کسب و کار

بررسی قیمت آهن آلات در روزهای اخیر در ایران

چکیده : قیمت روز آهن آلات و مقاطع فوبادی و میلگرد

قیمت آهن آلات در روز های اخیر به یک موضوع بسیار مهم و پر طرفدار در بین تمامی فعالان حوزه صنعت فولاد و آهن آلات و همچنین در تمامی کسب و کارهای وابسته به این صنعت است، که با خریداری آهن آلات مرتبط هستند. از آن جاییکه قیمت آهن الات بسیار استراتژیک است و علاوه بر آن برای خرید آن ها و پیش بینی قیمت های آهن آلات محصولت فولادی معمولا با پارامترهای بسیاری گره خورده است؛ برای پیش بینی قیمت آهن آلات که روشی بسیار پرطرفدار است از سختی ها و چالش های فراوانی برخوردار است.

مقاطع فولادی در تمامی کشورها تولید نمی شوند و تنها در بعضی از کشورها تولید می شوند، به همین دلیل آهن آلات به عنوان کالای جهانی شناخته می شود و از همین رو قیمت آهن آلات تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی تغییر می کنند. لازم به ذکر است که قیمت آهن آلات و محصولات فولادی به صورت روزانه متغییر است.

همچنین به دلیل تنوع بالای محصولات فولادی و آهن آلات و شرایط متفاوت در بحث عرضه و تقاضای مقاطع فولادی، روش صحیح جهت پیش بینی قیمت آهن آلات به این صورت است که هر محصول به صورت جداگانه بررسی شود. در حالت کلی عواملی که بر قیمت آهن آلات تاثیر دارد ، از تفاوت های بسیاری برخوردارد و بهتر است که تحلیل بازار در بحث آهن آلات و محصولات برای هرکدام از مقاطع به صورت جداگانه انجام شود.

عوامل موثر در قیمت آهن آلات

یکی از عوامل موثر بر قیمت آهن آلان در سال های اخیر تغیرات و نوسانات ارز است که به طور مستقیم بر بازار آهن آلات تاثیر دارد، لازم است بدانید عوامل بسیاری هستند که در قیمت آهن آلات دخیل می باشند، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت نفت
  • عرضه و تقاضای کالا
  • قیمت ضایعات آهن
  • نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن
  • تورم جهانی
  • هزینه های حمل و نقل

قیمت نفت

نفت به عنوان یک منبع اصلی و پایه اقتصاد در هر کشوری به شمار می رود. لازم است بدانید که جهت تولیدات آهن آلات و مقاطع فولادی مورد نیاز به نفت نیازاست، لازم به ذکر است که در حدود ۱۵درصد از قیمت آهن آلات و محصولات فولادی به قیمت نفت وابسته است.

عرضه و تقاضای کالا

عرضه و تقاضا نیز تاثیر مستقیمی بر قیمت آهن آلات و مقاطع فولادی دارد. هر چه قدر میزان تقاضای یک کالا افزایش پیدا کند، قیمت آهن آلات نیز افزایش می یابد.

قیمت ضایعات آهن

به صورت کلی تمامی آهن آلات و مقاطع فولادی از محصولات نیمه ساخته ای همانند شمش، ورق، اسلب و یا ضایعات آهن آلات ساخته می شوند، باید گفت هر چه قدر قیمت محصولات نیمه ساخته افزایش پیدا کند قیمت انواع آهن آلات نیز افزایش می یابد.

نرخ جهانی فولاد و سنگ آهن

کشور چین یکی از بزرگ‌ ترین تولیدکنندگان جهت ساخت مواد اولیه فولاد و آهن آلات در جهان شناخته می شود، پس باتوجه به تولید انواع سنگ های آهن در کشور چین، نرخ قیمت آهن آلات در تمام نقاط جهان افزایش و کاهش پیدا می کند.

هزینه حمل و نقل

افزایش هزینه های مربوط به حمل و نقل می‌ تواند وابسته به نرخ قیمت ارز، نفت و خودرو باشند، این آیتم چه به صورت داخلی باشد و چه به صورت خارجی باشد تأثیر بسزایی بر قیمت‌ آهن آلات خواهد داشت.

تورم جهانی

بی شک همه ما میدانیم که تورم جهانی یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین عوامل در تغییر قیمت آلات و نوسانات حاکم بر مقاطع فولادی و هر محصول دیگری است. با افزایش تورم در تمام نقاط جهان قیمت و نرخ مواد اولیه نیز جهت تولیدات آهن آلات افزایش پیدا می کند که باعث می شود قیمت آهن آلات افزایش یابد.

نوسانات ارز

پیشتر نیز ذکر کردیم که نوسانات ارز یکی از مهم ترین عوامل و محرک بر قیمت های آهن آلات به شمار می رود. در هر صورت، نرخ ارز از چندین وجه می‌ تواند بر قیمت انواع آهن آلات تأثیر گذار باشد. اولین وجه تاثیر گزار، تاثیرات روانی است که بر اثر نوسانات نرخ ارز بوجود می آید و در جامعه نیز شاهد آن هستیم. دومین وجه تاثیرگزار واردات مواد اولیه است که جهت تولیدات آهن آلات مورد استفاده قرار می گیرد.

با افزایش بیشتر صادرات، سود حاصل از فروش آهن آلات نسبت به فروش مقاطع فولادی در داخل کشور افزایش می یابد و تاثیر آن نیز در عرضه و تقاضای مقاطع فولادی و آهن آلات در داخل کشور است. در مورد نرخ قیمت آهن آلات و نوسانات حاک بر آن، با بررسی قیمت های انواع مقاطع فولادی مانند انواع میلگرد، پروفیل، ورق و تیرآهن و غیره می توان به تحلیل بسیار مناسبی از آینده ی بازار مقاطع فولادی و آهن آلات رسید.

منبع : https://ahanlands.com

دلیل نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

درواقع کمتر از دو دهه است که از ظهور ارزهای دیجیتال می‌گذرد و این بازار هنوز در مرحله نوپایی جهت پیروی از منحنی ایستا قرار دارد. مردم هر روز به فکر سرمایه‌گذاری و واگذاری در این بازار هستند. این روند به صورت کلی در هر بازار جدید این چنین است.
سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند که با سرمایه‌گذاری در یک بازار جدید پول بیشتری را به دست بیاورند و درآمد بسیار آسانی داشته باشند و همچنین بررسی می کنند که آیا می ‌توانند با سرمایه‌گذاری و واگذاری سریع تر بر بازار تأثیر بگذارند یا خیر؟!

بازار کریپتو در واقع هنوز در مرحله آغازین خود قرار گرفته است. خوب است بدانید که طبیعتاً نتیجه این جدید بودن بازار نوسانات فراوان در این صنعت است که معمولا ناشی از آزمایش ‌های شدیدی است که سرمایه‌گذاران انجام می‌ دهند تا بفهمند قیمت ارزهای دیجیتال چگونه نوسان می‌کند.
ولی جدید بودن بازار ارزهای دیجیتال، یک دلیل کلی است که بعضی از دلایل جزئی‌تر را در بر می‌گیرد. در ادامه به بررسی دلایل جزئی‌تر این موضوع خواهیم پرداخت.

تحلیل و تخمین قیمت میلگرد و آهن در سال ۱۴۰۲

آهن و میلگرد را می‌توان جزو کالاهای بسیار پرمصرف در بین سایر مقاطع فولادی و آهن آلات در صنعت ساختمان‌سازی به شمار آورد. از آن جایی که رونق صنعت ساختمان‌ سازی در فصل های مختلف سال تفاوت بسیاری دارد، قیمت آهن و میلگرد نیز در هر فصلی متفاوت است. فصل بهار و تابستان و همچنین دو، سه ماه آخر سال جزو زمان ‌هایی هستند که جهت خرید این نوع محصولات افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه در این فصول قیمت های مقاطعی همچون میلگرد و تیرآهن نیز افزایش پیدا می کند. ترس و هراس از کمبود نیرو و انرژی برق در فصول بهار و تابستان سال ۱۴۰۲ که یکی از عوامل افت تولید صنعت فولاد و سیمان کشور خواهد بود، سبب می شود تا همراه با بالارفتن انگیزه و میل جهت ذخیره سازی و همچنین رشد تقاضای شمش فولادی در بازار داخلی ایران شده است.

البته این نکته را هم خوب است بدانید که برخی از شرایط و اتفاقات، غیرقابل پیش‌ بینی هستند و امکان دارند که در قیمت این نوع محصولات تاثیر فراوانی داشته باشند. برای مثال پارامترهایی همچون تورم و نرخ دلار در بلند مدت در نظر گرفته شده و طبق رشد یا نزول این موارد، پیش بینی قیمت آهن و میلگرد انجام می‌شود؛ اما حوادثی مانند تحریم‌های جدید و سوانحی مانند سیل و زلزله غیرقابل پیش‌بینی بوده و نمی‌توان در تخمین نرخمیلگرد و آهن این موارد را از قبل در نظر گرفت. 

پیش‌بینی قیمت میلگرد در کوتاه‌مدت و بلندمدت، با کمک ابزارهای تحلیل بازار مالی امکان‌پذیر خواهد بود. متأسفانه در هیچ شرایطی امکان پیش‌بینی قطعی وجود ندارد و همواره برخی رویدادهای غیرمنتظره وجود دارند که می‌توانند پیش‌بینی‌ها را با اشکال مواجه کنند. همچنین پیگیری اخبار اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی هم می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد.مهم‌ترین عامل در بازار جهانی، جهت‌گیری کشور چین در بازار فولاد است. این کشور با کاهش یا افزایش میزان تقاضا و همچنین تولید خود می‌تواند موج‌های جدیدی از رکود یا گرانی را در بازار دنیا ایجاد کند. از طرفی کشور روسیه نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های صادرات میلگرد در این زمینه می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی داشته باشد.

بررسی نمودارهای قیمت آهن و میلگرد در ماه‌ها و سال‌های گذشته معیار خوبی برای پیش بینی قیمت این محصولات در آینده به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه بودجه سال آینده دولت به صورت انقباضی بسته شده، به احتمال زیاد تورم ۴۰ درصدی امسال به ۲۰ الی ۲۵ درصد برسد. 

در صورتی که در سال آینده برجام احیا نشود، قیمت دلار تا پایان سال به ۴۰ هزار تومان خواهد رسید. بر همین اساس، قیمت‌های جهانی تاثیر محسوسی در بازار داخلی آهن‌آلات در سال آینده خواهند داشت. برآورد قیمت آهن و میلگرد نشان می‌دهد که در سال آینده با جهش‌های عجیب قیمت دلار، میلگرد و تیرآهن مواجه نشده و شیب افزایش قیمت‌ها به نسبت دو الی سه سال گذشته، ملایم‌تر خواهد بود. 

این نوع بودجه‌بندی به این معناست که قیمت آهن‌آلات در سال گذشته با توجه به روند قیمت جهانی حرکت کرده و عوامل داخلی مانند تورم و نوسانات دلار اهمیت کمی پیدا خواهد کرد. البته این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که تورم فعلی ۴۰ درصد بوده و نمی‌توان انتظار معجزه داشت؛ از این رو به احتمال زیاد تورم در سال آینده بالای ۲۰ درصد خواهد بود.

بسته شدن بودجه سال آینده به صورت انقباضی، باعث می‌شود تا با درنظرگرفتن بدترین شرایط و عدم توافق بین ایران و غرب، نهایتا قیمت دلار ۲۰ درصد افزایش یافته و احتمالا تا آخر سال ۱۴۰۲ قیمت دلار از ۴۰ هزار تومان تجاوز نخواهد کرد.  بررسی این موضوع که چرا آهن گران شد؛ می تواند در تحلیل درست نرخ این مقاطع به شما کمک کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا