محصولاتی را در زمینه های ابزار دقیق، مهندسی هوانوردی، خودروسازی و صنعت پزشکی ایجاد کنید.  از این روش به طور گسترده در صنعت و ساخت و ساز استفاده می شود.
چند نمونه از محصولات ایجاد شده توسط برش لیزر عبارتند از : 
– قطعات یدکی خودرو، تجهیزات و غیره
– عناصر برای قفسه بندی، پایه و غیره
– محصولات تبلیغاتی: حروف سه بعدی، تابلوهای راهنما ، الگو، نشان، خطوط پیچیده ماتریس های تکنولوژیکی
– تجهیزات آسانسور

برش لیزری فلزات چگونه کار می کند؟

در هنگام برش لیزری فلزات ، پرتو نور روی یک ورق فلزی می افتد. به این ترتیب به دلیل دما و غلظت بالا، فلز ذوب می شود. به منظور تبخیر فلز مذاب، از گاز استفاده می شود. اگرچه این تنها کاربرد آن نیست، اما معمولاً رایج ترین است.

انواع برش لیزری فلزات

از روش های مختلفی برای برش لیزری فلزات استفاده می شود که شامل برش لیزر  CO2  و فیبر است.

برش لیزر فیبر

دستگاه های برش لیزر فیبر در سطح توسعه در برش لیزر فلزات تازگی دارند.  پرتو لیزر در یک فیبر فعال تولید می شود و با استفاده از فیبر حمل و نقل و با استفاده از دیودها و کابل های فیبر به سر برش هدایت می شود.
دستگاه‌های برش لیزر فیبر معمولاً کوچک‌تر از لیزر CO2 هستند و دو برابر قدرت را برای همان جریان الکتریکی ارائه می‌دهند. برش لیزری فیبر معمولاً برای ورق فلزی نازک تا ضخامت ۱۲ میلی متر مثلاً برای مس و برنج استفاده می شود.
از آنجایی که این نوع لیزر برای چشم ها کاملاً آسیب رسان است، استفاده از این دستگاه منوط به ایمنی بالایی است.

برش لیزر CO2 

در دستگاه های برش لیزر CO2 برای فلز، پرتو لیزر توسط مخلوطی از گازها تولید می شود. به لطف نیمه هادی های کوچک اما کارآمد، این کار با ولتاژ بالا برای تحریک گاز انجام می شود.
فناوری برش لیزر CO2 برای برش ورق فلز ضخیم و سایر مواد مانند چوب، شیشه، پلاستیک و حتی سنگ استفاده می شود.
دستگاه های برش لیزر CO2 به دلیل خروجی بالا در تمام ضخامت های قطعات ورق یا لوله ای مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای تکنولوژی برش لیزری

دقت بالا

یکی از مزایای برش لیزری دقت بالای آن است که برای قطعات با هر شکلی از جمله محصولات مسطح و حجیم و همچنین قطعات کار با تغییر شکل کم اعمال می شود.

برش لیزری فلزات چیست؟

تطبیق پذیری

تقریباً تمام فلزات مانند فولاد از هر درجه و آلیاژهای آلومینیوم توسط این روش پردازش می شوند.
تاثیر دقیق منحصر به فرد بودن فناوری در این واقعیت نهفته است که قطعه کار نیازی به عبور جریان ندارد. هیچ فشار مکانیکی مستقیمی بر روی سطح وجود ندارد، به همین دلیل نه تنها فلز، بلکه سایر موارد، از جمله مواد نازک و شکننده نیز پردازش می شوند. این موارد شامل پلکسی گلاس، چوب ، تخته سه لا، چرم طبیعی، لاستیک و غیره هستند.

راحتی در استفاده

برای برش لیزری خودکار، تنها به نقشه ای از محصول نهایی نیاز است که در یکی از برنامه های مهندسی ویژه تهیه شده است. سپس پروژه به سیستم کامپیوتری دستگاه منتقل می شود.
بهینه سازی تولید کار را می توان در حالت تقریباً خودکار پیکربندی کرد. این کار، هزینه های دیگر را با کیفیت بی نظیر محصولات تولیدی کاهش می دهد. این فناوری با انتخاب خودکار طرح‌بندی برای برش لیزری، ضایعات را به حداقل می‌رساند. جزئیات را می توان به طور فشرده روی یک صفحه قرار داد.

طراحی تزئینی

با استفاده از قرار گرفتن در معرض تابش، حکاکی، الگوها و سایر تصاویر ایجاد می شود. بنابراین، این تکنیک زمانی ایده آل است که به سرعت و دقت قطعات تولید شده نیاز باشد، زیرا آنها نیازی به پردازش اضافی ندارند.
استفاده از تجهیزات قابل اعتماد، مدرن و چند منظوره، انجام کارها توسط اپراتورهای بسیار ماهر، تهیه نقشه های دقیق و محاسبات تولید به طور کامل آشکار است.
پارما لیزر ، مرکز تخصصی خدمات برش لیزری فلزات است که خدمات برش لیزر گالوانیزه در کرج ، خدمات برش لیزر استیل در کرج و خدمات برش لیزر آهن در کرج با استفاده از تجهیزات پیشرفته برش لیزری انجام می دهد. 
۰۹۱۲۱۵۹۳۱۰۸

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا